Gå til innhold
Arkivverket

[#12348] Buskerud, Rollag, Kristie Olsdtr mor til Elen Halvorsdtr, en fortsettelse


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei alle sammen !Uekte barn Elen Halvorsdatter født 1802 døpt 2 januar 1803 i Rollag. Foreldre Ungkar Halvor Reiersen Holden (bor på Rennevammen FT 1801) og Kristie Olsdtr. Bakke eiet.Faddere : 1. Aslach Gulbrandsen f.13 0kt. 1755 bor på Kiønaas FT 1801. Foreldre Guldbrand Olsen og Ragnild Sjursdtr.2. Thuri Erichsdtr. f.1771 bor på Fikken nordre FT 1801. Foreldre Erich Larsen og Turi Jonsdtr. bor på Lofstuen i FT 1801.3. Enke Aslaug Povelsdtr. f. 1718, bor å Ruud i FT 1801.4. Tosten Hølgesen, 21 år bor på Spiketraae i FT 1801. Foreldre Hølge Tostensen 59 år og Bro Halvorsdtr. 52 år, bor Spiketraae FT 1801.Halvor Reiersen bor Wammen i FT. 1801, dette er funnet ut av, men så er det Kristie Olsdtr. Det finnes flere alternativ til Christi, så jeg skriver opp hvem jeg har funnet og mest sansynlig, i håp om det er noen som kanskje har kjennskap til noen av de. 1. Rollag født 1777 døpt 31 jan 1778 Christi , foreldre Ole Gundbjørnsen Rennevammen og Guro Hellichsdtr. bor på Ruud i Hedenstad FT 1801, alle barna her er født i Rollag (sjekket).Faddere:1. Tore Olsen Roukind ?. 2. Niels Stensen/Svendsen Huuseby. 3. Margit Jonsdtr. 4. Hans Larsen Kindi ?.Dette er absolutt den sterkeste kandidaten, da Halvor Reiersen bor på Rennevammen i FT 1801 og Ole Gundbjørnsen flyttet her fra før FT 1801, og Kristie Olsdtr. er ikke nevnt under denne familien i bygdeboka for Sandvær. Jeg har sjekket døde, men det ser ikke ut til at hun dør, men har blitt igjen i Rollag.2. Rollag, Christi døpt 19 januar 1783, foreldre Ole Kittilsen Houkim og Wiil Kittilsen, bor på Houkim FT 1801.Faddere:1. Aune Kittilsen Biørkgaarden ?. 2. Andreas/Anders Tollevsen Kittilstad eie ?. 3. Hustru Ane Nielsdtr. 4. Tollev Olsen.Denne Christi fødte uekte sønn Tosten i 1806 Rollag, far Niels Olsen Waglie. Hun giftet seg senere med Hølge Torsen Vrenne i 1812. Tosten giftet seg med Ragnil Gulbrandsdtr Kjerre, dro til Usa ca 1839, og Christi dro etter i 1845 til Laftenson Prairie Wisc. En liten teori her er, kan hun ha vært så ung da hun fødte Elen at hun ble satt bort, eller har bare Elen ikke blitt registrert i bygdeboka? 3. Rollag, Christi døpt 31 mai 1776, foreldre Ole Olsen og Synev Hellichsdtr.Faddere:1. Lars Olsen. 2. Kari Hellichsdtr. 3. Barbro Gertrud Olsdtr. 4. Rollag, Kiersti døpt 8 feb 1778, foreldre Ole Levorsen Raaen eie og Randi Ringarsdtr.Faddere:1. Sebiørn Nielsen Sævlie?. 2. Tonni Olsdtr. Aasgaard. 3. Guro Halvorsdtr. Sønsterud. 4. Ole Knudsen Hostved. 5. Johanes Ejnersen Land eie ?.5. Rollag, Christi døpt 26 juni 1784, foreldre Ole Olsen Ramber og Ingebor Helliksdtr.Faddere:1. Hans Stensen 2. Asle Knudsen Bergan, bor Kiønaas FT 1801. 3. Ole Knudsen 4. Halvor Anfindsen Rotegaard, bor Skarpaasen Søndre FT 1801, gift med Guri Reierdtr. Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Ta en kikk i Del 2 av bygdebøkene for Nore og Uvdal 'Nore-Uvdal i Forn og Nye - Del II - Gards og Ættesoge for Uvdal' av Kåre Sønsterud. Du finner Kristi Olsdtr. Bakke-eie i Band III, s.1690 og Band V, s.2888.Kristi Olsdtr. Bakke-eie dpt. 31mai1776 var en datter av Ole Olsen Bakkejordet og Sønnev Helliksdtr. Halden.Så alternativ nr 3 er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det var fort levert, nå blir Marie glad! (Men det må vel allikevel