Gå til innhold
Arkivverket

[#12451] Halvor Hvam. Skogfogd i Alta. Hvor kom han fra?


Gjest Evy Sander Meling
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Sander Meling

Halvor Hvam var skogfogd i Alta fra 1763-1769. Han omkom på Høvringen i 1769. Er det noen som vet når og hvor han ble født?Hilsen Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Evy Sander Meling

Siden jeg skrev dette innlegget har jeg funnet ut at han het Halvar Tiedemandsen Hvam .Noen mener at han kom fra Trøndelag og at slekten opprinnelig kom fra Hordaland.. Har dessverre ikke funnet noe svar på det. Håper forsatt det er noen som kan hjelpe med å finne ut hvor han kom fra.Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Kristensen

Utdrag fra Altas Historie bd.1, s.284: Det var ikke lett å finne noen brukbar erstattning for NA. Den første ettermannen Halvor Hvam, gjorde visst en brukbar jobb frem til 1769, da han etter å ha stevnet 15 mann for ulovlig hogst fulgte med amtmann Hagerup på en reise til Tondheim. Han rodde ut med en båt om natta fra plassen Høvringen, og siden var det ingen som hørte mer til ham. Det viste seg at regnskapene hans var i uorden og boet konkurs, og det ble antatt at han hadde begått selvmord.Jeg vet at Gården til Halvor lå like øst for Altagård på Elvebakken, og at denne kort tid etter hans død ble kjøpt av distriktskirurgen Andreas Vincent Stoltenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Kristensen

Så vidt jeg vet fikk Halvor (Tidemandsson) bare ett barn, dette sammen med Sophie Simonsdatter: Karen Marie f.1764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Har i lang tid forsøkt å finne fødested og foreldre til min ane Mille Halvarsdatter f. ca 1748. Hun var g.m. Ole Olsen i Talvik. Det var ikke mange personer med navnet Halvarsen/Halvarsdatter på den tiden i Alta-Talvik.Halvar Tidemandsen Hvam kunne jo være en mulig kandidat som far til Mille Halvarsdatter.Håper fortsatt det er noen som kan hjelpe meg med svar. Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.