Gå til innhold
Arkivverket

[#12433] Christen Agersborg f.ca.1792,Ofoten,Nordland


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Er det noen som kan klare ut fra kirkebøker å finne ut hvem som er foreldre til Christen Agersborg? Han var gift med Margrethe Torlev/Tollevsdatter og de fikk datteren Tollevmine Kristina f.24/11-1822,Hekkelstrand,Ballangen tidl.Evenes.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Christen Hartvig Hveding Agersborg f. 22/9-1791 Liland, dp. 9/10-1791 Evenes, død 15/8-1872 Ballangen, begr. 6/9-1872 Evenes. Foreldre: Petter Dass Agersborg f 1762 Rynes og Anne Benedicte Christensdtr Hveding f 25/10-1763 Liland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Hans Petter.Jeg er litt i stuss for i FT1801 er ikke Christen sammen med familien på Liland.Jeg finner derimot en Christen Hartvig Hveding 10 år i Steigen på gården Løvøe i FT1801.Der står det at moren er Birgitta Cicilia Hveding 33år i sitt andre ekteskap med Hans Olai Ellingsen.Noen som kan forklare hvilken mor som er den rette?Og i så fall hvorfra han har fått navnet Agersborg?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Beret Cesilia ble gift med Johan Rask Hveding fra Lauvøy. Han var sønn til handelsmann Christen Hartvigsen, som hadde tatt sitt døpenavn Hveding og gjort til slektsnavn. Beret Cesilia fikk en sønn i 1791 som ble døpt Christen Hartvig Hveding.Kilde: Nordlandsætta Hveding frå 1580 ved Johan Hveding (1944).Christen fra Løvøe er en annen person, og har altså ingen forbindelse til Hveding Agersborg. Jeg har gått meg ''vill'' i denne oppføringa fra FT 1801 sjøl...Når det gjelder foreldrene til Christen Hartvig Hveding Agersborg som døde i Ballangen 1872 er det korrekt som Hans-Petter skriver over.Du finner Christen i FT 1865 her: LenkeChristen og Margrethe fikk seks barn, ett av dem min tippoldefar, så jeg har mer info om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Andersen

Det er et skifte etter Petter Dass Agersborg, Gestgiver, Lieland i Ofoten 10.9. 1824, ektefelle er Anna Benedicta Agersborg og der står oppført sammen med de andre barna Christen Hveding Pettersen Agersborg, Lieland i Ofoten, sønn av avdøde. Det er litt merkelig at denne Christen ikke lar seg finne i FT. 1801 !I 1797 er det skifte i Vefsn på Rynes etter Peter Agersborg, ektefelle er Karen Knudsdatter og bl. flere, Peter Agersborg sønn, Liland i Ofoten.Ved søk på Family Group Record vil du finne flere opplysninger på disse Agersborg`ene. Mvh. Kjell I 1807 er det skifte på Rynes etter Karen Knudsdatter Agersborg, sønn: Peter Agersborg, Liland i Ofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.