dobbeltsjekkes, som alt annet.) Det som ellers er interessant her er at det var sterke grunner til å tro på alternativ nr 1. En påminnelse, altså, om SJEKK, SJEKK, SJEKK igjen før du godtar noe. Uten andre indisier ville det her vært lett å trå feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Odd og Per!Tusen takk for tipset, jeg fikk sjekket del 2, bind 3 side 1690, men kan ikke få sjekket del 2, bind 5 side 2888, da det bare var å oppdrive de første 4 bindene av Nore-Uvdal. De hadde ikke del 2 bind 5 og 6. Er enig i, at det også kan være Christi døpt 31 mai 1776 med foreldre Ole Olsen og Sønnev Hellichsdtr. siden de bor på Bakkeplass fra 1801. Når jeg da ikke har får sjekket hva som eventuelt står på side 2888, om det gir et svar på feks at Elen Halvorsdtr. er nevnt, vet jeg egentlig ikke hvilke av disse de er. Som Per sier, burde det sjekkes og sjekkes. Vet noen om hvor jeg eventuelt kunne få tak i del 2 bind 5, når ikke Statsarkivet har det. Det var litt ergelig at jeg ikke fikk sjekket side 2888, for jeg var utrolig spent, men sånn er det noen ganger. Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Bind 5, s.2888 har mest om Halvor Reiersen. Blandt annet:.....i 1803 fekk (Halvor Reiersen) eit barn utanfor ekteskap....Halvor Reiersen Holden dpt.13.10.1765-d.23.10.1820 Kristi Olsdotter Bakke-eie dpt.31.05.1776-d.25.01.1857barn: a. Eli Halvorsdotter, f.Bakke-eie, dpt.02.01.1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Odd !Hjertelig tusen takk, dette er bekreftelsen på at dette er riktig.Kristi Olsdtr. Bakke-eie gifter seg i 20 juni 1807 med Ole Halvorsen Grekvar og på Grekvar finnes en Christi Olsdtr 22 år i FT 1801.Har du noen idè på hvor jeg kan få tak i opplysningene i bind 5, Statsarkivet har den ikke, kanskje bibloteket er en mulighet ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du om foreldrene til Halvor heter noe sånt som Reier Arvesen og Olie Halvorsdatter eller lign.Marie du burde få lånt boka på Nasjonal-biblioteket(UB), om ikke nær-biblioteket har den. Men den må bestilles dagen før om du skal ha den til hjemlån. Du kan ringe inn bestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Berit, tror du fant de riktige foreldrene Reier Arvesen og Olie Halvorsdtr, jeg hadde noen andre i kikkerten, Reier Halvorsen og Birgit Svendsdtr. Sjekket litt på Familysearch, og der kommer det du har funnet frem, og det stemmer med fødselsdato også på Halvor Reiersen med far Reier Arvesen. Jeg skal prøve å få tak i denne Nore-Uvdal boka.Men jeg lurte på noe annet, på Statsarkivet hadde de del 1 og alle bindene, jeg så på side 2888 der og, men der sto det ikke noe. Kanskje det allikevel står i del 1, men et annet sted enn det gjør i del 2, og da er det en mulighet ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Lette etter denne Halvor Reiersen født 13 okt 1865 i FT 1801, men han finner jeg overhodet ikke. Så her er det noe rart ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kanskje eg er heilt på blåbærtur no,(eg har ikkje heilt 'tråden') då får du ha meg unnskyldt!!, men det er ein Halvor/var og ei Guri/o i Bøe i Telemark 1801, han er 38=fød ca.1765..Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Mariann !Godt forslag, men Halvor Reiersen skulle være ungkar i 1803, da hans datter Eli/Elen Halvorsdtr. blir døpt i Rollag. Det kan jo hende denne Halvor var ute på tur alene, men tror vel ikke det. Men takk for forslaget !