Gå til innhold
Arkivverket

[#12378] 'Falt i krigen i Amerika' - fra Beitstad N-T


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Arne Alfred Grytten f. 1877 i Beitstaden prestegjeld, Aas sogn, emigrerte i 1901 (sidenr. 230, løpenr. 624) med skipet Salmo (Beaver Line) fra Trondheim. Salmo gikk visstnok til Hull - ny båt fra Liverpool. Oppgitt reisemål var Carlton, Minnesota. Jeg har hatt kontakt med lokale folk i Carlton, men de fant han ikke der. Har prøvd Ellis Island uten hell - men muligens gikk Beaver Line til andre steder. I emigrantprotokollen er han registrert med navnet Arne Alfred Grytten - men han kan jo ha forandret på det. (Faren het Ole Andreassen.) I et gammelt notat heter det at han 'falt i krigen i Amerika'. Han måtte vel da være amerikansk soldat i 1. verdenskrig? Finnes det noe register over falne? Jeg er interessert i å finne ut av hans skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg finner ham ikke med navnet Grytten noen steder i USA. (av det jeg har anledning til å søke på akkurat nå).Men, jeg vil gjerne vite hvor han er i 1900?Det ser ikke ut til at denne gjengen som skulle til Carlton i Minnesota alle sammen, dro innom Ellis Island. Beaver Line kan du lese om her: http://www.norwayheritage.com/ships/beaver.htmDet kan jo hende han aldri kom fram til Carlton engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan du være 100% sikker på at han ikke oppholdt seg i Canada??? Verdt å sjekke kanskje siden du ikke finner spor av ham. Døde i WW1 har en egen side som jeg refererer til i et av min tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Enig, Nina. Jeg tror vel hele det kontinentet ble nevnt som 'Amerika' in those ole' dayz...... Selvom det jo er litt rart med hele den bølingen unge menner som dro til Carlton.....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Han kan jo ha forandret navnet til noe helt annet. 'Fred' som fornavn kanskje?, ikke det at det hjelper noe særlig .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nja.... Mange Fred Olson, Fred Anders*, ingen Grytten... hrmf. Derfor vil jeg vite litt mer om folket i Norge før han dro. Selvom han kalte seg Grytten i emi-prot, er det ikke dermed sagt at han het det 'egentlig'.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hei! Mens jeg har vært på jobb, har dere arbeidet (!). Takk for vilje til å hjelpe. Det med Canada har jeg også tenkt på. Tror at denne Beaver Line også gikk dit.I 1900 bodde Arne Alfred sammen med sin mor Gurine Pedersdatter og tre søstre på plassen Nordre Liaaasen i Beitstaden i NT. (Liaaasen med tre a'er = Liaåsen). Denne plassen lå under gården Gryta, derav navnet Grytten. Så har han tydeligvis oppholdt seg i Namsos, som er et par mil unna, for det er oppgitt som bosted i emigrantprotokollen. Hva han egentlig het? Ja, det må vel være Arne Alfred Olsen (far Ole), med Grytten som en naturlig tilføyelse (adresse).Jeg skal studere nærmere de ungkarene han reiste sammen med - de var fra noenlunde samme området. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Siden ingen finner noenting, og han aldri dukket opp i Carlton tenkte jeg at det kanskje var mulig å se hvem som ankom EI. fra Trondhjem i 1901. (Dvs. med bostd Trondhjem).LenkeØverst fant jeg et merkelig navn 'Ole Aftret' som ankom 8.mai 1901, 23 år gammel. Intet skal være uprøvd. Ole etter far, og Alfred kanskje etter seg selv?? Destionasjon Minneapolis. Det er ikke lange veien opp til Carlton derfra. Ser ut som han skulle til broren O.Hansen. Ja ja, mange skiftet navn over dammen..... Kanskje var ikke O.H. hans bror heller......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var der noe slags småkrig i Amerika på den tiden? De fleste som jeg kjenner til falt i Frankrige osv. Jeg bare undres fordi han 'Falt i krigen i Amerika'.Menes det at han falt FOR Amerika hvor som helst? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Need to answer this in English. The only war I can think of in America at the time is the Mexican Revolution. The US did send an 'expeditionary force' under the leadership of General John J. Pershing down there chasing after Pancho Villa who had led a few raids into the state of New Mexico. If I remember correctly, this was in 1915-6. It is often viewed as a training exercise for US participation in WWI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

USA hadde òg troppestyrkar på Filippinene i tida etter 1898 og tiårs tid. Der var det opprør etter at USA hadde overtatt styringa frå Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for alle bidrag. Jeg har hatt liten tid i dag til å gå videre med de ideene som har dukket opp. Det ser ikke enkelt ut! Skal prøve å kontakte noen slektninger jeg ikke kjenner. Arne Alfred var søskenbarn til min morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Når det gjelder aktuelle kriger USA var innblandet i under nevnte tidsepoke, må en huske på at USA sin konflikt med Cuba ikke er av ny dato. I forbindelse med at Spania i 1899 måtte avstå Fillipinene til USA , fulgte Cuba og Puerto Rica med i samme slengen. Selv om Cuba hadde en slags begrenset status som egen republikk, hindret ikke det USA i å slå ned et opprør på Cuba i 1906. USA holdt så Cuba okkupert til 1909.Kilder :Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon.Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg prøver forskjellige veier for å finne ut av dette, og det tar litt tid. Ser at Arne Alfreds søster dro til Carlton, Minnesota 05.03.1899. I emigrantprotokollen for Trondheim står hun som Hanna Grytten 18 år. I flg. kirkeboka het hun Hanna Mathilde, og var født i 1881. (Faren het Ole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg kom over ei side som kan være av interesse for den som leter etter falne i diverse kriger hvor amerikanere har deltatt: www.abmc.govJeg fant en Alfred A. Olson fra Nord-Dakota, som falt i Frankrike i 1918, men det ville jo være en utrolig flaks hvis det var riktig person. Skal arbeide videre for å finne noen som kjenner mer til denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.