Gå til innhold
Arkivverket

[#12409] Hvordan finne oppl.om sjøfolk, død i utenl.havn


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Svenning Halvorsen, f. 14.10.1837 i Dybvaag, døde ifølge bygdeboka, i 1887 i New York. Jeg lurer på: Hvilket skip var han ombord på? Hva døde han av?Hva tror dere, finnes her svar på, eller er dette noe som jeg bare må gi opp?De samme spørsmålene har jeg ang. Iver Emanuel Gunstensen, f. 1877 i Flosta. Han døde i New York 22 april 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket sjømannsrullene der de var innskrevet? Det bør stå noe om deres død der. Er det Svennung (A Agder)som er 'Skibstømmermand' i folketellinga?Det er fint om du oppgir fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Navnet er Svenning Halvorsen, også noen steder kalt Svennung, fylket er Aust-Agder. Han var skipstømmermann, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hei Valgjerd ! Den Norske sjømannsmisjon/Norsk kirke i utlandet.De holder til i Bergen og har E adresse: info@sifh.no De vet sikkert hvor kirkebøkene befinner seg,og det er vel trolig at døde fra 30 åra er innført. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Svenning Halvorsen vart ikkje gravlagd frå Sjømannskjerka i New York, for den kykjeboka ligg her på DA frå 1878-1923. Sjå under kyrkjebøker, gravlagde, utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebøkene fra den norske sjømannsmisjon/Norsk Kirke i Utlandet, havner i Statsarkivet i Bergen når de er hjemsendt fra utestasjonene.Vi har lagt ut på nett databaser med registrerte dødsfall fra storparten av de bøkene vi har, se f.eks. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=grliv1919&spraak=&eigar=Digitalarkivet>LenkeSjømannsrullene er å finne i arkivene til Innrulleringssjef/Sjømannskontor. Statsarkivet i Stavanger har lagt ut på nett i Digitalarkivet rullen for stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Tusen takk for hjelp. Det ser ut som det er en mulighet likevel til å finne ut av det. Jeg er like overrasket hver gang jeg spør om noe, at der alltid er noen som er så snille at de hjelper! Og at der er så mange som vet så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.