Gå til innhold
Arkivverket

[#12375] Baard Mentzen Duun, fra Stod, til Fosnes, N-T


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg søker etter noen som kjenner til Baard Mentzen Duun og hans kone og barn. Baard var født i Stod i 1804, kom til Duun på Jøa, og ble i 1860 g.m. Jonetta Andreasdtr. f. 1828 i Beitstaden. De fikk dattera Karen Anna i 1861. Flyttet til Ugset og fikk sønnen Magnus Albert i 1864. Ved folketellinga i 1865 var Baard Mentzen Gaardbruger paa Ugsæt. Jeg søker opplysninger om når Baard og Jonetta døde, og om hvor det ble av barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sissil Bruun Sørensen

Baard Mentzen Markens foreldre er Mentz Pedersen Marken og Kari (Karen) Olsdatter Hallan i Stod. Du finner dem under Stod i 1801, og i kirkebøkene for fødte i Stod som ligger i Digitalpensjonatet. Mentz og Kari giftet seg 18.04.1796.Mentz foreldre: Peder Larsen Nygård (Reitlo), f.05.06.1738 og Sara Mentzdatter Marken f.26.12.1738. De giftet seg 09.10.1766.Peder Larsen Nygårds foreldre er Lars Pedersen Nygård (Reitlo) f. 23.08.1695 og Karen Pedersdatter Grindberg, f. ca. 07.03.1705. De giftet seg 19.10.1733.Lars Pedersen Nygårds far er Peder Larsen Reitlo, 40 år i 1701. Sannsynligvis er han sønn av Lars Pedersen Jampt på Tvestad, og gift med en datter av Even Reitlo.Karen Pedersdatter Grindberg er datter av Peder Haagensen Wanderaas, f. ca. 1676 og Marit Anfindsdatter Grindberg. Når det gjelder Marits foreldre, er jeg litt usikker på om hun er datter av Anfind Olsen Hoe (Houg/Grindberg) eller Anfind Bårdsen Hoe (Houg/Grindberg). Denne slekten kan også føres lengre bakover.Peder Haagensen er imidlertid sønn av Haagen Paulsen Wanderaas, f. ca. 1645 og Marit Olsdatter, f. ca. 1641.Haagen Paulsen Wanderaas er sønn av Paul Haagensen Skei, f. ca. 1596 og Anne Rasmusdatter Wanderaas.Paul Haagensen Skei er sønn av Haagen Paulsen Skei og om hans mor vet jeg bare at hun giftet seg med Jørgen etter at Haagen var død.Haagen Paulsen er nok igjen en sønn av Paul Skei, som er nevnt i 1520 siden gården er odelsgods. Når det gjelder Sara Mentzdatter Marken, er hun datter av Mentz Christophersen Rein f. ca. 1702, og Gjertrud Jørgensdatter Steinkjer, f. 01.01.1702, gift 10.01.1727.Mentz er sønn av Christopher Steensen Rein (Darre) og Karen Siversdatter fra Sparbu.Christopher Steensen er sønn Hr. Steen Christophersen og Ingeborg Andersdatter Laup. Om Hr. Steens foreldre har jeg ingen originalkilder, men det ligger en del informasjon om Darre-familien på nettet. Siden det kun er Steen og Ingeborgs barn jeg har sett omtalt som Darre, vet jeg ikke med sikkerhet hvem av dem som tilhører Darre-familene, men det antas visst at det er Steen.Ingeborg er født før 1630, og er datter av Hr. Anders Bjørnsen og konen Beritte, gift i 1622 og bosatt på Laup i Stod. Anders er sannsynligvis født i Stod (ihvertfall er hans bror Haagen Bjørnsen født på prestegården i Stod).Gjertrud Jørgensdatter Steinkjer er datter av Jørgen Ingebrigtsen Bartnes (fra Beitstad), f. ca. 1655 og Ingebor Paulsdatter.Jørgen Ingebrigtsen er sønn av Ingebrigt Ingebrigtsen Røsegg (Beitstad) og hans første kone. Ingebrigt Ingebrigtsen er igjen sønn av Ingebrigt Røsegg og Astri Bjørnsdatter Utvik. Astri er datter av Bjørn og Ragnhild Utvik i Beitstad, født en gang på 1500-tallet.Om det er samme familie som forfatteren Olav Duun på Jøa, kan vel diskuteres. Olav Duun skal være en etterkommer av Jørgen Olsen Berg i Stod, og samme Jørgen var forlover for - og er høyst sannsynlig i nær familie - med Christopher Steensen Rein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for interessante opplysninger! Jeg fant Baards foreldre i kirkebøkene for Stod da du la ut dem på digitalpensjonatet, men jeg hadde aldri klart å komme så langt tilbake, og heller ikke finne den mulige forbindelse til Olav Duun. Jeg har dessuten fått hjelp av lokale folk, og vet nå at Baard døde i 1871, og at kona, som da kalte seg Jonetha Dun, dro til Dulluth, Minnesota i 1891. Dattera Karen Anna (Karen Dun) dro til Amerika i 1887. Disse to finner man blant emigrerte fra Trondheim. Jeg har ikke klart å finne spor etter dem i Amerika. Har en etterlysning i brukerforum, men har ikke fått noen reaksjoner. Sønnen Magnus Albert skal ha dratt til Kristiania, og var smed, heter det. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aslaug Andersen

Hei Eldbjørg! Jeg kom tilfeldigvis innom dette temaet og kan fortelle deg at Baard Mentzen Duun fra Stod var en bror av min tippoldemor Marit Mentzdtr. Marken, senere g. Skjevlo. Det går ikke fram av innlegget ditt om Baard var en av dine forfedre, men jeg har flere opplysninger om denne slekta. Hvis du er interessert, kontakt meg på aefa@start.no. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.