Gå til innhold
Arkivverket

[#12445] Lensmenn i Aker?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Var det noengang lensmenn i Aker? Grunnen til at jeg spør er at Henning Sollied i sin bok om Akers gårder skriver at lensmann i Fet, Hans Evensen Ramstad, kjøpte Stovner i Aker i 1712. Problemet er at i den oversikten jeg har over lensmenn i Fet (og Rælingen) finnes ingen Hans Ramstad. Fra 1655 til 1720 gikk nemlig det vervet så å si ubrutt i arv blant mennene på Jølsen. Det jeg derfor lurer på er om han kan ha blitt lensmann etter at han kom til Stovner. Henning Sollied farer jo vanligvis ikke med rene uetterrettelighetene.Har noen noe forslag?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vet ikke noe konkret om Hans Evensen Ramstad, men kan i hvert fall bekrefte at det fantes lensmenn i Aker, som i alle andre bygder.I 1801 var det f.eks. Barthol Nicolai Knoph som var lensmann i Aker. Han var 62 år og bodde med sin familie i Grønlands Storgate nr. 15. Så vidt jeg vet eksisterer huset ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.