Gå til innhold
Arkivverket

[#12386] William Gundersen, New York 1906. Hjelp?


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Har noen anledning til å sjekke denne personen på en eller annen telling i USA? William Gundersen, oppgitt å bo i New York i 1906, skal da ha vært 17 år. Moren het Laura Olsdatter/Olsen, senere Laura Gundersen, og var født i Drammen(Eker) i 1868. Dette er lite å gå på. Fant navnet til William i dødsjournalen for hans bestemor. Han skal ha bodd på kjent adresse i New York, men den var ikke oppgitt. Williams mor Laura var oppført som død, etterlatende en sønn. Vet ikke når hun døde, ei heller om hun hadde utvandret. Har funnet en mulig kandidat for henne som utvandret 22.06.1887. Da var hun isåfall ugift. Altså, jeg lurer på om hun utvandret, giftet seg med en Gundersen, fikk en sønn William ca. 1889 og på et eller annet tidspunkt mellom 1889 og 1906 døde i USA. Må vel begynne med å lete etter William. Er dette mulig å finne ut av? Mvh. Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Hvem vet om dette er den William du jakter på. Han har rett alder og er bosatt i New York.Den 9.juli 1911 ankommer en William C. Gundersen 23 år Ellis Island. Han kommer med Mauretania fra Liverpool og er Amerikansk statsborger.Se manifest linje 12 LenkeHans hjemadresse er 505-118th street, New York. Kan vel se ut som om han er med i 'US Navy'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Se her; Laura Gundersen med sin lille sønn på et halvt år emigrerer fra Kristiania den 3.april i 1891 LenkeLaura er gift og bosatt i Amerika, bil. er prepaid. Lurer på om den lille kan være født her siden han bare er 1/2 år gammel. Hvem er damen under? Andrea larsen også fra Eker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om du har tilgang til Ancestry Lenke-----1920 U.S. Census • New York • Kings • Brooklyn • ED# 1327William Gundersen født i New York, 31 år. Begge foreldre fra Norge.Yrke: motorman(?). Tror dessuten at det står hvor uten at jeg klarer å tyde det.Gift med Jørgine/Ingrid (??), 30 år, også født i New York. Begge foreldre norske. Ingen barn.------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan dette være de samme i 1930? Lenke1930 U.S. Federal Census - New York - Suffolk - Lindenhurst - District 10William 41 år, Anne 40 år og en sønn William på 10 år. Kan se ut som om de har vært gift i ca. 12 år +/-. Alle født i New York. William sr. og Anna av norske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bra jobba, Nina! Det ser ut til at kona i 1920 heter Jennie. Og, han var motorman ved street railroad.En mulighet er å skrive hit, og se om du kan få vielses-attesten. Den vil gi Williams fars navn!Det nytter ikke å finne dem tidligere uten farens navn.Kings County Vital Records OfficeKings County Clerk 360 Adam Street Brooklyn, NY 11201-3712 (718) All vital records for the 5 boroughs of New York are handled in the Manhattan office of vital records

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Heisann! Har ikke vært her på en stund, og her var det skjedd mye! Tusen takk for hjelpen! Jeg så dette for ca. 30 sek. siden, så jeg har ikke sjekket noe av det, ville bare si takk med en gang! Nå skal jeg kose meg md å se nærmere på alt. Hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Hvis jeg har forstått dere rett, så er Jørgine/Jennie/Anne samme dame?På din link i innlegg 2, Nina, får jeg opp en William M. Gundersen, ikke C. Navnet står ikke i selve dokumentet, men i en tekst over. Hvordan vet du hvilken post det gjelder (er linken bare til en del av dokumentet?) Teksten ser for meg ut som 'shown (something) from US Navy showing birthplace Brooklyn NY' hva tror du?Jeg fant Laura Ols. 19 år utvandret i 1887, samme skip 'Island'. Pussig! Billetten dengang også Ppd.Dette er bruk av nye kilder for meg. Jeg må altså skrive til Kings County Vital Records Office og spørre etter vielseattest for William Gundersen og hans kone, ca. 1918? Er det mulig å få det uten noen nærmere opplysninger? Hva koster det? Hva vil være det 'endelige bevis' for at dette er mine Laura Ols. Gundersen og hennes sønn William? Beklager hvis jeg fremstår som komplett idiot, jeg er egentlig ikke det, altså...:) Hilsen Gry Vibeke, med syrinknopper i hagen nord for Bergen. Her er det sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gry  V Ertvaag

