Gå til innhold
Arkivverket

[#12439] Charlotte Reinert, Djurhuus, fra Færøyene og etterkommere i Norge


Gjest Børre Bekkelien
 Del

Recommended Posts

Gjest Børre Bekkelien

Charlotte Margaretha Amalie Reinert, f.1777 i København ble gift med Andreas Djurhuus (Dyrhus) f. 1742 på Færøyene. Hun fikk 4 barn med Andreas som var prost på Færøyene.Etter at prost Andreas døde i 1814 giftet enken seg igjen ca. 1817 med styrmann, senere kjøpmann Peter Bang fra Bergen, og hun flyttet til Norge sammen med Bang og sine 4 barn fra første ekteskap.To sønner Cornelius Fredrik Wilhelm, f.1807 og Andreas f. 1814 befinner seg senere som nybyggere på Stjørdal.Det jeg lurer på er hvor det ble av de to andre barna (vet ikke hvilket kjønn det er på disse), og om Charlotte evt. fikk noen barn med Peter Bang. Charlotte døde i 1862 i København.Er også generelt interessert i etterkommere av Djurhuus, Færøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hr Peter N Bang og foretok heimedåp av datra Charlotte Birgitte Amalie Bang i Borgund 1819. 1821 hadde Bang og kona 'Charlotte Amalie' datra Angelia Vergine Bang til dåpen.1835 (på skiftet etter faren)er Peter Wikers Bang kalt 'søfarende' med bustad Trondheim. Peter Bang var son av borgaren Jacob Knudsen Bang (c1767-1835) på Nørveneset i Borgund og kona Berte Pedersdt 'Wiichers' (1765-), gifte i Bergen 1793.Så vidt eg veit finst ikkje etterkommarar av Bang og/eller Charlotte (Reinert) på Sunnmøre, men ein kan ikkje sjå vekk fra det. Andre greiner av denne Bang-ætta lever ellers i beste velgåande, både i Ålesund og resten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Joda, det gjeld Borgund sokn i Borgund prestegjeld, som no for det meste ligg i Ålesund kommune (til dels også i Giske, Sula og Skodje). Har du fleire opplysningar om Bangbarna til Charlotte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Bekkelien

Nei, dessverre. Dette ekteskapet er relativt nytt for meg ettersom jeg kommer inn i slekten via sønnen Cornelius fra ekteskapet med Andreas Djurhuus.Jeg finner foreløpig ikke barna i FT1865. Ifølge opplysninger jeg ikke har kontrollert selv, døde Charlotte i 1862 i København, kanskje barna også er å finne i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der var en sorenskriver Bendik Diurhus i Stavanger 1706, jeg har et brev han har skrevet den 20 mai 1706. Om denne sorenskriver har noen forbindelse til denne Andreas er ukjent for meg. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Bekkelien

I Bergens historiske forenings skrifter nr. 46, 1940, sier A. M. Wiesener at omkring 1690 var to sorenskrivere i Sunnhordaland, Carsten Pedersen Diurhuus og Bendix Pedersen Diurhuus og at faren deres, Peder Diurhuus, antas å stamme fra Færøyene. Navnet stammer imidlertid fra Tønder på Søndre Jylland og den nevnte prost Andreas Djurhuus' far, Christen Jensen Djurhuus var ifølge egne nedtegnelser den første Djurhuus på Færøyene da han kom dit som prest i 1737. Det er derfor mye som tyder på at denne Bendik i likhet med andre med dette navnet i Norge før siste halvdel av 1700-tallet nok heller stammet fra Danmark enn Færøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.