Gå til innhold
Arkivverket

[#12414] Emigrant Even Gunnerius Johansen Eggen


Gjest Liv Nordset
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Nordset

Jeg ser av tidligere innlegg at noen har tilgang til census i bl.a. Minnesota og lurer på om jeg kan få hjelp med å finne min farmors far Even Eggen f. 22.09.1863 i Strinda, Sør-Trøndelag, som emigrerte i 1886. Han var nok ikke helt sannferdig da han søkte om 'utreisetillatelse' for i utvandringsprotokoll VII, 1885-1888 v/Trondheim politikammer står det: '1886 nr. 461, American Line, arb.,ug., Even Gunnerius Eggen, 20 år fra Klæbo til Ada, Minnesota med 'Hero'. Attest af 21/4-86. Tilladelse.' Han var nemlig 23 år og gift. Jeg har lett etter ham alle tenkelige steder uten å finne spor etter ham i USA så jeg ville være meget takknemlig for litt råd og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva het Evens søsken, foreldre (far Johan selvsagt), kone og barn? Hva var hans yrke? Hva het gården han ble født på? Alt slikt hjelper når man skal lete etter den berømte nåla, for ikke å snakke om nåløyet i høystakken.Even ble nok til Evan vil jeg tro........Eggen til Eagen kanskje? Mulighetene er mange.Jeg finner ingen Even, men en senere Even. Man vet jo aldri om det kan være en etterkommer. Even Even Eggen er jo ikke det mest vanlige navnet da.'Even Eggen in British Columbia Death Index, Canada', EGGEN, EVEN Male 68 23 August 1972 VICTORIA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg finner ham ikke. Etter det jeg kan se av ft1865 i Norge, brukte han navnet Gunerius Johansen. Jeg finner ikke det heller sånn uten videre.Siden han visste akkurat hvor han skulle (Ada), og det var noen der borte som betalte billetten hans, må enten nære venner eller familie ha reist før.Hva het søsknene hans? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Takk for svar! Om Even Eggen vet jeg at ble født 22.9.1863 i Strinda, døpt 25.10 1863 i Lade kirke, konfirmert i Bjørnør kirke, flyttet fra Bjørmør til Klæbu 28.3.1879 og bosatt på husm.pl. Lysklættrø som dreng og senere slakter. Gift med Ragnhild Nilsdtr. Lysklættrø 6.11.1882 i Klæbu kirke, 3 barn. Emigrerte i april 1886. Billetten var betalt i USA, vet ikke av hvem. Han skal ha skrevet til sin kone og sendt henne penger den første tiden, men brevene er borte og ingen hørte fra ham siden.Dessverre vet jeg ikke så mye om Even Eggens familie. Hans far het Johan Jonsen Eggen, f. i Roan, Bjørnør prestegjeld, Fosen. Han var tømmermann og muligens født utenfor ekteskap. Mor: Jonetta Jonsdtr. (Evensdtr.?) Aasheim. Kjenner ikke til om han hadde søsken.Håper dette kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det kan gi nøkkelen til hva han kaller seg i Amerika. De er EN grunn til at Laila spør deg om flere opplysninger. Noe må man ha som ledetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Han finnes ikke i det materialet som ligger tilgjengelig hos Ancestry.com eller det som ellers finnes på nettet. Når det IKKE finnes spor er det meget mulig at han het noe HELT annet til etternavn evnt. en amerikanisering av navnet. Even = Evan f.eks.........Derfor er det så viktig å finne ut hvor han hvor han var i 1865. Kanskje det dukker opp noen søsken og stedsnavn vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Da er kanskje ting litt annerledes ja. Om det er Even Johnsen finnes det flere i Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957;Johnsen, Even - County: Otter TailJohnson, Even - County: FillmorJohnson, Even - County: NicoletJenson, Even - County: PopeJohnsen, Even - County: DuluthDet står ikke noe notater om årstall når det gjelder de navnenen jeg her har plukket ut bortsett fra at det er ett eller annet sted i tidsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette er som å skyte i blinde, men vi prøverFolketelling 1930:Johnson, EvenAge: 67 Year: 1930Birthplace: NorwayState: Wisconsin ED: 32County: Barron Image: 0508Township: Rice LakeRelationship: Head Jeg kan ikke lese hans kones(57 år)navn, men han har 2 sønner Henry E.(21 år) og Emery E.(20 år), begge født i Wisconsin. Denne Even fikk sitt statsborgerskap i 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Takk til alle som har svart og gitt innspill! Det er mange usikkerhetsmomenter her, det ser jeg jo. Jeg har ikke annet å holde meg til enn det jeg finner i bygdeboka (Klæbuboka II Gards- og ættesoge) og notater fra tidligere slektsforskrer i familien, bl.a. en prest som sikkert har hatt tilgang på kirkebøker.Nå holder jeg på å lete for å finne ut om Even hadde søsken eller event. andre slektninger som var bosatt i Ada (et lite tettsted nordvest i Minnesota). En slektsforsker i familien har tipset meg om at det skal finnes 'Bygdabøker' fra enkelte småsteder i USA. Kanskje noen vet om og hvordan en event. slik om Ada kan oppspores?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.