Gå til innhold
Arkivverket

[#12418] Forfeder fra Tune og/eller Rolvsøy


Gjest Bjørn H. Engseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn H. Engseth

Sliter med å finne forfedre av flere av mine aner fra Østfold. 4 av disse bodde ved 1801 tellingen på Grotteland (Gretteland) gård i Tune (eller var det Rolvsøy?). Tune bygdebøker dekker ikke Gretteland gårdene. I nyere tid lå Gretteland i Rolvsøy kommune (senere Fredrikstad). Noe som kompliserer søket noe er at innen en radius på 2-3 km fra Gretteland hadde man på et tidspunkt Glemmen, Rolvsøy, Tune, Onsøy(?) og Råde kommune.Men tilbake til de 4 forfedrene som alle bodde på Grettealnd i 1801 tellingen (burde vel egentlig ha startet egen tråd for hver enkelt, men siden de bor på samme gård så valgte jeg å legge alle i en tråd).Forfedre til: 1) Søren Johnsen f. ca. 1756 gm. Eli Andersdatter f. ca 1767 2) Søren Paulsen f. ca 1766 gm. Gunild Andersdatter f.ca. 1771Vet ikke om Eli og Gunild evnt. er søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hei Bjørn! Søren Jonsen døpt 14. aug. 1757, far Jon Gretteland. Det er alt jeg har foreløpig om han.1762 Ekstraskatt for Tune, Gretteland nordre: Selveier og bruker Pauel Olsen og hustru Marthe Sørensdatter. (Disse er foreldre til Søren Paulsen f. ca 1766). På samme sted Bruker Joen Børresen og Mari Sørensdatter.(Dette er nok kanskje foreldre til Søren Jonsen?).1723 Skattemandtall Tune, Gretteland: Oppsidder Ole Nielsen og Anne Larsdatter. Det kan jo være mulig disse to siste er foreldre til Pauel Olsen Gretteland.Jeg holder også på med Tuneslekter om dagen, og har faktisk selv funnet Søren Paulsen og Gunhild Andersdatter blandt mine forfedre.Du kan maile meg om du ønsker inf. om etterslekt o.a.mvh Liv livstein@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Gretteland i 1762 (Ekstraskatten): Bruker Joen Jørgensen og Hustru Gro Pedersdatter.KB Tune: -16.3.1723: Døpt Jørgen Grettelands sønn Jon. -Finner ikke giftemål mellom Joen og Gro for perioden 1740-1754 ( Jon Gretteland fikk en datter Berte 15.3.54) Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Bare for ordens skyld, det fantes tre Grettelandgårder på Rolvsøy i 1762 manntallet, 2 i 1801 tellingen.Den gården jeg tok utgangspunkt i er den det i innlegget til Bjørn henvises til i 1801 tellingen.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Takk til både Liv og Petter. Det ser ut til at Liv har funnet forfedre til både Søren Johnsen og Søren Paulsen.Er det noen som vet hvor gode kirkebøkene er fra Tune i fra 1700 tallet for evnt. å bekrefte at Ole Nielsen og Anne Larsdatter er foreldrene til Pauel Olsen?Mottar gjerne fortsatt mer info, og da særlig om Eli og Gunild Andersdatter.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.