Gå til innhold
Arkivverket

[#12383] Mina eller Emilie Elise Antonsdatter fra Nes i Akershus.


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Jeg håper noen kan hjelpe meg i min jakt på min oldemor og hennes familie. Min oldemor het Mina Antonsdatter, gift Amundsen. Hun skal være fra Nes i Akershus. Hennes fødselsdato er 19.09.1873, og døpenavnet hennes var muligens Emilie Elise. Hun hadde en søster som het Karen, de hadde ikke samme far. Karen skal visstnok ha bodd på Klodsbodding. Etter muntlig tradisjon i familien, skal Minas far være fra en rik familie i Nes. Han skal ha flyttet til Sverige etter å ha blitt nektet å gifte seg med hennes mor. Er det noen som vet noe om dette, evt. har tilgang på bygdebok eller kirkebok? Jeg har dessverre ikke tilgang til dette for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg: På stedet Fjellbu under Klodsbodding i Nes var Anton Arnesen husmann fra ca 1863 (Nes Bygdebok - bind V - side 167). Anton Arnesen f. ca. 1842 var gift med Karen Sofie Sørensdatter f.ca. 1835. De hadde følgende barn: Kaja Anette f. 1864, Adolf f. 1867 til Kristiania i 1885, Karen Susanne f. 1871 gift 1891 med Karl Kristiansen Vennevålshaugen, Sina Elise f. 1873 til Kristiania i 1803, Marius f. 1875 gift 1898 med Emma Andreasdatter Boddingfjellet.Denne datteren heter altså SINA Elise, men siden det her er stor navnelikhet kan det kanskje være den personen du er på jakt etter. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! En liten opplysning til. I folketellingen for Nes i 1865 under gård Fjeldbue står Anton Arnesen og kone oppført. Under er oppgitt HANS barn (altså ikke deres barn): Mina 10 år og Anette 1 år. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk skal du ha, kanskje dette er mine aner. Mina giftet seg med min oldefar Johan Amundsen og bosatte seg i Blaker. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Etter at du ga litt mer informasjon tror jeg at jeg er på sporet.Jeg sjekket i FT-1900 og fant der Mina Antonsdatter og Johan Amundsen i Blaker. Den yngste sønnen var født i 1897. I kirkebok under hans dåp så jeg at foreldrene var gift. Altså hadde de giftet seg før han ble født. De giftet seg kanskje i Blaker, men aller helst der hun var fra. Jeg fant ingen Mina og Johan gift i Blaker 1893-1897, heller ikke i Udenes eller Fenstad kirke.Men 16 okt 1896 viet de seg i Nes kirke, Akershus. Hennes far var oppgitt å være Anton Olsen Nyhus. Det finnes en Anton Olsen i FT-1865 som bor på Nyhus.LenkeDette kan være rett Anton. Når Mina (eller Emilie Elise som hun er døpt) ble konfirmert er Mina overstrøket og Emilie er skrevet over. I tillegg står det Elise. Hun ble konfinfirmert i Udenes kirke 7 okt 1888. Ved hennes dåp 23 nov 1873 i Udenes kirke er hennes foreldre oppgitt å være Maren Kristine Arnesdatter Bodding 27 år og Anton Olsen Nyhus 26 år. Både ved Emilie Elise sin dåp og konfirmasjon er hennes fødselsdag oppgitt til 20 oktober 1873. Jeg har sett litt etter disse i bygdeboka, men ikke klart å finne dem der. Mer om Johan sine forfedre kan du lese om i bygdeboka for Aurskog/Blaker på side 360-361, men denne vet du sikkert. Vet du ca når Emilie Elise sin søster Karen var født?Dag Hofsødegård, mail: fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Ser at jeg glemte å gi deg kildehenvisninger.Emilie Elise sin dåp finner du i Nes Kirkebok 1859-1885, Mini III 1, side 102, innførsel 38Hennes konfirmasjon finnes i Nes Kirkebok 1882-1916, Mini AC 0002, side 149, innførsel 15Og hennes vielse finner du i Nes Kirkebok 1883-1898, Mini I 10, side 482, innførsel 26Dag Hofsødegård, mail: fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen hjertelig takk for all hjelp. Dette må være riktig Mina, selv om fødselsdatoen ikke stemmer. Minas mor het ihvertfall Maren. Merkelig at hun feiret dagen 19.09 istedet for 20.10, men hun skiftet jo fornavn og når hun giftet seg også etternavn.Har noen andre vært borti 'juks' med fødselsdatoen?Minas søster Karen vet jeg dessverre ikke fødselsåret/datoen på.Karen Østvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Karen Østvik

