Gå til innhold
Arkivverket

[#12343] Oldefar fra Tresfjorden stakk av fra familien ca. 1920


Gjest Glenn Murray
 Del

Recommended Posts

Gjest Glenn Murray

Min oldefar John Kristian Willa f. 26 SEP 1885 i Tresfjord i Romsdal forsvant sporløst fra familien ca 1920. Familien var ukjent med hans skjebne helt til han ved en tilfeldighet traff sitt eget barnebarn i New York på midten av 1950-tallet. Jeg har forsøkt å finne mer om historien til oldefar, og så langt:1. Jeg har ikke funnet spor etter ham i norske emigrasjonsprotokoller. Som maskinist har han sannsynligvis reist ut av landet som mannskap på en båt.2. På Ellis Island fant jeg ham da han mønstret av en Esso tanker i februar 1924. Han er da ført som norsk statsborger bosatt i New York.3. Han fikk utstedt Social Security Card (100-10-2281) i New York ca. 1951 og er i SSDI ført død i september 1963. Familysearch.org sier 'Actual Death Residence' Arizona, men familien har blitt fortalt at han de siste årene var pasient på et pleie/aldershjem for sjømenn i Brooklyn.Da min nå avdøde onkel traff oldefar i New York bodde oldefar sammen med en amerikansk kvinne, og det har vært antydet at det finnes etterslekt i USA. Oldefar var jo bare 35 år da han forsvant.Jeg blir veldig glad for forslag og hjelp til å finne mer informasjon.http://www.murray.as/genealogy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Se her, kan John Willa NY være din oldefar? [url="http://ellisisland.jewishgen.org/GenSearch/Search?LNMDM=&FNMDM=&TOWNDM=&REPEAT26=&firstkind=close&FNM=&kind=close&LNM=Willa&townkind=close&town=&SYR=&EYR=&offset=1&SAGE=&EAGE=&pagesize=500&BSYR=&BEYR=>LenkeAnkommer den 14.mars som 'a member of the ship's crew' W.M.G Warden, ut fra San Pedro i California,maskinist, nordmann,mønstret påå i New York. Du bør finne ham igjen på DA under emigranter. Her er manifestet, linje 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det bor i alle fall tre personer med etternavnet Willa i New York i dag, du finner dem i telefonlistene. Oliver, Meredith og Ronald. Det er også en Edward i Arizona. Kan jo være at du har flaks.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Obs. Willa er/var et navn med tilknyttning til mange steder. Det finnes bl.a. en John Willa fra Italia så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg finner ikke John Willa i NY sånn helt uten videre....Men, nå finner jeg ham ikke i Norge i 1900 heller jeg da, så da er det vel meg som ahr blitt blind.... hrmf! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Nina: Jo da, det er min oldefar du har funnet. Jeg fikk ikke URLen til å funke, men dette er vel samme manifest jeg fant på ellisisland.org. Hva tenker du på med 'sjømannshuset' i Ålesund ?Lars: Edvard Willa i Arizona var en spennende nyhet. I New York har jeg vært i kontakt med en Willa familie av sveitsisk avstamming. Har du URL til telefonkatalogen du brukte?Laila: He, he, synet ditt er nok helt fint det! Ved ft1900 skrev han seg John Kristian Sørsylte og var tjenestedreng på gården Villa i Sylte herred (nåværende Vestnes). Først da han giftet seg med min oldemor i 1906 var han blitt en Willa.Ellers er etternavnet Willa, stavet på den måten, heldigvis et sjeldent etternavn. Selv om det som Nina påpeker er kjent flere steder. Mest utbredt synes det å være i Finland.Takk skal dere ha. Når det gjelder norske kilder kan vi vel mistenke at oldefar har gjort seg så usynlig som mulig ved avreise. Målet hans var jo å forsvinne, men jeg hadde håpet at han var mer 'uforsiktig' i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har benyttet meg av Nancys tjenester før, hun er meget dyktig og seriøs. http://www.genealogypro.com/ncoleman.htmlDersom du er villig til å betale, mener jeg, hun er ikke billig. Men, alle priser og timer blir avtalt på forhånd, slik at det ikke er noen overaskelser.Du har kanskje litt lite å gå på, men det kan være at hun greier å finne noe ut fra det gamlehjemmet i Brooklyn?Takk for at du beroliget meg med hensyn til syn (eller mangel på sådant....)hehe.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.