Gå til innhold
Arkivverket

[#12421] 'Husketutten' i Mysen/Eidsberg, Østfold


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiDet er meg blitt fortalt at det en gang var et lite verksted som laget treleker i Mysen. Den het visst Husketutten. Hvor lå den? Er det noen som vet hvordan denne kom til og når den opphørte, og tilslutt hvem sto bak denne? -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Gitte!Jeg vet ikke om du blir noe klokere av det jeg har funnet, men følgende om står i ale fall å lese om 'husketuten' i 'Mysen-leksion. Mysen kommune 1920-1961' av Hans Wåler fra 1998, side 138f (det er også bilder herfra):' 'Husketuten' var et populært navn på et toetasjes snekkervesrksted med utvendig trapp opp til 2. etasje som lå nord for Kaupang, på Ragnar Mysen eiendom (Torggt. 13). Dette verkestedet vle en mellomstasjon for mange snekkerbedrifter på Mysen. Jul Hansen satte opp denne bygningen på begynnelsen av 1880-årene, og drev her før han i 1900 kjøpte Susebakke. Anton Trippestad startet her det som siden ble Trippestad Møbelfabrikk, og her begynte også Gundsersen og Nygaard, som senere ble Nygaards møbelfabrikk. H. ble revet da Ragnar bygde sin garasje på tomta.'Med hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Marius.Tusen takk for hjelpen.Jeg var ikke klar over at det var Jul Hansen som satte opp denne bygningen og at det var her det siden ble Trippestad møbelforretning osv.Jeg har bare hørt historier fra denne, men ikke visst noe om bakgrunnen for denne virksomheten.Min svigerfar (døde i fjor) er i slekt med Jul Hansen. På den måte at hans bestefar hadde en bror, som fikk en sønn og som giftet seg med Jul Hansenes datter Inga. Dette blir litt innviklet, men... Dette er opplysninger som jeg har kommet fram til, tror det var av deg jeg fikk hjelp til det. (Martin Larsen f 1837 i Baggetorp).Jeg har i dag kontakt med Ingas sønn, takke være hjelp av dette forumet.Min manns bestemor og -far, onkler begynte sin virksomhet på kjøkkenet, og leide senere rom i Husketutten. (slutten av 40 åra begynnelsen av 50-tallet må det ha vært). De lagde trebiler og babyleker. Her selv en bil som min mann brukte som liten, den kommer fra tiden i Husketutten.Så det var med denne bilen, min nyskjerrighet startet.Knus fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.