Gå til innhold
Arkivverket

[#12389] Lars Larsen f. i Fana 1824


Gjest Magne A. Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne A. Larsen

Min oldefar Lars Larsen ble gift med min oldemor Gjertrud Larsdtr fra Bruvik 04 juli 1858. Han var da 'enkemand'. Jeg søker all relevant informasjon om fødested, fødselsdato,hans foreldre, søsken osv. Videre hvem han var gift med i 1.ekteskap og om der var barn i dette ekteskapet? Jeg er ellers takknemlig for all informasjon som kan lede meg videre i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her ville det hjelpe med opplysninger om HVOR vielsen fant sted. Kirkeboken skal fortelle om fødestedet, farens navn, konfirmasjonssted og dato, og om hvilken skifterett som hadde gitt attest for nytt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vigselen fant sted i Fana, men jeg fant ikke Gjertrud der i 1865.Lars ble sannsynligvis enkemann et år eller to før 1858. Disse kandidater blant døde i Fana (egentlig bare den siste som er aktuell):1) Christie Thomasdatter, gift med Lars Larsen Hougsdal, dør 45 år gammel på Hougsdal i 1856. L.L. ikke gift på nytt. 2) Men så har du: Forpagtarkone Kari Guttormsdatter, Lars Larsens hustru, dør 47 år gammel på Store-Milde 1857. De var gift 06.7.1851. Har ikke funnet igjen denne Lars verken i tellinger eller bygdebok - kanskje han giftet seg og flyttet med Gjertrud?Jeg fant forresten dette paret i Bergen:LenkeKjenner du igjen navn på barna? Gerhard Michal, Karen Johanne,, Lars Martin, Oluf Lauritz, Marius Olai og Josefine Jertine? I 1875 er adressen dere Lungegaarden - da står Gjertrud oppført som Madsdatter, og det ser ut til at det er Lars som er fra Haus - så med mindre barna er de rette...Ingen lett nøtt å knekke uten mer informasjon dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Lars Larsen giftet seg som enkemann i 1858 står det at han bodde på 'Steen', men var født på Bratland. Dette siste inneholder trolig nøkkelen til identifikasjonen.19. april 1857 døde Forpagterkone Kari Guttormsdatter, Lars Larsens hustru, 47 år gammel på Store-Milde.6. juli 1851 giftet enkemann Lars Larsen Øvre Bratland, 22 år gammel, seg med Kari Guttormsdatter Øvre Bratland, 40 år gammel. Her står det imidlertid at Lars Larsen var sønn av Lars Larsen Hatlestad.Han var ungkar da han 19 år gammel og som Lars Larsen Hatlestad Øvre Bratland giftet seg 27. desember 1846 med 'Qvindemenneske' Jana Monsdatter Indrehamre, 34 år gammel. Han var sønn av 'Afg. Pladsmand Lars Larsen Hatlestad', hun var datter av gaardmand Mons Pedersen Indrehamre. Som man vil se av databasen over døde i Fana døde Jana Monsdatter av kolera 26. februar 1849, og da omtales mannen som 'Lars Larsen Indrehamre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne A. Larsen

Jeg er overveldet av all velvilje og hjelpsomhet i dette. Mine informasjoner begrenser seg til det jeg har kunnet finne i folketellingene 1865, 1875 og 1900. Av disse framgår at ekteparet Lars og Gjertrud flyttet rundt, og endelig slo seg til ro hos min farfar August Larsen (ref 1900 telling) på Kronstad der de også døde. Takk til Dere alle. Og jeg gjentar at jeg setter pris på all relevant informasjon, f.eks barn i tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du går inn på adressa under og søkjer fram alle under posten: 'Protokoll/Kilde' og der merker av både 'CTK' og 'FA/CTK' og finn dei postane, vil du finne omtale av både Lars og Jana, sonen deira Lars på eitt år og far til Jana, Mons, som òg døydde i kolera, sjølv om det visstnok ikkje står i kyrkjeboka.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lars, sønn av 'Tiæner Lars Larsen og Agathe Olsdr Øvre Bratland', ble født 2. september 1828, og døpt 7. september (Fana).Da er foreldrene Ungkarl L. Soldat Lars Larsen Hatlestad, 33 år, (og) Pige Agathe Olsdatter Grimen, 25 år, som giftet seg (Fana) 18. juni 1826.Faren må da være Mand og Tiener Lars Larsen Hatlestad, 51 Aar, som døde på Hatlestad 8. februar 1846, og moren Enke efter forpagter Agathe Olsdatter, Avdøde forpagter Lars Larsen Hatlestads enke, 51 år, som døde på Store-Milde 14. mai 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne A. Larsen

Ennå engang stor takk for all hjelp.Det er ikke bare enkelt for oss som bebor en forblåst øy ute i havgapet å skaffe oss informasjon. Stort sett er jeg avhengig av det som finnes på nettet, og positiv velvilje fra andre. Vår slekt kommer fra alle kanter av landet, så å oppsøke kildene er ikke bare enkelt. Så til saken; Heidi Tofterå Slettemoen. Takk for 2)Kari Guttormsdatter. Men paret du har funnet må være feil, barna etter Lars og Gjertrud er; Carl Johan f.1859, Gjertrud 1861, Lars Olai 1863 og endelig min farfar August 1868. Bjørn Davidsen. Takk for uvurderlig hjelp, men kan du gi meg definisjon på begrepene; KB (trolig kirkebok?), FA/CTK, CTK, HD, HH. Da ville jeg bli meget glad. Generellt. Barnet Lars som overlevde koleraepidemien, hva ble hans lott senere i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Liste over dei vanlegaste forkortingane finn du under 'Dokumentasjon' når du er inne i kolera-basen. Det står med blå skrift under tittelen. Klikk der, så finn du ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.