Gå til innhold
Arkivverket

[#12416] Kan någon hjälpa mig att tyda kyrkboken?


Gjest Lotta Karlsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lotta Karlsson

Jag fick i dag en kopia på kirkebok 15 for Oslo domkirke. Jag har försökt att läsa vad det står om Arthur Bolschuk Charles fader, men jag kan inte se vad det står. Vill någon vara snäll och hjälpa mig med det? Jag kan skicka den via e-mail.Hälsningar Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det står om faren: (gutten er f. utenfor ekteskap forøvrig)¨ faren er Ungkarl og .... August Bolschak Buer, i Pibervigen (Pipervika)jeg greier ikke å se yrket! Kanskje Per greier?Familysearch forteller: (de greide vel ikke å lese CHarles) ARTHUR BOLSCHAK AUGUSTINUSEN Male Birth: Christening: 26 JUL 1857 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: AUGUST BOLSCHAK BUER Family Mother: CAROLINE SYVERINE CARLGREENARTHUR BOLSCHAK AUGUSTINUSEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 26 JUL 1857 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: AUGUST BOLSCHAK BUER Family Mother: CAROLINE SYVERINE CARLGREEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hmm. Lenkemen, jeg synes ikke det står Busch i originale, jeg er enig med Familysearch at det står Buer. Eller nærmere det enn Busch. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om du fremdeles står fast så kanskje du skulle følge opp de andre med navnet Bolschuck. Arthurs far kan jo godt være bror til Lars (nedenfor)for alt vi vet.Lars Bolschak Bolschak Foss m hf g Skibsfører 1838 Alten, Talvig, bosatt i Kristiania i 1875 var fra Talvig i Alta. I Talvig fantes det på den tiden navnet Buck om det kan være relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Karlsson

Hej, jag tror också att det i så fall står Buer(s) och inte Busch i orginalet. Tack så mycket för hjälpen!Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekkt hvem som står oppgitt som far ved hans konfirmasjon og giftemål? Du kan være heldig at hans far og ikke stefars navn står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Karlsson

Nej, jag har inte tittat på hans konfirmation och giftermål. Jag skulle nog behöva lite hjälp med hur man gör...Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det står i kirkebøkene, se vigde og konfirmerte. Min tippoldefar var som din han så aldri sin far, men når han ble konfirmert sto navnet til hans far (og mor som også var vekk)i margen. Han gikk da over fra å hete Marthiniussen etter sin far Marthinius, til Møller som var hans fars slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Beklager du er jo i Sverige du også, kanskje noen kan gjøre oppslag i Kristiansand for deg. Hvor ble forresten Arthur av etter 1865, hva skjedde med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Jeg klarer heller ikke å tyde yrket/tittel, men det ser ut som det er noe med sa......mester. Men det andre er Caroline Syverine Carlgreen og ungkarl ... August Bolschak Buer, Pipervigen. Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Karlsson

Nina, jag vet inte vart Arthur har tagit vägen. Jag vet bara att hans mamma fanns åter i Sverige 19.10 1871 då hon kom inflyttande till Eskilstuna.Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg er passivt deltagende siden jeg ikke har noen kopi, men skjønner at dere er på jakt etter et yrke. Slå opp på tellinga i 1865 og velg yrke. Skriv inneholder og velg da det dere vil lete frem. 'Sa....' '..mester' etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Karlsson

Nina, jag förstod inte riktigt vad du menade. Får jag skicka kopian med e-mail till dig? du kanske kan se vilket yrke fadern har?Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvis du f.esk. ser på yrker som begynner med Sa og slutter med mester så finnes det kanskje ikke så mange alternativer. Tenkte at du kanskje kunne finne noe likheter dersom du tok en titt på hva som fantes på den tiden.Ok send den til nordbyn@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Mitt første inntrykk er at det kan stå Buen. Sammenlign slengen på N og R i andre endelser så ser du at slenge er lik en N. Nå kan det hende at jeg er helt på tyttebærjordet.....men kan det stå noe slikt som 'handelsagent' til yrke? Jeg har forstørret teksten og dratt litt i den. Første bokstav ser ut som en H slik som i 'Hustru' i de andre linjene.Heldigvis gjorde skrivemaskinene sitt inntog i nyere tid.........pent skrev de, men kan man lese det....nei.....Flere burde tatt del av teksten. Du kan jo klippe den til litt slik at den blir under 100K og legge den ut på bildgåtan under Anbytarforum. Gi oss deretter linken så kan flere komme med sin mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Karlsson

Nina, jag är inte så bra på det du föreslog med texten, datorer är inte min starka sida, så jag tror att jag försöker med ett nytt inlägg på Brukarforum, och ser om någon kanske känner igen deras namn. Tack för din hjälp, Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Yrket til August Bolchak Buer er 'Handelsagent'. Fikk en dame på Statsarkivet til å tyde hva som stod, så nå er det riktig. Den som hjalp meg med å tyde det til noe annet, må nok kjøpe meg nye briller snart. Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Karlsson

Tack Per för din hjälp! Nu blir det lite lättare för mig att leta efter honom, när jag också vet yrket! Hälsninar Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Lotta! Pibervigen er det som senere ble kalt Pipervika, i dag bare Vika. Det som var Pibervigen i 'gamle dager' er helt borte.[url="http://www.allgronn.org/vika1969.html>http://www.allgronn.org/vika1969.htmlhar ikke lest artikkelen selv!Ellers tror jeg vel egentlig Pipervika tilhørte Johannes Menighet, som før ca 1875 igjen tilhørte Trefoldighet.... jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lotta Karlsson

Genom arkiv-uppgifter i Sverige vet jag nu att Arthur Bolschuk Charles efternamn är: Buers. Och jag vet att han flyttade till Sverige och fanns i Eskilstuna 1871. Det vore roligt att veta om det finns någon som forskar om släkten Buers och kanske vet något om Arthurs pappa: August Buers.Hälsningar Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.