Gå til innhold
Arkivverket

[#12366] Bastian Stabell og hans fogdsønner. Adel ??


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Ser at en rekke fogder på 15/1600 tallet bar navnet Stabell. Bl. annet Claus Bastiansen Stabell i Solør. Vet noen mer om Bastian Stabells opprinnelse i Danmark , regner jeg med. Og/ eller finnes det noe lektyre om familien. Jeg ser Stabell står på listen over adelsfamilier. Var det med dette utspring i denne Bastian ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Denne slekten ble beskrevet for 55 år siden i Norsk slektshistorisk tidsskrift: 'Bilgrav, K. A. 'Slægten Stabell.' NST 11 (1947): 111-124.'mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at stabel opprinnelig var et yrkesnavn - en som stablet, og at navnet er gått over til slektsnavn i en rekke tilfeller, slik at de senere slektsnavnene brukes om helt ulike slekter. Det blir ikke noe adel av slike navn i seg selv. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Ok, jeg skal jakte bibliotekene på jakt etter info om Stabell. Tusen takk for info. I mellomtiden er jeg spent på om Borgermester i Trondheim Lars Bastiansen Stabell født ca 1605 død 1669 i Trondheim og fogd Claus Bastiansen Stabell fogd i Solør ?? født ca 1600-1610 død 1671 er brødre. Claus etterlot seg 12 barn og Lars 10 barn. Her er mye etterslekt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Trond!Det finnes en slektsbok om familien Stabel/Stabell utgitt i 1955 av A.St. Castberg.SLEKTEN STABEL-STABELL CA.1200 til 1950(Det Mallingske boktrykkeri)251 sider.Etter denne boken så er Lars(Laurits) og Claus Bastiansen Stabell 2 av 6 kjente søsken(5 gutter og en jente)og deres etterslekter.Boken virker tilforlatelig, men som mange andre slektsbøker/opptegnelser kan det sikkert også der være noe feil. Men når min familie Rasch 'sneier' innom Stabellfamilien ca. 1750, så er den i hvertfall riktig.Det virker som stoffet før ca. 1550 er stort sett bare antagelser.Hilsen Morten Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har på min webside www.vigerust.net under 'Adel' - Stamtavleverket - lagt inn en tekst som forklarer hvorfor Stabell tas med som adelige, og hvilket Stabell-person dette dreier seg om. (Anders Stabell 1547-50.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Nina Rose

Min mann er av Stabel slekt. Det eldste jeg har er Christen Bastian Stabel som i 1656 var Rådmann i Trondheim, og hans far Bastian Stabel. Men jeg mangler mye årstall og stedsnavn. Kanskje du kan hjelpe? Er intressert i kontakt, så send meg en mail på nina@brataas.no :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei Knut og NinaFølge Rasch sitt innlegg samt Nermo sitt slektstre 'se Knuts lenke' synes det som om Claus , (fogd i Solør) og Lars ( Borgermester i Trondheim er brødre).Jeg ser Nermo går videre og havner i Tyskland. Det hadde vært fint hvis Nermo ble med i debatten og fortalte litt om hvor han har disse opplysningene fra , som er meget spennende, men litt spekulative.Forøvrig ser jeg Andres Stabel , nevnt av Vigerust, er satt opp som bror av 'oldefar' til fogd og borgermester nevnt her. !!??Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg tror du må betrakte Nermos usikre, ikke som spekulative, men som hypoteser etter hans beste skjønn, som er meget bra !!; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.