Gå til innhold
Arkivverket

[#12444] Vatne (Sunnmøre): Peder Paulsen (f. 1768) og Anna Johansdtr. Birkevoll


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Peder Paulsen var sønn av Paul Pedersen (1737-81) fra Stordal og Marie Ebbesdtr. Øvrebust (1737-1813). Peder giftet seg 21. juni (?) 1801 i Vatne og slo seg ned på gården Vestre, b.nr. 2.Spørsmålet er: Hvilke barn hadde Peder og Anna? Het et av barna Peter Pedersen Vestre (f. 1801), gift med Pernille Larsdtr. (1807-96). Jeg er altså interessert i om Peter var sønn av Peder og Anna.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Vi finner Peder og Anne på Sjurgarden br nr 2 Vestre(fjord) fra 1800. I følge bygdebok Vatne 2 så hadde ikke Peder og Anne barn. Jeg lover å studere bygdeboka for gardene i Vestre nøyere for eventuelt å finne en Peter Pedersen (fann han ikke nå på morgenkvisten). Ellers så kan nevnes at Anna var datter til min 3xtippoldefar. Anna var født i 1753, og hadde 6 nevnte barn før hun ble enke og giftet seg opp igjen med Peder i 1801. I følge bygdeboka var Peder fra Stige i Engesetdal. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Helge! At Peter var sønn av Peder og Anna har jeg fått uten kildehenvisning. Derfor forhører jeg meg her om Peter virkelig var sønn av dem.Etter denne lista, som ellers ser helt korrekt ut, var Peter eneste sønn. Anna var jo da 47 år gammel, så det var jo naturlig.Fint om jeg får høre når du, Helge har undersøkt bygdebok 2 for Vatne. Ellers er jeg interessert i om andre har oppdaget noe her.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

hei igjen HermodHar nå saumfart Vestre i Vatne sogn uten å finne noen Peter Pedersønn som kan passe inn. Heller ikke på nabogardene rundt Vestrefjorden.Men det er et annet spor som er verdt å følge. I nabokommenen Ørskog er det også en gard som heter Vestre. Ved folketelling 1801 skrevet Westre. Her er det en Peder Sivertsen gift med Anna som er 40 år og har 3 barn 3, 6 og 9 år. Om dette er de rette så er altså ikke din Peder ennå fødd ved folketellingen.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Helge, for at du har saumfart bygdeboka. Det betyr at det er meget tvilsomt at Peter Pedersen (1801-74) er sønn av Peder Paulsen og Anna Johansdtr. Birkevoll.Jeg hadde i utgangspunktet to udokumenterte spor å gå etter. Og jeg må da ta fram det sporet som antagelig gjør at du Helge 'faller ut', dessverre. Håper likevel du kan hjelpe meg.Det andre sporet er Peter Pedersen som sønn til Peder Arnesen og Eli Rasmusdtr. Men da er Peter født på Kjerstad på Haram. Det eneste jeg vet her, er at Peder Arnesen tok kår hos Peter i 1865.Kan noen, eller du Helge, hjelpe meg?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.