Hei igjen.Ville bare si at nå er jeg hundre prosent sikker på at du fant rett Mina, Dag. Tusen hjertelig takk for hjelpen. Dette er en kjempeflott side dere. Årsaken til at jeg er sikker er at min grandtante har kommet fram med en koppevaksine for Mina, hvor begge foreldrene var ført opp. -Om jeg bare hadde fått denne tidligere....Ellers tror jeg at søsteren Karen var født i 1871 og at faren het Ole. Flere opplysninger har jeg dessverre ikke. Går det an å drømme om enda mere hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Det er lov å drømme. :=)Jeg så litt i kirkebøkene og fant ei Karen Josefine født 20 okt 1870, døpt 20 nov 1870.Foreldre: Ole Halvorsen & Maren Arnesdatter (Nes Kirkebok 1859-1882 Mini III 1, kort 3/7, side 96, no 35)Sjekket litt i FT-1900 og fant ei Karen som kanskje passer: LenkeDag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Glemte å skrive at jeg at sjekket om Karen kunne være nevnt som fadder til noen av Emilie Elise sine barn, men det var hun ikke. Jeg fant fødsels- og dåpsdatoer for de fleste av barna til Emilie Elise som er nevnt i bygdeboka.PDF-fil ligger http://home.eunet.no/~hoffern/emilie_elise.pdfDag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Heisann.Kjemeflott. Tusen takk. Du er utrolig!Vet du, kanskje det er her feilen med fødselsdatoen har oppstått. Dersom Karen ble født 20.10.1870, og Mina (Emilie Elise) ble født 19.09.1873 (hun feiret ihvertfall denne datoen), feil dato kan være gitt presten så hun ble skrevet opp med fødselsdato 20.10, eller ...????Jeg har flere opplysninger om Karen Helene dersom du er interessert.Fant en annen mulighet på Karen og Maren, www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00236&variabel=0&postnr=6913&fulle=true&spraak=nVel, jeg klarte ikke å legge inn link. Hvordan gjør man det da tro???Under Stubberud skole i FT 1900 fant jeg ei Maren Arnesen f.1845 ugift og datter Karen Olsdatter f.1871 ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Jeg regner med at Karen Helene er 'din' ane. Jeg har ikke behov mer info om Karen Helene.Jeg har ikke noen problem med å lime inn lenker. Trykker ctrl. C på adresselinje og igjen ctrl. V for å lime inn teksten, Vet ikke hva ditt problem kan være.Jeg kan se om jeg finner Maren Kristine sine aner hvis det er av interesse. Men dette må vente da jeg sitter i Bergen og sre på TV. Her har jeg ingen mikrofilmer :=(Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Nope, hverken museklikk eller ctrl. c og v fungerer. Mulig sperre i maskinen eller noe sånnt noe...dataekspert er jeg ikke.Jeg sendte en mail til deg Dag, da det står en del småfeil i Bygdeboka om Slorbak barna. Håper du har fått den, så får du bruke opplysningene som du vil.Det har lenge vært en interesse i familien for Minas (Emilie Elises)foreldre og aner. Hun ville ikke selv snakke noe særlig om dette, og hadde selv ikke kontakt med Maren Kristine, men hun hadde kontakt med søsteren sin. Det vi vet er at Mina vokste opp hos sine besteforeldre, ikke hos moren. Ja, jeg blir veldig takknemmelig dersom du kan finne ut hvem foreldrene til Maren Kristine var. Jeg skal selvfølgelig forsøke litt selv også, så jeg skal ta for meg bygdeboka i kveld.Med vennlig hilsen Karen Østvik :-) karen.pus@spray.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Karen! For å lage klikkbar link: Marker hele adressen, ved f.eks. å klikke først i feltet der adressen står. Da markeres hele adressen (blir blå hos meg), og du kan hente den over i innleggsfeltet.Alt mens adressefeltet er blått: hold ctrl-knapp nede og trykk C gå så til innlegg-feltet her, sørg for at markøren (cursor) står der du vil ha lenka, og trykk Ctrl-knapp og trykk Vda bør det virke.... Pass på at du har med http:// først, ellers skjønner ikke denne siden at det du legger inn er en slik adresse.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik
LenkeHeiann Laila, nå fungerte det!!!! Takk skal du ha. Jeg hoppet nok over http`en eller noe sånnt noe forrige gang.Med vennlig hilsen Karen :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.