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Bygdebøkene for Nore & Uvdal: Del I: dekker Nore sogn og Del II: dekker Uvdal sogn. Det ser ikke ut til at Halvor Reiersen og Kristi Olsdtr. på noen tidspunkt bodde i Nore, så sjansene for å finne dem i del I er vel heller små.Del II. bind 5 s.2945 Halvor Reiersen foreldre: Reier Arvesen Bjønno og Eli Halvorsdtr. Solheimså Berit Knudsen har funnet de rette foreldrene i sitt innlegg.Det ser ut til at Halvor Reiersen er sporløst forsvunnet i 1801 tellinga. Enten er han ikke tatt med eller så er han registrert med feil navn.Jeg kjenner til noen tilfeller hvor personer er registrert med feil patronym. Hvis dette er tilfelle her så er Halvor Olsen, 34år, på Bjønno en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Odd !Takk for info ang. bygdebøkene. Det er kanskje Halvor Olsen 34 år på Bjønno som mulig kandidat, men det som er litt merkelig er, Christi Olsdtr f. 1776 er heller ikke å finne i FT 1801, og jeg finner heller ikke den hun giftet seg med i FT 1801, Ole Halvorsen f. 1781. Kanskje jeg har rotet når jeg har søkt, men mener jeg har søkt alle mulige varianter, men dette har jeg funnet til nå.Elie Halvorsdatter døpt 02.01.1803 Rollag foreldre Christi Olsdatter døpt 31.05.1776 Bakke-eie og Halvor Reiersen døpt 13.10.1765 Holden. Foreldre til Christi Olsdatter f.1776 er :Ole Olsen født ca. 1747 jf. 19.10 1803. Sønnev Helliksdatter døpt 1 okt 1745 Halden.Barn:1. Ågot Olsdtr. døpt 13.03.1773.2. Kristi Olsdtr. døpt 31.05.1776. Gifter seg i 20.06.1807 med Ole Halvorsen f.1881, sønn av Halvor Kittilsen Svalstuen og Bergit Nilsdtr Trondrud.3. Kari Olsdtr. døpt 02.06.1782.4. Ole Olsen døpt 23.03.1787.5. Kari Olsdtr. døpt 21.08.1791.6. Åse Olsdtr. død 4 dag gammel 1792.7. Åse Olsdtr. død 1 dag gammel 1793. Foreldre til Halvor Reiersen f. 1765 er:Reier Arvesen døpt 22.05.1721, død etter 1770 og Eli Halvorsdtr Nøstebø.Foreldre til Reier Arvesen f. 1721 er:Arve Reiersen Bjønno gift 20.10.1709 med Margit Toresdtr. f. ca. 1689, død 25.09.1723.Barn:1. Turid døpt 04.01.17112. Kari døpt 22.10.17133. Kari døpt 24.06.1716 død 27.03.17404. Turid døpt 23.10.1718 død 24.03.17365. Reier døpt 22.05.1721 død etter 1770. gift med Eli Halvorsdtr. Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Håper du leser dette Odd, jeg har bestilt Nore-Uvdal del 2 bind 5, og jeg har sjekket litt mer. Derfor lurte jeg på Odd, er det familien til Ole Halvorsen og Christi Olsdtr. det står om på side 2888 ? Klarer nesten ikke å vente på hvilken familie det er, litt vel ivrig.Jeg har søkt etter barn i kirkeboka, og det eneste barnet jeg har funnet er , Birgit døpt 3 jan. 1808, så ser det ut til at de ikke får noen flere barn ? Noe jeg syns er litt rart ? Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei igjen, Nei, på side 2888 i bind V handler om Halvor Reiersen og hans 2 ekteskap. Det står også at han hadde datteren Eli med Kristi Olsdatter.Kristi Olsdatter og Ole Halvorsen finner vi på s.2520 i bind IV. Det ser ut til at de flytter ut av Rollag prestegjeld (uvisst hvor) etter at datteren Birgit blir døpt.Har du mulighet til å slå opp i del 2 - bind VI? Dette er ett registerbind som gjør det mye enklere å finne fram til de familiene man er interresert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Marie.Nå bør du vel få sjekket ut/inn-flyttet Rollag til Lier eller Hobøl etter Birgit ble døpt. Det skal bli interessant. Kanskje du da får svar på hvorfor Eli Halvorsdatter flyttet til Hobøl, da det jo er litt vanskelig å forstå forbindelsen Hobøl-Rollag. En tanke: kanskje Eli H. besøkte moren i Lier, men reiste videre til Hobøl av en eller annen ukjent grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Odd !Takk for hjelpen, jeg er litt ivrig nå. Eli Halvorsdtr.