Gå til innhold
Arkivverket

[#12419] Hvem er foreldrene til Henrik Gregoriussen, f.1858 på Mjømna i Gulen, sin kone?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

I FT 1900 for Bergen finner jeg Henrik Gregoriussen, f.1858 på Mjømna i Gulen, gift med Oline, f. 1857, Indre Holmedal. Men jeg finner ikke at de er gift i Bergen og heller ikke i Manger. Manger fordi at det ser ut som at deres datter Rakel er født der i 1885.For det første: Går det an å få vite om denne Oline er den samme Oline Olsdatter, f. 1857 og som er datter av Ole Eliassen, Lunde, Sogn og Fjordane? Jeg har nemlig lett nokså mye etter henne.For det andre: Hvor kan jeg finne giftermålet til Henrik Gregoriuss. sin far, Gregorius Hansen og hans mor Pernille Henrikdatter?Jeg takker på forånd for all hjelp her!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Henrik og Oline giftet seg i Laksevåg 27.06.1891.Enkemann Henrik Gregoriussen , Gravdal , født Eivindsvik , far Gregorius Hansen og pike Oline Marie Nilsdatter I. Holmedal, far Nils Rognaldsen Næss.Henrik giftet seg første gang i Laksevåg 30.11.1889 med Synnøve Olsdatter Hellen , født Herløe , far Ole Andersen Skjellanger. Gregorius Hansen giftet seg i Gulen 23.05.1856 med Pernille Henriksdatter.Hans far var Hans Arnesen og hennes far var Henrik Pedersen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Rune.Hjertelig takk skal du ha for svaret! Men jeg lurer litt på Oline Marie Nilsdatter? For i FT 1900 står der Oline Olsdatter fra Indre Holmedal. Kan det være Ft 1900 som er feil eller er det feil i kirkeboka?En annen ting: Har du navnene til på evt. barn av første ekteskap?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Birger. Jeg vil tro at det er tellingen som er feil, for faren hennes sto oppført som Nils Rognaldsen,Næss.Jeg fant giftemålet her på Digitalarkivet under vigde i Hordaland/Laksevåg.Jeg vet ikke om de fikk barn i første ekteskapet.Det varte bare ca. 1 1/2år, kanskje Synnøve døde i barsel ? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen. Først av alt: Jeg beklager at jeg skrev feil når jeg sa at 'For i FT 1900 står der Oline Olsdatter fra Indre Holmedal.' Der står bare Oline Gregoriussen.Da er det nok ikke min Oline som var gift med Henrik, selv om de er født samme år.Jeg har pløyd omtrent alt av det som finnes for å fine 'min Oline', men uten resultat. Det eneste er om der kan stå noe i Bygdebøkene for området. I Gaular sitt 5. bind står der ingenting om familien. Så om hun giftet seg eller ei vet jeg ikke??Du skal i alle fal ha hjertelig takk for din hjelp!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vet du om ' din ' Oline Olsdatter ble gift? Jeg finner henne født 20.02.1857 utenfor ekteskap.Moren var Brite Larsdatter fra Førde.Ble foreldrene til Oline gift med hverandre? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Ole og Brite ble gift 2.9.1865 i Førde og i 1865 var Ole og Britte logerende hos hennes bror Bendik på Klaaven i Førde.. Men om Oline ble gift vet jeg ikke.Jeg har saumfart kirkebøkene her på DA uten å finne henne. Jeg har leitet på flyttingen uten å finne henne og jeg har leitet på døde med samme resultat. Hun er enten sunket i jorden eller så er det meg som ikke klarer å gjøre det på rett måte.Jeg finner en Oline som er født i 1857 og ble gift på Skagen 12.6.1879 med Johan Madsen Skagen, men tror ikke at det stemmer. Fødselåret på denne Oline er sikkert feil og må være 1858 og være datter til en annen Ole.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror jeg ville ha sett nærmere på det ekteskapet på Skagen , for om mulig å finne navnet på brudens far/fødested.Har du forresten sjekket konfirmasjonen hennes?Er der skifte etter moren eller faren ? Ikke gi opp ,du finner henne nok.Du får flytte på flere steiner , så dukker hun opp skal du se. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk igjen til dere begge!.Jo, jeg fant Oline fra Lien som ble gift på Skagen. Har også snakket med barnebarnet deres i ettermiddag.Jeg hadde rett med hensyn til Oline Olsdatter Lien at hun var født i 1858 og ikke 1857 som det ble opplyst om ved vielsenNei, Rune jeg gir nok ikke opp, men håper i det lengste og i alle fall så lenge der finnes gode hjelpere som ikke gir opp. Jeg setter virkelig pris på engasjementet fra alle sammen!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.