Gå til innhold
Arkivverket

[#12431] Lars Halvorsen og Mali Hansdtr. fra Vågå/Sel


Gjest Janne Anita Aasvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Anita Aasvik

Jeg leter etter forfedrene til Lars Halvorsen (1736-1813)og Mali Hansdtr.(1741-1830). Begge er født i Vågå (Sel?). Ca 1785 dro de til Frosta, hvor de bodde resten av livet. Er det noen som kan vite noe om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kanskje du bør sende spørsmålet til Ivar Teigum som arbeider med bygdeboka for Sel og Vågå? Han er sikkert interessert i opplysninger om utflytta vagværer. Hvis du er heldig, vet han hvem disse er. Epost-adressen hans er iv-teig@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest John Morten Malerbakken

Jeg vet ikke om du noen gang fikk svar på denne etterlysningen, men jeg har i alle fall et par tips som går an å kikke litt videre på.Far til Mali bør antagelig være Hans Christensen Åsåren, f. ca. 1706, d. 1746, g.m. Kjersti Halvorsdatter Kleivrud.Denne Lars kunne kanskje komme fra Ulvolden, men det er vanskelig å se hvor han skulle kunne passe inn. Det er sånn at Halvor Larsen og Lars Halvorsen går igjen i flere ledd i den slekta.John Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Jeg fikk interessante opplysninger fra Ivar Teigum i januar ifor. Og som du skriver var Hans Christensen Åsåren far til Mali. Du har også funnet årstall, flott! ... og Kjersti Halvorsdtr Kleivrud var Malis mor. Jeg har ingen sikre opplysninger om Lars Halvorsen (1736-1813) Han var ikke å finne i kirkeboka for Vågå og Sel verken dåp eller vigsel. Det er interessant å se på Ulvolden, men det vil kanskje være vanskelig å finne noe når han ikke er nevnt i kirkeboka. Lars Ulvolden var en av fadrene da Kjersti ble døpt. Det kan være Kjersti hadde slektninger på Ulvolden.Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Nå begynner det å bli litt interessant her, for jeg har mottatt andre opplysninger som kan tyde på at paret kanskje ikke var fra Vågå/Sel i det hele tatt.De opplysningene jeg la ut er veldig usikre, og var mer ment som et innspill for å kanskje kunne komme videre med dette. Jeg har veldig tynt belegg for det som stod der.Så det første spørsmålet til deg blir faktisk hvordan du kom fram til at paret skulle komme derfra?Følgende innspill har jeg mottatt fra en god venn som jeg vet gjør grundige undersøkelser:'Jeg har ikke funnet noe som tyder på at Lars og Mali er fra Sel. Har lett på Familysearch, og senere i kirkebøker fra Ringebu og Øyer. På Familysearch fant jeg et giftemål mellom Lars Halvorsen og Mali Hansdatter i Øyer den 10.06.1765. De fikk sikkert barn i Øyer som jeg ikke finner, men den 24.01.1773 får Lars H. og Mali H. sønnen Halvor på Sletten i Ringebu. ( dpt.denne dato,)Mari blir dpt. 05.11.1775, Bjørgesletten, (fadd. Peder Torsgaard, Hans ibid, Ragnil Stenung, Eli Halvorsd. Lien, Sigri Ø. Sylte)Jens blir dpt. 19.12.1779. Bosted Lindvigshaugen. ( Fåvang. )Fadd. Christen Knappen, Ole Bystad, Peder Ellingsen Lien, Sidsel Tofte, Kari Olsd. Lindvig.Jeg fant ei Mali Hansd. f. 1742 i Ringebu, av foreldre Hans Gundersen Borgen og Ingeborg Jensd. Kanskje dette er den rette, så det er her Jens-navnet kommer fra.Lars tror jeg kan være fra Øyer.I 1801 bor disse på Giseth, Frosta:Lars Halvorsen 65 år, husmann Mali Hansdatter 60 år, kone Jens Larsen 22 år, sønn.Dette må da vel være de samme folkene?En Halvor Larsen, 29 år , er tjener på Hopplen gard, Frosta.'Dette ser ut til å kunne stemme minst like bra som det jeg antydet, og kanskje bedre, fordi det også er en oppkalling med navnet Jens som stemmer bra inn der.Så nå er jeg spent på å få høre hva du mener om saken.John Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Opplysningene om at Lars og Mali kom fra Vågå, er noe jeg er blitt fortalt siden jeg var liten. Det var alltid sagt at de kom derfra. Men jeg har ingen sikre opplysninger om det.Jeg kjenner til følgende barn: Hans, Halvor(1774-1852), Jens (1779-1847), Beret, Maria (1775-1866).Navn på barna stemmer så godt overens med det du har funnet, så det må være den riktige familien det her er snakk om.I en gammel Frostabok har jeg lest om sønnen Hans: 'Hans kaltes Hans Stolmaker, født i Vågå ca 1760 (?), kom i 12-årsalderen nordenfjelds sammen med sin far Lars Dalsven, der var nordenfjells på tømmerarbeide, og tilslutt med sin familie flyttet hit. Sin hendighet i trearbeide hadde nok Hans fra slekten i Vågå. Han lagde også klokker og rokker.'Dalsve er plass under Giset på Frosta. Det var Lars som rydda plassen Dalsve, mens han hadde arbeid hos sognepresten. Jeg vil prøve å jobbe videre med saken. Er spent på om det dukker opp nye opplysninger. Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.