Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sonja Fjellhaug

[#12438] Petra Lie, tannlege

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg er ute etter informasjon om den første kvinnelige tannlegen i Norge. Hun var født i Vardal 1848, datter av Peder og Sofie Lie. Hun er omtalt i Byminner 4 2002, og dette gjorde meg nysgjerrig. Jeg har funnet henne i Christiania 1875, og 1900, men hva med årene imellom? Når døde hun? Finnes det noe igjen som kan fortelle om hvordan det var å være tannlege på 1800 tallet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Holsve

I boken Norges Tannlæger (Nils Bjerke, Oslo 1934) står følgende: Petra Lie, datter av landhandler Peder Lie og Sofie Janette Sørensen, f. i Vardal 11. april 1848, død 20. nov. 1907. N. T.eks. 1872, korresponderende M. N. T. F. 1905. Studerte efter tl.eks. 9 mndr. hos dr. med. Bruck, Breslau, og foretok i 1897 og 1903 studiereiser i utlandet. N. T. F. overbragte henne 2. des. 1897 lykkeønskningadr. i anledn. hennes 25 års jubileum. 'Gamlehjemmet' i Pilestredet blev stiftet på hennes initiativ og hun bidrog vesentlig til oprettelse av 'Kathinka Guldbergs barnehjem'. Hun var med til å stifte Norsk Kvindeforening til Dyrenes Beskyttelse 1893 og året efter Børnenes Forening til Dyrenes Beskyttelse. Ugift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sonja Fjellhaug

Tusen takk, Turid, dette var akkurat noe slikt jeg håpet på. Sonja

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.