Gå til innhold
Arkivverket

[#12359] Døpte i Stod - Johan Tobias Hersleb 27.10.1729 (f. 09.10)


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Heijeg finner denne registreringen på dåp med far Jacob Christoffersen Hersleb og to faddere kalt 'Læmerhiert'. Kan ikke skjønne at dette er andre enn Johan Tobias Lemmerhirt Hersleb, som er omtalt i en rekke sekunder-kilder (bl.a. A. Erlandsen - Geistligheten i Trondhjems stift), og da med fødselsdato 20.11.1729.Jeg lurer da på hva som er riktig og om riktig dato-konverterer er brukt fra de latinske 'besvergelsene' i kirkeboka, eller er jeg på villspor her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du er nok ikke på villspor, men det er mulig at det er andre som har vært det. Her er innføringen i kirkboken ordrett:Min Søn Johan Tobias fød den 9. døbt af min selv den 27de OctobrP.: Capitain Læmerhiert, Peder Krog og Ole Steensøn DarreM.: Min syster Læmerhiert, Malene Parelij og Elen Indbryn Min hustrue blev introducerit af Hr Elia udj For-kirche den 8. Januar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Takk for det Sissel, og takk for noe som for meg ser ut som et meget godt arbeid. Jeg retter datoene i min base umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Men du hadde litt rett i at det var feil. Jeg reagerte på datoen mellom fødsel og dåp. Fødselsdatoen skal være 20.10, mens dåpen er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I dette tilfellet har det kanskje en naturlig forklaring. Innføringen av dåpen står mellom en dåp i november og en i desember. Dette skjer av og til, sannsynligvis fordi kirkebøkene dekker flere kirker, og innføringene tydeligvis skjer på bakgrunn av en kladd. Men en fødselsdato i november stemmer også godt overens med morens introduksjonsdato. Derfor kan det jo tenkes at presten har ført inn feil, og at Johan Tobias i en eller annen sammenheng har brukt fødselsdatoen 27.11.1729. Det er jo litt merkelig at han skal ha brukt feil måned på sin egen sønn, men muligheten er jo tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Nå blir jo dette ekstreme detaljer, Sissel. Hvorvidt min forfar for snart 300 år siden var født 6.10, 20.10, 20.11, så lenge det var i 1729, blir jo dog en liten detalj. MEN:Kan det være at han har skrevet feil måned og kronologien er riktig? Hvis jeg tolker deg (med din siste rettelse) skal det altså stå følgende i kirkeboka: 'Min Søn Johan Tobias fød den 20. døbt af min selv den 27de Octobr'. La oss si han hadde en 'dårlig dag' og faktisk skrev Octobr, selv om det var novmbr? Vi kan vel anta at opptegnelser over fødselsdager i embedsmannsfamilier hadde et visst presisjonsnivå og at gamle tolkninger er riktig. Hva er din mening her, Sissel? Skal vi si fødselsdato 20.11 eller 20.10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Min personlige mening er at han sannsynligvis er født 20.11.1729, både på grunn av plasseringen og på grunn av introduksjonsdatoen. At prester også kan gjøre feil, er vel helt naturlig, og jeg kan se på håndskriften at han ikke har gjort noe spesielt ut av denne registreringen. Uansett hvilken dato som registreres i et slektsforskingprogram, ville jeg kommentert omstendighetene. Og for mange av anene våre er vi glade dersom vi kan finne et omtrentlig år for fødselen...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.