Gå til innhold
Arkivverket

[#12408] Gjestgiver på Korsnes (M&R)


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

I den litteraturen jeg har tilgjengelig (diverse gårds- og bygdesoger) har jeg problemer med å finne informasjon om et bestemt ektepar: Gjestgiveren på Korsnes (Nordmøre) Henrik Pederson Wulf og kona hans, Barbara Isaksdotter Hals. Finnes det noe litteratur om gjestgiveriene i M&R på 1600-1700-tallet? Kan Henrik og/eller Barbara ha aner på noen av gårdene i området? Har også sjekket litt på BIBSYS uten å finne noe interessant.Med vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Sjekk Arne Odd Johnsen: Kristiansunds historie III, s 576 (Isach Augustinussen Hals, Dyrnes på Smøla), 584 (faren Augustinus Isachsen Hals, også på Dyrnes). Eg trur tidsskriftet for Nordmøre historielag har ein god del artiklar om borgarseta og gjestgiveria i futedømmet. Ein høker Henrik Wulf i Kristiansund 1801 er også nemnt hos Johnsen (s 666).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk for tipset. Jeg tar en tur på biblioteket om en time. Bør vel bruke litt av helga på Kristiansunds historie. Den ser lovende ut.Med vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Har brukt litt tid i helga til å bla gjennom Kristiansunds historie, men fant ikke andre opplysninger enn de som er oppgitt i svaret fra Bjørn Dale, altså ingenting om slekta til Henrik Pederson Wulf, gjestgiver på Korsnes.Prøver derfor årbøkene for Nordmøre historielag i løpet av kommende uke. Andre tips er også velkomne....Med hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kjenner ikke foreldrene hverken til Henrik Pederson Wulf eller Barbara Isaksdatter Hals, men jeg har kanskje en god kandidat til Barbaras far, nemlig gjestgiver på Korsnes i Halsa 1644, Isak Danielsen Hals, som også var utliggerborger, Trondhjem, 1667. Ifølge slektshistorisk Tidsskrift nr XVII, ble han født ca 1649 i Halse og døde ca 1687 i Hals i Solemsundet. Han var gift med Anne Henriksdatter Aksetvik, født på Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg har akkurat den artikkelen Sølvi refererer til, og Sølvi har rett: Isak Danielsen (ft ca 1640) var gift to ganger. I første ekteskap (med Anne Cathrine Arentsdatter (skifte des. 1680): Barbara Isaksdatter, gift med utliggerborger på Korsnes Henrik Petersen Wulf (1645-1719). Hvis du har problemer med å skaffe artikkelen kan jeg sende deg en kopi. Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Mange takk til begge.Jeg har hefte 2 av bind XVII av NST. Referansen er vel til et av de andre heftene av bind XVII. Men dette er ikke noe problem - jeg har UB i Tromsø 150 meter fra kontoret og skal låne det riktige heftet i morgen.Jeg ser at jeg nå har fått en del informasjon som det trolig vil være mulig å nøste opp fra. Dette er nye slekter for meg, og også nye områder av landet der jeg er forholdsvis ukjent med både oversiktslitteratur og med kildemateriale.Med vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei igjen; sidetallene for den aktuelle artikkelen er 1-29 (og kanskje mer - tok muligens ikke kopi av det hele). Dette skulle tyde på at du leter etter bind I. Artikkelen heter: 'En slektskrets omkring gjestgiver- og handelstedet Magerøy i Hemne. Parelius - Hals - Strøm'. Forfatteren er: Statsadvokat Nils Parelius. Hvis du er interessert i mer om familien Hals fra 1700-tallet og mot våre dager, bør du oppsøke Smøla bygdebok, der det står en del, særlig i bind VII som omfatter Dyrnes. Lykke til! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei! Jeg er etterkommer av Henrik Wulf, men har heller ikke greid å finne mer om hans aner. Har derimot en del stoff om etterkommerne om det skulle være av interesse. I følge de opplysninger jeg har, er dette hans andre ekteskap.Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Igjen mange takk for informasjonen.Jeg ser at Smøla bygdebok blir interessant når det gjelder Halsgreina, og har satt den høyt på leselista.Når det gjelder Henrik Wulf, så kan han nok bli et problem, spesielt dersom han, eller foreldrene hans, var innvandret fra Tyskland eller Danmark. Jeg så forresten i Kristiansundsboka at man der i en annen sammenheng også oppererte med en Heinrich Wolff ('kirurg'/bartskjerer) uten at det var sagt noe om hans familieforhold.Pussig nok har jeg vært borti et annet forhold som kanskje (?) kan ha sammenheng med gjestgiverne på Korsnes:På slutten av 1700-tallet ble gjestgiveren (!) på Herandsholmen i Jondal/Hardanger gift med en innflytter som het Henrikke Henriksdtr Wulff (1764-1836). Olav Kolltveit skriver at hun ('etter segni') skulle ha vært datter av en tysk offiser 'på Steinkjer', Heinrich Wulff (f. 1732) som igjen var sønn av en innvandret kjøpmann.Dersom du kunne sjekke dette mot dine etterslektsdata, så vet jeg om interesserte som er på jakt etter informasjon nettopp om kona til gjestgiveren på Herandsholmen.Med hilsen Odd H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg stammer fra Smøla-Hals'ene. Altså noe senere enn det du leter etter. Om du ikke har gjort det selv: Jeg har søkt på Google og funnet følgende (uten at jeg kan garantere for noe som helst): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal du ha for søket - jeg var ikke kommet så langt, men har i alle fall nå fått atskillig stoff å henge fingrene i. Deler av Hals-greina ser vel ut til å være ganske godt kartlagt bakover til begynnelsen av 1600-tallet.....Med vennlig hilsen Odd H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Per Nermo skrev under 14444: Jeg har notert meg (kilde?) at Henrik Pedersen Wulf i et tidligere ekteskap med en Maren (?) hadde barna Peder (ca.1676-1759), Hans (ca.1683-1764 og Johan (1691-1745). Hans overtok Korsnes i 1720 og ble senere sagfogd i Overhalla (Namdalen). Johan ble handelsmann på Strømsholmen. Se (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.