Gå til innhold
Arkivverket

[#12456] Noen som kan hjelpe meg videre bakover?


Gjest John Nordbø
 Del

Recommended Posts

Gjest John Nordbø

Begynte med slektsforskning for ca.30 år siden, på gamlemåten, med blyant og papir, egne tegnede skjemaer og mangfoldige besøk på riks og statsarkivene nede i Oslo sentrum. Dengang man selv bladde i orginale kirkebøker og mantallslister og studerte gotisk skrift for å forstå innholdet. Idag er det filmruller, microfiche og internet og ikke minst brukarforum, nye utfordringer og mange flere muligheter. Har nylig parkert 'fjærpennen' og tatt tastaturet i bruk Klarte å føre slekta på farsiden - tilbake til slutten på 1600 tallet, nå spør jeg : er det mulig å komme lenger tilbake med dagens hjelpemidler? Min bestefar fortalte meg for snart 50 år siden at i slekta på farsiden ble eldstegutten alltid døpt Aasol/d, slik hadde det vært i 18 generasjoner bakover. Opprindelig kom 'vi' fra Gjerstad. En av Aasoldene hadde i sin tid pakket sekken og vandret over til Tørdal/Drangedal og slått seg ned der. Med dette som ledetråd har jeg funnet tilbake til min tipp tipp tipp oldefar Aasol Aasolsen f.ca.1717, forlovet St-Hans 1746 og 15.søndag efter Trinitatis samme år gift med Groe Gjermundsdatter, f.21.1.1720 på gården Aabøe i Tørdal. Vi finner dem bl.a. i manntallet for 1762 som husmenn på Homlei. Aasol døde 19/12-1769 52 år gml. Kommer jeg lenger bakover? mvh John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Med en så spesiell navnetradisjon, burde det være mulig å komme lengre tilbake, - og kanskje finne ut hvilken Aasuld som dro fra Gjerstad til Drangedal. I Digitalarkivet finner du bl.a. manntall fra 1663-66 på denne adressen:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/mt1660/bd11MT60&postnr=&spraak=>LenkeMed litt leting finner du faktisk to generasjoner Aasuld på en gård i Drangedal allerede da. Opplysninger om en del tilgjengelige kilder fra 1700-tallet og bakover finner du på denne adressen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

John!Nye hjelpemidler er bra, men det er også viktig at de benyttes optimalt. En konkret etterlysning som du kommer med her har større sjanse for å bli lest av målgruppen (de som har svar å gi deg) hvis du legger inn opplysninger om navn, årstall, sted etc. i tittelen på innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Takk til Knut Bryn - skal jobbe litt med dette idag. Har faktisk studert 1660 tellingen før - for lenge siden, men hadde dengang store problemer med å tyde skriften, idag på www. er jo dette så mye enklere!! Måtte dengang gi opp sporet - da jeg ikke fant overgangen fra disse tellingenes Aasul etc. og frem til min første Aasol. Den første innføringen for ham var da han forlovet seg i 1746, så gapet blir jo på flere generasjoner. Jeg har jo hele tiden håpet å høre om andre som også studerte denne slekta, men foreløpig har jeg ikke hørt om noen. Kanskje er det noen i Gjerstad som har en rekke med Aasol Aasolsen'er jeg kan henge meg på?? hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Har du forsøkt et søk på www.familysearch.org? Hvis du søker på Last name = aasulsen og Country = Norway, så får du en masse treff - også før 1746. Dette er jo ikke noe å bygge på direkte, men det gir en masse løse tråder å nøste på - kanskje noen fører frem til noe det er hold i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Ketil, takk for innlegg, har nå søkt denne muligheten og fått en lang liste på 88 navn fra Aasul til Aasold, takk skal du ha. Søkte for moro skyld på Aasol med o og fikk en liste på 100 navn, mange av dem skrevet som Aasul. Listene burde jo vært indentiske da jo begge inneholdt Aasul---og Aasol---, men det var de slettes ikke, mange navn var like, den ene listen hadde f.eks. langt flere navn under Ancestral File. Hvordan forklarer man dette?? Nå får jeg studere de enkelte poster nærmere og se om det er noe jeg kan bruke i mitt slektstre. Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

FamilySearch har den fordelen (?) at du får treff på skrivemåter som oppfattes som varianter av det søkeordet du skriver inn (hvis du ikke har valgt eksakt skrivemåte). F.eks. kan du søke etter 'Anne Nielsdatter', og regne med at du også får med 'Anne Nielsen' (samt masse andre varianter). I dette tilfellet har vel søkeprogrammet funnet ut at Aasul... og Aasol... var innbyrdes 'beslektet', men også at de hver for seg var 'beslektet' med litt ulike varianter. Du kan jo også få opp åpenbart samme person med tildels mange treff. Dette må man bare ta for det det er verd (ikke så mye av og til). Jeg synes FamilySearch er et fint sted å få ideer for å komme videre når man står fast. Se forresten også tema 12505 (FamilySearch er omtalt i rosende og kritiske vendinger i mange andre temaer også). - Hilsen Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Takk Ketil, fint med litt innføring i denne for meg nye teknikken, skal nå dukke litt ned i materien og se hva jeg finner av konkrete fakta, som kan brukes i mitt slektstre på farsiden, igjen takk, hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.