Gå til innhold
Arkivverket

[#12450] Bygdebok Idd, Østfold


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Er det noen som har tilgang på denne boken eller annen relevant matereiale som dekker Idd i Østfold? For mer konkret; se mitt innlegg 6248.Harald Bakke: Id herred : En grænsebygds historie. - 1915. XVI, 604 s. - Fotografisk opptrykk ved bokhandler Frits Køhn 1992. - Kategori: Bygdehistorie. Gards- og slektshistorie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tor Rustad

Her er kopi fra tema 6248:IDDI f.t 1900 finner jeg OLE JOHANNESEN, pakkhusformann ved jernbanen, f. 1848 i Ø. Toten. Ektefelle Anne Mathea J., f.1849 i Høland. Er det noen som vet om etterslekt? Andre opplysninger om dem mottas også! O.J. var sønn av en av min tt-oldefars mange 'uekte' barn, event. etterkommere vil få en fyldig slektstavle av meg.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg bør tilføye at jeg IKKE vet om de hadde barn. Jeg vet ikke når de giftet seg; men om det skjedde i 'vanlig' alder ville barna vært ute av redet i 1900 etter datidens sedvane.Jeg burde selvsagt sett på kirkeboken for Idd; men har ikke fått somlet meg til det.....Et håp er jo at de kan være omtalt i Bakke's bok.Med vennlig hilsen fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tor Rustad

Det er flaut at jeg har vært så blind:1900-tellingen oppgir også deres barn: Inga født 1876 i Lillestrøm, Karl 1884 i Moss, Hulda 1886 i Moss, Gudrun 1887 i Moss og Magda 1889 i Moss. Alle ugifte pr. 1900LenkeSier Bygdeboka av Bakke noe om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har lest igjennom det du skriver, men jeg ser ingen sammenheng mellom det og Idd. Idd og Moss og de andre stedene som er omtalt ligger rimelig langt ifra hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Solberg

Hei. Kanskje jeg kan få litt hjelp ang Idd? Jeg søker etter Engebret Andresen født 1838, far Andreas Olsen. Engebret giftet seg i 1877 med Kristine Amundsdatter født 1858 i Bragernes Drammen. Det er i Bydebok for Sigdal jeg finner disse opplysningene. Paret bosatte seg der. Engebret livnærte seg som baker. Noen som vet noe om denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det siste sporet jeg har av familien er 1900-tellingen fra Idd. At noen av barna er født andre steder utelukker vel ikke muligheten for at de kan være omtalt i bygdeboka? Som såpass 'høyt oppe på rangstigen' som pakkhusformann kan de jo ha blitt værende i kommunen (i hvert fall for en lengre tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Tor! jeg var nok litt rask i vendingen da jeg svarte på innlegget. Jeg la ikke merke til at folketellingen var ifra Idd. Jeg tror ikke og regner ikke med at boken som ble utgitt av Harald Bakke i 1915 beskrev de enkelte personer som bodde på Kornsjø i 1900. Boken er ikke en bygdebok i den forstand, selv om det er skrevet en del om gårdene og noen personer i den forbindelse. Bygdebøker jeg har vært bort i har vært betydelig mere til hjelp i slektsøyemed enn boka til Bakke.Utskriften du har tatt ut av folketellingen viser personer og familier som var tilknyttet jernbanedriften ved Kornsjø i 1900. Jeg tror det er et Jernbanemuseum på Hamar som kanskje kan hjelpe med å finne mer om hvor lenge han var ansatt ved jernbanen på Kornsjø. Bostedet gården Kornsjø lå under og tilhørte gården Viken(Spelgårdsviken). Jeg har en bok over husmannsplasser i Enningdalen som også dekker husmannsplassene under Viken, men kan ikke finne noen av de angitte personer i folketellingen som boende på disse. Husmannsplassene var Linæset, Løvmoen, Tangen(Hestehaugstangen) Vinterbråten. Gården Kornsjø kan se ut til å ha vært bostedet for Jernbanenes ansatte.Idd og Enningdalen Historielag har muligens kunnskap om bosetningen på Kornsjø i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Rustad

Vel ett år er gått. Jeg har skrevet og fått svar fra Jernbanemuseet - uten å kommet så mye lengre:familiefaren Ole Johannesen ble ansatt i Jernbanen12.10.1872, er da notert som sporskifter. I 1879 er han 'Formand'.Siste notering er fra 31.10 1906 da han har 'Pension'Sønnen Karl (Albert)er også hos Jernbanen anført født i Moss , 28 januar 1884. Ansatt som 'Pudser' i 1901, verkstedarbeider i 1905-01.01.1916. 30.04.1916 er det notert noe jeg leser som 'Matpenger'????(Dette kan være helt feil lest av meg)Kanskje noen nå gjenkjenner noen av dem jeg ettersøker, se særlig lenken til FT 1900 i innlegg nr. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vel ett år er gått. Jeg har skrevet og fått svar fra Jernbanemuseet - uten å kommet så mye lengre:familiefaren Ole Johannesen ble ansatt i Jernbanen 12.10.1872, er da notert som sporskifter. I 1879 er han 'Formand'.Siste notering er fra 31.10 1906 da han har 'Pension'Sønnen Karl (Albert)er også hos Jernbanen anført født i Moss , 28 januar 1884. Ansatt som 'Pudser' i 1901, verkstedarbeider i 1905-01.01.1916. 30.04.1916 er det notert noe jeg leser som 'Matpenger'????(Dette kan være helt feil lest av meg)Kanskje noen nå gjenkjenner noen av dem jeg ettersøker, se særlig lenken til FT 1900 i innlegg nr. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.