(Lien) er komfirmert 24.06.1820 i Opdal, dpt 02.01.1803 Rollag. Antageligvis har kanskje familien flyttet ut og kanskje kommet tilbake når Eli Halvorsdtr. komfirmerer seg, eller så har Eli bodd hos noen andre ?Jeg har fortsatt ikke funnet Christi Olsdtr. , Halvor Reiersen, eller Ole Halvorsen i FT 1801, som kan stemme med disse aldersmessig ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Gode tips å sjekke Berit !!Det skal jeg få gjort så fort som mulig !!Denne Elen har lagd litt hodebry !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

God kveld !Nå har jeg sjekket: utflyttet Rollag, inn og utflyttet Lier, inn og utflyttet Hobøl, innflyttet Vestby. Uten spor etter resten av familien.Jeg gjorde meg en tanke, hvorfor Elen/Elie Halvorsdatter ikke er nevnt som barn av Christi Olsdatter f. 1776, og ikke står sammen med familien i bygdeboka, der står det:Familien Ole Halvorsen og Christi Olsdtr på Kjørn gård, og deres datter Birgit døpt 3.01.1808.Jeg har sett at det står mange steder uekte barn av f.eks. Synnev Hellichsdtr. , og de uekte barnene er tatt med, når de har nevnt Elen/Elie under faren Halvor Reiersen, ville jeg tro at hun ville være nevn under moren ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Den Christi Olsd. 22år på Grekvar i 1801 er vel en god en god kandidat for Kristi Olsd. Bakke-eiet? 3års feil på alderen i folketelling er ikke uvanlig.Halvor Reiersen ser ut til ikke å ha kommet med i folketellingen 1801 av en eller annen grunn.Det ser ikke ut til at Ole Halvorsen var fra Rollag prestegjeld. Så grunnen til at han ikke er der er vel at han flyttet til Uvdal etter 1801.Halvor Reiersens 2 ekteskap var barnløse. Kan Eli(n) ha vokst opp hos sin far, og at det er derfor hun ikke er nevnt under moren? Det kan vel også være forklaring på hvorfor Eli(n) blir konfirmert i Uvdal i 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kjørn er navnet på en av Grekvargårdene, så muligheten for at det er rikti Eli burde være god.Faren til Ole Halvorsen finner du i 1801 på Rustand i Uvdal. Birgit Nilsd. er hans 2. kone. Svalestuen ligger i Nore.Ole Halvorsen kan være i militæret i 1801, og i Fredrikstad finner du en Ole H. 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Odd !Takk for svaret !!Det er ikke umulig at Elen/Eli Halvorsdtr. bor hos sin far, men her nevner du noe som kan bli spennende å få sjekket, når du skriver Halvor Reiersen 2 ekteskap, for i dåpen står det at Halvor Reiersen var ungkar, men det spørs jo når han giftet seg. Jeg håper jeg får boka til onsdag, har vært litt uheldig med å få feil bøker tidligere, og dermed har vente tiden blitt litt lang.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Takk for hjelpen, du klarer å finne det du, jeg skal få sjekket Ole Halvorsen.Ha en god kveld !Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fra 1789-1810 hadde Numedal(Rollag?) et eget musketerkompani, skiløperkompaniet som de hadde hatt før utgikk, og det hørte under Vestre Akershusiske regiment.Kanskje Halvor Reiersen også var i militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.