Gå til innhold
Arkivverket

[#12372] Ole Jensen Høyem fra Luster til Amerika , men hvor?


Gjest Ragnhild Simenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Simenstad

Jeg har i et hefte 'Gåmmålt frå Dovre' funnet at Ole Jensen Høyem Luster var gift med min grandtante Kari K. Huset Dovre. Ved utreise fra Norge kalte hun seg Kari Tofte. Er det noen som vet hvor i Amerika de slo seg ned? Er det noen som vet mere om Ole Jensen og hans familie? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Lars E. Øyane sin gards- og ættesoge for Luster er vanligvis svært grundig på slike opplysninger, så hvis du har mulighet for å låne den på biblioteket, finner du nok svaret der. Gården Høyheim finner du i bind 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! Bind 3, s. 738 under husmannsplasser Høyeim står det følgende: Ole Jenson Hoium utvandret til Amerika 1885 og giftet seg i Fargo, Cass.Co.,N.D. 17.12.1885 med Guri Knutsdotter, opphaveleg fra Tofte i Dovre, i Amerika kjend som Guri Knutson. Ho var dotter av husmann Knut Paulson på Husejordet under Tofte og Anna Olsdotter frå Toftemo i Dovre og f. der 8.8.1850. Guri hadde tent ei tid i Luster, men utvandra herifrå til Amerika i 1884. Ole og Guri Hoiem slo seg ned som farmare i Skree township, Clay Co,,Minn., men Guri døde i Clearwater Co., Minn., 21.5.1926. Ole Hoium døde i South Dakota ? 6.1927. Dei fikk ingen born sjølve men adopterte ei jente, Annie Olefine Hoium. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

TAKK TIL LIV. Ditt svar ga meg bekreftelse på hvilke personer som er på noen gamle foto vi har. Vi har ikke skjønt hvem Annie Olefine var, men nå vet vi det. Vi har også fått oppklart at det er Guri og Ole som har vært hos fotografen H.T.Hansen 205 NP Aveny i Fargo. ( Bryllupsbilde av de to)Derfor tusen takk for hjelpa !!MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.