Gå til innhold
Arkivverket

[#12390] Bygdebøker for Østfold. Finnes de?


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei !Er det noen som vet om det finnes bygdebøker for Østfold og om husmannsplassen eller gården Blixøen og familien til Ole Andersen som bodde der i 1900 og h.plassen eller gården Vaak Østre- Dammyren og familien til Ole Laurits Larsen som bodde der i 1900. Er det noen etterkommere eller som har kjenskap til gårdene blir jeg glad for og høre fra Dere. Er det noen som vet om de har etterkommere som bor på gårdene i dag?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Selvsagt finnes bygdebøker i Østfold også, men hvilken bygd tenker du på. Det hadde vært en grei opplysning å få. :o)mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Men siden det er snakk om Våler Herred, så er dessverre svaret nei. Det er en bygdebok som heter Våler Bygdebok, men den dekker bare Svinndal området. Men de holder på med en ny ettersom jeg har fått med meg.mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Du skal til Våler i Østfold - burde vel ha sagt det i overskriften. Det ser ut som det bare finnes bygdebok for Svinndal (ifølge den oversikten jeg fant her et sted), og der tror jeg ikke disse plassene hører hjemme. Begge plassene tror jeg ligger (eller lå) vest for Vannsjø, nær dagens tettbebyggelse Sperrebotn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Litt presisering: Dammyr ligger på Sperrebotn, som er nord for Vannsjø. Det er nå et boligområde, og hvis det noe finnes igjen av plassen/gården, må det være hus. Blixøen (Blixøya) ligger på (er) en øy 'midt' i Vannsjø - dvs. der Vannsjø nesten er delt i to større deler. Det kan godt hende at den plassen finnes - det ser ikke ut til å være mye bebyggelse der. Du kan finne litt ut av kartet på http://www.finn.no/finn/map . Der kan du søke med kommunenummer og gårdsnummer (finnes i folketelling 1900 f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Beklager at jeg glemte og skrive at det var Våler jeg var ute etter.Skal se i bøkene om norske gårdsbruk og se om det står noe der.Tusen takk for hjelpen Tore og Ketil.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk Knut. I morgen skal jeg ringe til noen bokhandlere i Moss og høre om de har boken.Er det noen som har komune nr. til Vaaler så jeg kan leite etter gården Blixøen og Grepperød på kartsiden.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.