Gå til innhold
Arkivverket

[#12447] Bergens Distrigsfængsel.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Satt her igår å søkte litt på min farfar`s side da jeg fikk meg et aldri så lite sjokk: Min tippoldefar var innsatt i Bergens Distrigsfængsel...Mine tippoldeforeldre her het:Ole Martin Olsen, han var født i 1861 og var sadelmagersvend.Henrikke Andersen, har tre fødselstall på henne: 1864-65 og 66.I 1883 får disse en sønn, Oskar Andreas, de var da ugift. I 1885 får de en jente, Kristine Elisabet. I 1891 får de min oldefar Arent Johan. Og så i 1894 får de en datter, Valborg.Sistnevnte datter er uekte, på merknad står det: Barnets far er sadelmager Karl Martin Nilsen.Så søker jeg på 1900-tellingen for Bergen... Her finner jeg:(65304) Ole Olsen, midlertidig bosted: Bergens Distrigsfængsel, Yrke: Sadelmagersvend, Fødtselsår:1860.Dette er nok min tippoldefar for jeg finner han også oppført med Hendrikke, Kristine og Walbogg... Hvor Oskar har gjort av seg vet jeg ikke, men jeg finner min oldefar Arent Johan som pleiesønn hos Martinus Larsen og Dordi Eriksdatter på Sørebøen i Masfjorden... Har noen notater liggende om anene på denne siden, vet at moren til Henrikke het Elisabet Eriksdatter og var født i 1833,Dordi Eriksdatter var født 1830 så kanskje de var søstre?En annen ting jeg fant under 1900-tellingen var:(59896) Ole Ols. Berge. Han fant jeg som midlertidig bosatt på Politikammer og distriktsfængsel på Raadstupladsen.. Han var sadelmager og født i 1861..Er dette samme person som (65304) Ole Olsen?Min farfar het Berge til etternavn, vet ikke hvem som startet å bruke dette navnet i min familie..Jeg lurer fryktelig på hva i alle dager min tippoldefar satt fengslet for, noen som vet det, eller som kan forklare meg hvordan jeg skal gå frem for å finne ut dette?? Først tenkte jeg at han har sikkert 'klikket' når konen har fått barn med en annen og gjort noe galt med denne Karl Martin Nilsen. Men så synes jeg det er fryktelig rart at det skulle gå an å oppdage at Henrikke hadde blitt svanger med en annen enn Ole. Kan det tenkes at Ole var i fengsel på det tidspunkt da Henrikke ble gravid?Håper noen kan hjelpe.... Mvh Reidun..(som er en snill og grei jente tross tippoldefaren..smiler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

(Se tema 12371)Du må nok ta en tur til Statsarkivet i Bergen. Er du heldig så kanskje du med litt hell kan finne en gammel fangeakt med foto av din tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det skulle ikke være noe problem å finne ut hvorfar han var satt inn, det er ikke klausul på så gammelt materiale. Men du må nok til arkivene, det er vel Statsarkivet i ditt tilfelle. Se tema nr 12371.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Nina. Oppe sent? Skrev vel innlegget samtidig med deg, men maskinen her hang seg opp, så det tok tid å få sendt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Far til Ole Martin var Ole Olsen Berge, g.m. Christine Halvorsdatter omlag 1861 i DK. Ole Martin og Henrikke gifter seg om lag 1884, etter det eg kan sjå. At ho fekk barn med ein annan, medan han sat inne, var ikkje uvanleg i Bergen på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole Martin Olsen Berge, født i Bergen 25. september 1861, var en aktiv mann, og synes å ha hatt hele landet som sin arena. I Polititidende kan han følges fra 1887 til 1914.Han satt fengslet fra 29. oktober til 29. november 1887 for brudd på straffelovens 21-27 og 29, og han satt igjen fra 21. november til 2. desember 1888 for tyveri. Da oppgav han Lofoten som bopel ved frigivelsen.Han er en gjenganger i årgangene av Polititidende på 1890-tallet.Grunnen til at han satt i 1900 var at han 8. september 1898 var pågrepet på Lillehammer for 7. gangs tyveri. Han ble transportert til Gjøvik 12. september, og fikk dom i Toten meddomsrett 12. oktober 1898. Straffen ble utmålt til 2 år og 3 måneder. Han ble overført til Akershus straffanstalt 17. oktober 1898.Siste gang jeg finner ham er da han satt i Bergen fra 17. til 21. oktober 1914 for legemsfornærmelse.Bybrannen i Bergen i januar 1916 har dessverre ødelagt domsarkivene for Bergen fra rundt 1880 og fram til brannen. Men som man kan se av Polititidende var han aktiv over store deler av landet, og han har følgelig også satt spor etter seg mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Nina og Per Håkon: Tusen takk for tips om tema 12371. Det hadde vært utrolig spennende å få kopi av domsprotokollen og bilde.Bjørn: Tusen takk for info om foreldrene og at hans foreldre kalte seg Berge. Lurer på hvor navnet kommer fra,...Men Berge er vel et veldig vanlig etternavn...?Yngve: Tusen takk og en stor klem for kjempegod og fyldig informasjon om min tippoldefar. Hjelpe og trøste for en mann...smiler. Hva er Polititidende? Du skriver at domsarkivene for Bergen er ødelagt fra ca 1880 frem til 1916, betyr det at jeg ikke vil ha sjans til å finne domsprotokoll og eventuellt bilde av Ole Martin?Er det foresten noen som vet hva brudd på straffelovens 21-27 og 29 var?Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Polititidende ble fra 1887 utgitt et par ganger i uken, og inneholder meldinger til politiet over hele landet med etterlysninger, opplysninger om fengslede og dømte, og med opplysninger om når disse er satt på frifot. Fra tid til annen er det satt inn foto av de etterlyste. Dersom man setter seg ned med årgangene 1887-1914 av Polititidende vil man kunne skaffe seg en rimelig god oversikt over Ole Martin Olsen Berges bravader. Jeg har bare gjengitt en liten bit av det.Siden Ole Martin Olsen Berge flakket sp vidt omkring, er det fullt mulig å finne nærmere opplysninger om ham i en rekke arkiver. Siden han i en periode satt på Akershus, kan det tenkes at hans portrett er å finne i Riksarkivets store samling av fengselsbilder. Jeg har ikke tilgang til noe register over denne samlingen.Det er domsprotokollene fra Bergen byrett og Bergen overrett som er tapt i brannen i 1916. Fengselsarkivet er i behold.Straffeloven av 1842 ligger ute på nett på adressen http://digitalarkivet.no/krim/1874/ , der vil man se at 21-27 og 29 gjelder dokumentfalsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ole Olsen var fødd 1829 på Berge gard i Indvigen prg.; det må vere den Berge-garden som ligg i bakkane opp for Utvik i Nordfjord. Han vart 24.2. 1861 gift i Lærdal med Kristine Halvardsdotter, fødd på Lærdalsøyri 1835. Denne vigsla finn du under vigde i Sogn og Fjordane. Du finn dei òg i folketeljingane i Bergen, eg har ikkje vore inne på alle, men både Ole og kona er der i 1891, medan han er der saman med nokre av borna i 1900; då er nok ho død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Yngve: Tusen takk igjen. Hvor kan jeg finne Polititiende, har fryktelig lyst å lese disse.Bjørn: Så snill du er, ble veldig glad for informasjonen. Tusen takk. Er litt gøyt å vite hvor etternavnet mitt kommer fra. Per Håkon skriver i tema 12371 at for å lese fangeprotokollen på den aktuelle personen så må en først få tak i fangenummeret. Hvordan blir det da med min tippoldefar...? Fikk de nytt fangenummerfor hver forbrytelse? Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her.. I og med at han sikkert finnes i en rekke arkiver rundt om i landet, må jeg f.eks reise til Oslo for å finne opplysningene om han som er skrevet der? Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De eldre årgangene av Polititidende kan man nok regne med å finne i større bibliotek. Biblioteket i Statsarkivet i Bergen har rekken for utlån opp til rundt 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Tusen takk Yngve, jeg setter utrolig stor pris på hjelpen. Biblioteket i Statsarkivet i Bergen, er det statsarkivet som ligger oppe med Haukeland?Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Reidun. Man bør jo alltid notere både kilder og de fremgangsmåter en har brukt. I dette tilfellet har jeg sviktet når det gjelder pkt 2, jeg noterte desverre ikke ned hvordan jeg fant fram (for noen år siden), så jeg må basere meg på hukommelsen. Hvis jeg altså husker riktig, så finnes det et alfabetisk kortarkiv på alle fangene, som du pga personvernet ikke får adgang til. Men får du først noen til å sjekke hvilket fangenummer han hadde, så vil de kunne skaffe deg referansen til hvor han er å finne i doms-, fengselsprotokoller og fotoarkiv. I det materialet jeg har sett på fantes det utrolig utførlige opplysninger, tydeligvis som bakgrunn for dommen(e). Slik som dette: 'Vokste opp under vanskelige forhold, med en mor og morbror som også er straffet. Etter skolen (...) ... gikk så og slang uten fast arbeid, inntil han ble ansatt for noen uker på visergutt-kontoret. Ble så (dato) satt inn for soning i x dager. Etter endt soning (dato) ble han mønstret på båt X til Antwerpen med kr 30,06 i arbeidspenger fra fengslet i lomma,' osv, osv. Selvom det er en trist historie, så er det jo også fascinerende å få greie på så mange detaljer. I tillegg kommer at fangeportrettet er det eneste bildet jeg kjenner til av vedkommende. Vi får håpe materialet du trenger er intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Heisann Per Håkon.Jeg synes dette høres såå spennende ut. Med så detaljerte opplysninger som i eksempelet ditt så er jo dette en skatt. Jeg krysser fingrene for at det står skrevet om familiesituasjonen til min tippoldefar også, og at det fremdeles er å finne. Tusen-tusen takk for hjelp og tips.Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.