Gå til innhold
Arkivverket

[#12393] Praksis ved de Norske Folkeregistre


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

For noen dager fikk jeg svar fra Folkeregisteret i Oslo etter en forespørsel vedr. min oldefar og oldemor som bodde der ved århundreskiftet 1900. Jeg fikk til svar at de utleverer ikke opplysninger til formålet slektsgransking. Underlig for ved Folkeregisteret i Bergen for flere år siden ba jeg om dfødsels og dødsdato på mine oldeforeldre og fikk uten problem opplyst dette på tlf.Hvorfor er dety så forskjellig praksis ved registrene? Hvordan kan jeg finne etterslekten min på 1900 tallet dersom ikke registrene vil ut med opplysninger? Er det noen som kan gi meg råd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Og du kan heller ikke finne dem selv i folketellingene? Dersom de døde før ca 1970, ligger de ikke i dagens folkeregister, da dette først kom i bruk før ca. ang. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan ikke finne dem i folketellingene etter 1900 fordi de er ikke tilgjengelig på internett. Så jeg spør igjen: Hvordan går jeg fram for å finne etterslekt? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg ringte rett og slett til prestekontoret som tilhørte min families menighet, og spurte om de kunne hjelpe meg. Det jeg var ute etter var perioden 1915-1960. Fikk god hjelp, men hvis du ikke vet hvilken menighet de tilhørte må du jo bare starte fra A - Å.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg ble ikke så mye klokere av å se på tema 11622. Men jeg så jo Mailadressen til henne som har 'kontakter' innen etaten. Takk for opplysningen om å henvende seg til Prestekontoret. Er det noen andre som har tips om hvordan en finner etterslekt fra 1900 helt opp til vår tid? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Nytt forsøk på hjelp til selvhjelp:Søk på Hvordan Da får du opp flere tema som berører leting i nyere tid.Eller så må du komme med noen konkrete opplysninger slik at du kan få hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Man må starte der man står.Snakker vi om landet kan man begynne i kirkebøkene. Disse er jo frigitt 60 år etter siste innførsel, men man kan få lov til å se i en sperret bok 'under oppsyn' på f.eks. RA/SIO. Slik vil jeg tro det er på andre statsarkiv også. Befinner bøkene seg ennå på prestekontoret pleier det heller ikke være noe problem å få hjelp. Det er nå min erfaring. Når man vel har funnet noe fremover på 1930-tallet, er det jo naturlig å gå inn i de ulike skattedatabasene her på nettet. Vær klar over at i noen må man ha etternavn, men får til gjengjeld fødselsdato. I andre klarer det seg med fornavn, men her får man kun opplyst fødselsår. Kombinasjon er således tingen.Etter hvert begynner de fleste prestekontorer å ha dataregistrert kirkegårdene sine. Særlig i byene kanskje, men også på landet. Her kan man gjøre f.eks. etternavnssøk. Finner man så et aktuelt gravsted, kan en få opplysninger om både navn og data på de begravede, samt adresse og navn på fester. Da er man jo kommet ett steg videre, og en liten telefonsamtale vil kunne hjelpe videre fremover.I byene (kanskje også på landet, men det vet jeg lite om) ble det ofte holdt kommunale folketellinger. Her er sperrefristen kun 60 år, og ved hjelp av adressebøker kan man finne en inngangsport til disse selv om de sjelden er digitalisert.Det finnes mange andre veier også, men som tidligere sagt her inne et annet sted: kom gjerne med en konkret problemstilling!Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Jan Frode Johansen, Det er ikke så mye respons å få fra deg heller. Du har muligens ikke lest svar på din egen etterlsyning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jan Frode: legg inn et nytt tema, 'søk etter etterslekt for ...', og forklar mere presis (1) hva du vet og ikke vet, og (2) hva du er ute etter, så kanskje blir det mere assistanse å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.