Gå til innhold
Arkivverket

[#12426] Los Gudmund Hansen, Christiania. Død ca. 1816-1819.


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Er det noen som kan hjelpe med å finne dødstidspunkt og eventuelt også dødsårsak for los Gudmund Hansen i Christiania. Han bodde i og drev ved siden av losarbeidet et bevertningssted i Tyrholms kjeller (ved Borkehullet) i Chra. (= Skippergata 4?). Han var gift med Ragnhild født Soelberg. Jeg har ikke fødselsår for Gudmund. Han hørte muligens til Slottsmenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Den eneste som er å finne i Xania: Gudmund Hansen, 28 år, ugift i 1801. Mor Petronelle Olsdatter, enke for annen gang. Gudmund er tydligvis fra hennes første giftemål.Yrke: Ved norske fieldreg. frimand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Denne dukket opp på Familysearch, men du har kanskje dato for giftemål? ANNA NILSDR SOELBERG, Marriage: 21 JUL 1802 Domkirken, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Men du..... var han gift 2 ganger? BIRTHE PETERSDR,Marriage:20 JAN 1808 Domkirken, Oslo. Ragnhild var jo Anna?Hva er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Johan Fredrik! Er du den Johan Fredrik Bockelie som bodde i Mor Smedsvei 14B i XXXXXXXX 1970??? I så fall har vi felles aner bakover i tid.......... Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for innspill fra dere. Jeg har vært på reise en tid, så derfor ikke noe svar fra meg. Jeg har litt mer informasjon om Gudmund Hansen: Under FT i 1801i Chra. var Gudmund til sjøs. Hans mor, enken Anne marie Borstad (53) hadde 5 barn, hvorav Gudmund (25) var den eldste. De andre fire vare Karen Hansdatter (22), Nils(19), Rasmus(16). Gudmund giftet seg omkring 1807 med Anne Nilsdatter, og de fikk 4 barn. Anne døde mellom april 1815 og september 1816, men har ikke funnet henne i døslister. 10.november 1816 ble det tatt ut lysning for Gudmund og Ragnhild Halvorsdatter, han 40 og hun 18 år. (i lysningspapirene står det at hun er 22!). Giftemålet er registrert i Garnisonsmenigheten 8.januar 1817. Ragnhild og Gudmund fikk en sønn, Gudmund 9. september 1817. Faddere var slekt og venner av Gudmund (Thyrholm, Kraft, Lehman og Andersen, foruten Ragnhilds mor og Jomfru Schaft (eller Schuff).Gudmund døde en gang mellom oktober 1817 og våren 1821. Han var los med base i Christiania. Han etterlot kona Ragnhild, deres felles sønn Gudmund, samt fire barn fra ekteskapet med Anne Nilsdatter: Sidsel Maria (f.1807), Johannes (f.1808), Anne Carine (f.1812), Anne Susanne (f.1814).Jeg er altså på jakt etter mer presis datering og eventuelt årsak til død for Gudmund (antar han druknet under losarbeidet).Til Nina: som du ser har det nok vært en annen Gudmund enn den du antyder. Anna Nilsdatter Soelberg var kanskje i slekt med Ragnhild `(også skrevet Ragnild og Ragnille)Til Rune: Svaret på ditt spørsmål er ja. Hvilke felles aner har vi? Du kan eventuelt skrive til meg på følgende e-mail: johan.fredrik.bockelie@hydro.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.