Gå til innhold
Arkivverket

[#12380] Nils Martinsen f.. 1842 (gift med Elen) fra Bærum til Minneapolis ca. 1879


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med tips til hvor jeg skal lete videre for å finne ut mer om Nils og hans kone Elen? Han er min oldefars bror og det som vakte min interesse var at jeg fikk et brev som han skrev hjem ved juletider i 1886. Jeg vet at han er født på Wøyeneie i Bærum 11 juni 1842. I følge brevet, kom han til Minneapolis i 1879 (da var det 50.000 innbyggere der og syv år senere er det 160.000 forteller han)og jobbet ved noe som ser ut som Monitor Pluusjap (det hørtes veldig rart ut) som polerer. Jeg har ikke funnet hans ekteskap med Elen på det som ligger på nettet fra Asker i den aktuelle perioden. Fant dem heller ikke som emigranter i 1879 på lister jeg kjenner til på nettet. Derimot er de i tellingen for Minneapolis i 1880, men da står de oppført med etternavnet Mattison. Adressen han sier han har bygget seg hus på, er 19 Av. South No. 3238 i Minneapolis. Han nevner ingen barn i brevet, så jeg mistenker at de er barnløse, men hvem vet? Kan noen hjelpe meg videre med disse (er nysgjerrig på både ekteskap, emigrasjon og videre liv i Menneapolis)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være: Fra Oslo nr. 116 1869 14/4 Nils Nilsen gift, arb. f. 1843 bosted V.Aker, til Kvebek, Concordia line. nr. 117 Elise Nilsen 1849 gift, samme. Det reiser en til, nr. 118 Matea Ingebretsen 1848 V.Aker. Mulig Matea er i følge med dem. Kanskje en søster av Elise?Grunnen til jeg søkte på Nilsen var at det første barnet som het Nils, og som døde i 1840 sto oppført som Nils Nilsen Wøien eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg tror ikke det er dem, men det er bare mavefølelsen. Rart om de skulle få både hans etternavn og hennes fornavn feil, liksom.... Men selvfølgelig kan det jo skje. Jeg ser i brevet fra 1886 at det stod at de kom til Minneapolis for 7 år siden (altså 1879), men de kunne jo ha vært et annet sted først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Heidi Økern

Vil gjerne piske liv i denne igjen, da jeg ikke har blitt noe klokere siden sist. Har ikke funnet ut noe mer om når og hvor fra de reiste eller om de var noe annet sted i USA først. Vet noen hvordan jeg kan finne ut hvor den angitte adressen (19 Av. South No. 3238)i Minneapolis er i dag? Finnes det et gatekart tilgjengelig på nettet f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Heidi, jeg har leita etter min grandtante i flere år og kom for et par uker siden i kontakt med Gwen Sackrison som bor i Minneapolis : sackrison@angelfire.comPå to dager hadde hun funnet alt, og i dag fikk jeg obituaries og andre sertifikat i posten som beviste at jeg er kommet i kontakt med min familie.Kjempegøy å få brev fra min tremenning som var like fornøyd som meg. Hvordan Gwen klarte dette vet jeg ikke, men hun sa at hun hadde sine egne metoder!Jeg betalte henne $ 8 for hele arbeidet!Dersom du skriver til henne, så må det være på engelsk og send med alle linker du har til emigrasjonen og det du vet om familien.Lykke til. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Tusen takk begge to. Tror sannelig jeg må spørre om Gwen kan hjelpe meg. Har ikke funnet ut om de hadde etterkommere og heller ikke funnet emigrasjonen. Men jeg har litt info om Nils + det artige brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Lurer på om noen kan gjøre et søk for meg i en betalbar base om de har tilgang? Det er Minnesota Naturalization Index og søket gjelder Nils Martinsen. Jeg så at han var der, men lurte på om noen kunne finne han for meg, så jeg slapp å betale (syntes ca 80 dollar var litt i overkant for nysgjerrigheten min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Heidi, det står ikke noe spennende i den indexen i det hele tatt..Martinsen, Nils County: Lake Reel: 1 Code: 1 Volume: B Page: 54 Numbers: Document Type: Years:Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.