Gå til innhold
Arkivverket

[#12371] Gamle FANGEAKTER med foto - finnes slike og er de tilgjengelige?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

(Jfr. 12367 og 7772)Jeg har tildligere henvist til FIRMAET microscan i Sverige som selger kopier av gamle fangeakter/registre. Disse er over frigitte fanger, og inneholder dessuten et bilde.Finnes det tilsarende fangeakter i Norge? Er de tilgjengelige for den enkelte slektsforsker, sist men ikke minst er de mulig å avfotografere/kopiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Botsfengslets arkiv er i Riksarkivet, de andre fengselsarkivene visstnok i Statsarkivene. (I Oslo er de som kjent samlokalisert på Sognsvann.) Det er lenge siden jeg var borti det nå, men såvidt jeg husker må du først få noen til å finne fangenummeret. Fangene er sortert på fangekort, som refererer til fangeprotokoller. De får du ikke i hånda pga. at de er ajour opp til vår tid, og klausulert i 80 år. Men hvis du ikke ber dem på det altfor travleste, så får du da tak i et fangenummer, og kan gå tilbake til den fangeboka (forhåpentligvis langt nok tilbake i tid) hvor 'din' fange og hans viderverdigheter er bokført under referansenummeret. Her finner du hva han er dømt for og referansene til domsprotokollene. (I de står det gjerne referert til hans/hennes familieforhold og mye detaljert personalhistorie (f.eks. at mor har en tidligere dom, at far er drikkfeldig, etc.) Hvis det er tatt bilde, så finnes det i det tilsvarende Fangealbumet (gammelt og skjørt, det må du bla i med hvite hansker på!). Det går an å bestille kopi, da får du et portrett forfra og fra siden, med fangenummer. Veldig bra kvalitet, profesjonell fotograf. Du kan også bestille kopi av domsprotokollen. Jeg tror alt har en klausul på 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk, veldig interessant! Jeg er selvsagt interessert i de gamle aktene fra 1800-tallets slutt, 'nåtiden' får vi la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Hei Nina ! Vet du hvordan man går fram i Sverige for å få tilgang til dette materialet? Jeg har en oldefar ( ja det er han Paul Amandus) Han står oppført i Strømstad kirkebok som 'bov' tror det var 461,'se kriminalregisteret'. Etter hva jeg har forstått så må jeg til Gøteborg for å finne dette. Men vet du hva som ligger i dette arkivet? Kan jeg være så heldig å finne fotografier? Dette ligger vel ikke i det materialet fra Microscan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tror det ligger på Landsarkivet ja, men både Microscan og nå Arkion har fangeakter til salgs. Arkoion har slik jeg har forstått det nå noe mer enn microscan. Når det gjelder microscan har jeg tidligere lett etter Paul A. der uten hell.På Microscans sin hjemside kan du søke på navn og få opp hva de er dømt for, selve fangeakten med bilde må du i såfall kjøpe. I ett annet innlegg tror jeg at jeg har referert til hvilke norske fanger som finnes i dette registeret.[url="http://www.microscan.nu/>http://www.microscan.nu/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Får legge til en ting, Nina. Sålenge ikke noe av dette er på mikrofisj/film, så må du til originalen. Jeg tror nok alt kan bestilles. Men som med alt annet, så er du avhengig av at noen har tid til å ta jobben; det innebærer at de tar det i stille tider, hvis du da ikke har anledning til å møte personlig. Jeg fikk i allefall protokollkopien umiddelbart (samme dag), mens fotografiet kom i posten etter et par uker. Det var ikke dyrt, mener å huske at det rundt år 1999-2000 kostet noen få kroner pr kopi og 25 kroner for fotoet, og da ikke i kopimaskinkopi, men på fotopapir. Det er heldigvis ikke amerikanske tilstander på dette ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk for opplysningene. Er det virkelig noe man vil ha så er det ok å betale litt for det. Gamle fangeakter med fotografier er jo en spesiell ting historisk sett. Når det gjelder de jeg har kjøpt via Microscan så kostet de 10,- stykk, men så er jo alt digitalisert også da. Er godt fornøyd med kvaliteten.Sånn litt utenom temaet: mange av de svenske fangeaktene viste at en stor andel av de frigitte var ganske så velbeholdte personer. Kan ikke tenke meg at dette alltid var penger erhvervet på lovlig vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.