Gå til innhold
Arkivverket

[#12368] Boysen - sted eller slektsnavn?


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Antonetta Andersdatter Boysen giftet seg i 1757 med Hans Hansen Strømmen i Lenvik, Troms.Er Boysen et sted - eller er det et slektsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Som de fleste navn med suffikset -sen [evt. søn, son] er også Boysen et patronymikon (farsnavn). Andre varianter kan være Boyesen og Bøyesen. Vi hadde vel i sin tid også en skøyteløper ved navn Audun Boysen om jeg ikke husker helt feil. Boysen er avledet av mansnavnet Boye [bøye]. Et navn trolig med opphav i hollandsk eller frisisk miljø.En av mine formødre i 'innvandrermiljøet' i Drammen [les: Kobberviktangen og Skoger] ca. år 1700 het Anniken (lille Anne) Boysdotter. I hennes slektskrets finnes også mannsnavnene Meinert, Nome og Pay, samt kvinnenavnet Florene.Håper dette er til støtte.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det kan jo bare ikke stå uimotsagt: Audun Boysen var mellomdistanseløper (friidrett).Et eksempel på suffikset -sen i gårdsnavn: Vittersen (eller Vittersø) i Tjølling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ketil:Takk for korreksjonen mht Audun Boysen. :) Det var det jeg visste eldre norske sportsutøvere er ikke min sterke side. :(Forøvrig er Vittersen er godt eksempel på navn med -sen-endelser som ikke er patronymika.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Hallvard!Antonetta Andreasdatter Boisen (Boysen, Boyesdatter etc.) er en av mine formødre. I 'Yggdrasil' nr. 1, årgang 1999, utgitt av Slektshistorisk forening i Tromsø, har Alvin Andreassen tatt for seg det han har funnet av hennes forslekt og en del av hennes etterslekt. Historien blir for lang til å gjengi den her, men helt kort kan det fortelles at hun var født i Trondheim i 1725. Hennes foreldre var parykkmaker Andreas Boisen og Inger Margrethe Ibsdatter. Antonettas historie er både fascinerende og spesiell. Så langt vet ingen hvorfor eller hvordan hun kom nordover. Hun ble i alle fall gravid med kvengutten Hans Hanssen der nord og kom til å gifte seg med ham. De bosatte seg på hans plass i den lille bygda Strømmen i Lenvik kommune i Troms. Her bodde hun sine levedager blant mennesker som mest tilhørte de etniske grupperinger av samer og kvener som stort sett hverken kunne lese eller skrive. Selv var hun skrivekyndig.Hilsen Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Kva er et patronmikon/farnamn?Slik eg har definert omgrepet til no er Boysen i namnet 'Antonetta Andersdatter Boysen' ikkje eit patronymikon, men eit slektsnamn. 'Andersdatter' er derimot patronymikonet som viser at faren heitte Anders.Eg meiner å ha sett at sen-namn tidleg vart brukte som slektsnamn i borgarlege familier, jf tema 6144 (Hansen) og kanskje 12320 (Bie Pettersen).Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Heidi Karlsen

Boysen er et patronymnavn. Det stammer fra Boye. Det stemmer at det kommer fra tysk eller frisenland. Men i mitt tilfelle er alle døpt Boysen fra før 1680 og til i dag, pluss at de har fått fornavnet til faren. I en dansk bok jeg har om etternavn står det at Boysen er et patronym. I mine papirer står det at det var et betydelig etternavn. Hva det menes med det det vet jeg ikke. Min danske morfar het Boysen og her kommer litt om min Boysen slekt: Hans Boysen : Født 1680 og af ukendt herkomst. Han var ejer af 'Boygård' i Københoved i tidsrummet 1706-1747 ifølge 'Københoved-bogen'.Han var en anset person og er i Frøs Herreds Tingbøger benævnt sandemand i årene 1728-1755. Normalt var man sandemand på livstid. Han benævnes også herredsskriver. I samme periode nævnes også en herredsskriver Christian Boysen i Lintrup, der kunne være en bror. Man kunne også tænke sig slægtsskab til præsterne Boysen i Lintrup, der kommer fra Bevtoft og var af præsteslægten Boysen eller Boëthius i latiniseret form. Disse teorier har ikke kunnet bestyrkes yderligere. Dette er ikke slægt, men en liten kuriositet: Boysenbær Kendetegn: Stort mørkerødt bær der minder om et hindbær. Det kan veje op til 8 gram. Boysenbær har en stærk aromatisk smag. Anvendelse: Frisk, i marmelade, som kompot. Oprindelse: Boysenbærret opstod i Californien i 20'erne - som en krydsning mellem hindbær og brombær. Rudolph Boysen, Napa Valley, California 1920 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Her kommer litt om presten Boysen som var sønn av borgermester i Flensborg Johannes Boysen og Magdalene Beyer. Johannes Boysen nedstammet fra Lorents Boye (Laurentius Boethius Agricola), sogneprest i Vilstrup i Haderslev amt (f. ca. 1484, død 28.9.1547. Student Rostock 1508, Louvain 1517, katolsk alterprest i Haderslev 1524, så sogneprest 1524 til sin død). Dette er i Sønder Jylland som er helt sør i Jylland. Det gjelder også mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.