Gå til innhold
Arkivverket

[#12458] Michel Heide, Christiania eller Aker, død 1744. Hvem var hans barn?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

En av mine aner heter Elisabeth Michelsdatter Heyde (Heide). Hun er født ca 1712 og døde på Sagene i 1759. Hun var gift med Hans Halvorsen.Jeg har lest at Michel Heide hadde flere døtre, men har ikke funnet navnet på noen av barna. Er det noen som kjenner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei, riktignok har det gått over 4 år siden innlegget ble skrevet, men da jeg nylig har funnet en mulig datter blant mine tipper, hadde det vært fint hvis noen vet mer (jeg har også sett på de andre Heide-innleggene).Ola Jonsen smed (Tukua i Sigdal) var gift med Mette Sofie Mikkelsdatter Heide. Ola døde i 1748, 61 år gammel, og jeg ville tro at Mette var født rundt 1700. De fikk 12 barn mellom 1718 - 42, og den yngste, Berte, er min 'ane'.Jeg har 'sporet' endel av barna deres (ikke alle levde opp) til København, Drammen og Lier + at sønnen Jon overtok plassen, men har ikke funnet ut noe om Mette Sofies opphav, verken på mors- eller farssiden, så all tilbakemelding mottas med takk,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Her er opplysninger om en MIkkel Heide som hverken er din eller min ane:Michel Heide (1669 - 1744) født ca 1669, død 12. begravet 18. februar 1744, Domkirken i Christiania, sønn av Anders Pedersen Heide og Margareth Clementsdatter. Gift 16. desember 1706 med Cathrine Jensdatter Schive.Barn døpt i Domkirken, Christiania:Jens, 3. april 1708Margrethe Dorthea, 5. august 1709Edel Kristine, 21. mars 1711Karen 26. septemeber 1712, Sør Odal, Hedmark (mor Catharina Jensd), ugift da faren dør i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tja - jeg er ikke helt sikker på om jeg kan avfeie farsskapet helt. 'Min' Mette må være født rundt 1700 (prøver å finne ut når hun døde), så den godeste Michel kan ha fått henne utenfor ekteskap FØR han giftet seg i Bragernes kirke 17. des. 1706 (ifølge FS - jeg har ikke sjekket i kirkebøker) med Cathrine Schive, eller han kan ha vært gift en gang tidligere. Det er noen henvisninger til Michel i Liers bygdebøker, bl.a. i forbindelse med gården Ytre Fuglerud/eiere:'I 1699 utstedte baron Juel skjøte på Fuglerud og Vestre Linnes for 400 dlr. til herr Jens Pedersen Schive på Bragernes. Ved hans død gikk Fuglerud i arv til datteren Katrine og hennes mann, kjøpmann Michel Heide i Kristiania, solgte i 1709 for 230 dlr. til Nils Bentsen Sørsdal'.Det er ikke så mange som heter Michel/Mikkel Heide/Heyde, så itte vet je...hilsen Astrid.PS: ifølge FS døde Catrine i 1713, vet du om det er korrekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er ingen andre arvinger nevnt i skiftet etter ham. Kona er død, og det nevnes ingen ny kone.Jeg tror at det må finnes minst en Mikkel Heide til. Både din og min ane bruker slektsnavnet Heide, noe som tyder på at de var ektefødt. Det er også spor etter en Mikkel Heide i Skedsmo og i Fredrikstad. Og nå også i Sigdal. Elisabeth Sofie Heide ble gift i Gjerdrum med en korporal. De flyttet til Oslo, deretter til Stokke og endte opp på Sagene i Aker (Oslo). Hun er ikke født i Gjerdrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, jeg ser IKKE bort fra at du har rett. Ola Jonsen smed på Tukua og Mette fikk 10 døtre og 2 sønner. Sønn 1: Jon, født 1728 (overtok plassen)og Mikkel, født og død i 1733 - noe som også tyder på at Mette var 'ektefødt'. Jeg vet ikke når Ola og Mette giftet seg - trolig rundt 1718, og pr. idag starter de skannede kirkebøkene i 1722. Hvis hun blir i Sigdal til sin død, finner jeg kanskje ut mer, men følger hun noen av døtrene til Drammen eller Lier, blir det verre.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kari Thingvold

Astrid, Elisabeth Sophie Michelsdatter Heides barn het: Marte Kristine, Sara, Elen/Esther Maria, Berte Maria, Christiane Dorothea og Anna Johanna. Et av disse er kanskje oppkalt etter hennes mor.Hva het Mette Sofie og Olas barn? Har du funnet begravelsen til Mette Sofie? Jeg ser at kirkebøkene for Sigdal er skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et lite PS., jeg ser først nå at det opprinnelig ble etterlyst navnene på Michel Heides barn, dvs. den Michel Heide som dør (14. des.) 1744.I Christiania er i Vor Frelsers kirke døpt Jens (03.04.1708), Magrete Dortea (05.08.1709) og Ædel Birtine (21.03.1711). Etter at familien kom til Odalen kjenner jeg bare til Karen (døpt 26.09.1712 i Strøm). Han eide også gårder der, den siste solgt så sent som i 1740.Michel Heides 'yrkeskarriere' finnes det endel om i ulike kilder, årsaken til at han flyttet til nettopp Odalen var at han i 1709 ble medeier i Odals Jernverk (driften innstilt 1723).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for opplysningen, Geir. Dette er et gammelt tema (fra 2003) som jeg ikke har fått svar på før Astrid kom med sitt innleg tidligere i år. Opplysninger om Michel Heides familie og aner har jeg funnet forlengst. Jeg har også kopi av hans skifte. Derfor vet jeg at Hans datter Karen og den Karen som er datter av en Michel Heide og datterdatter av presten Stebel i skedsmo, ikke er samme person, ergo er det to (eller flere) personer som heter Michel Heide. Elisabeth Sophie Michelsdatter Heide, ble gift i Gjerdrum, men hun er ikke født der. Sporet til Sigdal er derfor interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har endel opplysninger om Tukua, inkl. oversikt over barna til Mette Sofie og Ole, så hvis du sender meg en e-post, skal jeg oversende det jeg har, men det kan først bli i ettermiddag/kveldingen: agnatvig@online.no.Jeg har ennå ikke funnet dødsfallet hennes, men leiter fortsatt,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.