Gå til innhold
Arkivverket

[#12357] Meldal: Gjertrud Størkersdtr., f. 1688, g.m. Mikkel Olsen Agholt


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I Meldal bygdebok, bind 3, Gard og ætt I, s. 517, står det at Mikkel Olsen Agholt, f. 1676, ble gift i 1711 med Gjertrud Størkersdtr., f. 1688, og at de bygslet Nedgard Re. De fikk barna: 1)Ole, f. 1711. 2)Jørand, f. 1713. 3)Svend, f. 1718. 4)Arnt, f.1720. 5)Rasmus, f. 1723. 6)Gjertrud, f. 1726. 7)Arnt, f. 1729.Gjertrud og Mikkel er mine 5. tipp'er, og Mikkel sine aner er det redegjort for i bygdeboka, men det står ingenting om hvor Gjertrud Størkersdtr. er fra. Hvem er hennes foreldre?Så vidt jeg kan skjønne krydde det ikke av menn ved navn Størker på denne tiden. På Garberg har Størker vært et vanlig navn, men det var ingen sammenheng her, i hvert fall i følge bygdeboka. Det er selvfølgelig ikke sikkert at Gjertrud kom fra Meldal, men de var jo ikke veldig mobile på denne tiden.Håper noen kan hjelpe meg å avdekke dette. Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiTror jeg har funnet foreldrene til Gjertrud Størkersdt. selv om jeg ikke fant hennes dåp innført i kirkeboka. Den er meget mangelfull på den tiden. Fant imidlertid hennes søster som også er nevnt i bygdeboka.Hvis du ser på side 81, bind 2, gard og ætt, Meldal, finner du Størker Arntsen Stokke. Han har to døttre: Gjertrud, f. 1685 og Marit, f. 1687. Deres mor er oppgitt å hete Ingeborg.Det jeg finner i kirkeboka er:Trolovet på Grut, man. 20.11. 1682 Størker Stokke og ..gber Andersdt. f.m. Siur Stokke, Anders AamotGift 30.12. 1682: Størker StokkeSom sagt fant jeg ikke dåpen til Gjertrud, men Marit er døpt 23.1. 1687, og iflg. bygdeboka ble hun gift med Ole Jonsen Sølberg, Fikke.Fant et av Størker Stokkes barn begr. 28.10. 1683. To barn begravet 13. p. Trin. 1790. Dessuten en datter Ingeborg, døpt 4. p. Trin. 1692.Størker Stokkes far, Arnt Olsen Stokke, er iflg. bygdeboka f. 1619, konas navn er ikke oppgitt.I tillegg til sønnen Størker, f. 1647, er det oppgitt at han hadde datteren, Marit, 3. p. Trin. 1709 g.m. Tore Knutsen Rikstad.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Terje Vaagan

Hei. Bare en liten tilføyning her: Denne dattera Ingeborg f.1692-93 er av mine forfedre og hun ble gift med Sivert Jonsen Sølberg, og han er trolig bror til Marits mann, Ole Jonsen.Dette som du skriver Inger, høres ganske rett ut, har funnet ut ca. det samme selv også !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er ikke så sikker på om Ole Jonsen Sølberg og Sivert Jonsen Sølberg er brødre: Jeg har notert at Sivert Jonsen var på Nordgard Sølberg, mens Ole Jonsen kom fra Sørgard Sølberg. Jeg har notert disse barna etter Jon Arntsson og kona Berit Olsdatter på Sørgard Sølberg:1) Arnt Jonsson f. ca. 16712) Ole Jonsson f. ca. 1676, gift med Eli. Overtok gården. Ole Jonsen Sølberg begr. 2 adv. 1742, 73 år f. ca. 1669.3) Erik Jonsson f. ca. 1681 (ca. 1675?), gift 1707 med Berit Ofstad.4) Ole Jonsson f. ca. 1687, gift 1712 med Marit Størkersdtr. Stokke. De bygslet Fikke før de slo seg til på Stokkberget (Hyllberget) under Stokke.Jon døde i 1690 og Berit i 1695. Det ble holdt skifte: Aktiva 84 rdl. og passiva 13 rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Iflg. skifte etter Jon Olsen Lergraven, sønn av Arnt Olsen Stokke, f. 1619, har jeg funnet ut at Arnt Olsen hadde 6 barn. Dere kan få utskrift av det om ønskelig.Terje: Iflg. samme skifte har jeg notert at Ingeborg Størkersdt. var gift med Jens Sølberg. Ser i bygdeboka under Sølbergstuggu at Sjur JOnsen Sølberg, f. 1694, var gift med Ingeborg Størkersdt., f. 1694. Jeg har også notert meg mulig sammenheng med Ingeborg Størkersdt. Stokke. Har du funnet noe mer konkret som beviser at det er henne ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hm... var Jon Olsen Lergraven kanskje SØNNEsønn av Arnt Olsen Stokke? Uansett veldig interessant hvis du har funnet skifte som dokumenterer flere barn enn de to som gårdshistorien oppgir (Størker og Marit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det ble litt kluss med navn i mitt forrige innlegg. Det var i et skifte etter Jon Arntsen Lergraven i 1740 (sønn av Arnt Olsen)at jeg fant opplysninger om Jons søsken.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.