Lenge siden sist.... :)En mail fra Jon Torp ifjor fulgt opp nå nylig, har ført til følgende (og samsvarer med tidl hjelp her):US Census 11.juni 1900: William Gundersen født april 1888, 12 år, på skole,Gunerius Gundersen født mai 1858, 42 år, gift 13 år, Watchman av yrke, norske foreldre, naturalisertLaura Gundersen født april 1868, 31 år, Offer cleaning?, norske foreldreJohan Olsen, født februar 1870, 30 år, leieboer, mate ? et eller annet av ykre, norske foreldre, under naturalisering står AL uten at jeg helt vet hva det er (applied?)Dette finner jeg i originalen under Kings County, Borough of Brooklyn, City of New York. Jon Torp sier adressen er #40 Willow Place uten at jeg vet hvordan han fant det.For at ikke dette skal bli borte poster jeg dette og skriver nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry  V Ertvaag

Census 1900 oppga forøvrig William med en M tror jeg, og da kan det stemme at det er William som er på Mauretania i 1911.I 1920 stemmer det som er funnet her før.I 1930 stemmer også det som er funnet her. William Sr. er da krigsveteran.I 1917 finner jeg Registration card for William M Gundersen født 23 april 1888. Han har kone. Adresse 403- E 11th St. Brooklyn? Høy, slank,blå øyne, brunt hår...Kona Jenny og sønnen William jr. tar seg en tur til Norge og kommer til USA igjen med SS Hellig Olav 21.november 1922. De er am.statsborgere og skal til ektemann William Gundersen, 1451 Flatbush Ave. Brooklyn New York.Jennys pass nr: 21 55 60, Aug 29th, 1922. Wash. DC.Har også funnet William Sr. på USS Vermont i 1910, men må sjekke opp hvor jeg fant det. Det var der jeg så at han var elektriker og det går igjen i disse andre kildene.Poster nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry  V Ertvaag

Wiiliam er på USS Vermont i telling 15.april 1910. Så har jeg funnet en mulig kandidat på Laura død 27 januar 1905 Kings Conuty og har bestilt Death Certificate. Har aldri prøvd det før og er spent på hva den kan si og om det er rett person.Har funnet en Generius (med e, ja) Gundersen død i Kings County 6 november 1903.Ingen spor av Johan.Har heller ikke funnet ut hvor Gunerius kom fra. Innvandret 1867, hvordan finne kilder på det? Finnes noen i passe alder i Norge i ft-1865.Har oppdatert det jeg har i håp om at noen der ute tilfeldigvis leter etter de samme, eller vet noe om dem. Eller rett og slett kan gi meg noen tips om hvordan jeg kommer videre. Jeg ønsker å finne William videre i livet, samt kona og sønnen hans og finne evt. etterkommere.Jeg ønsker også å finne spor etter Johan, Lauras bror og Williams onkel.Har noen lyst å svare, er jeg lutter øre.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry  V Ertvaag

Vet noen om det finnes søkbare kilder over personer som har vært i USA's marine under 2.verdenskrig?Ville de f.eks. få en godtgjørelse etter krigen var slutt, og derfor finnes i noe arkiv?Vet noen hvor det er mulig å henvende seg?Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Gry V Ertvåg, vi får feilmelding på epostadressa di, kan du sende ein epost til digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no slik at vi får bekrefta den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.