Gå til innhold
Arkivverket

[#12463] Døpt - konfirmert - gift , kunne man 'hoppe' over noe?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jfr innlegg 8367Av og til er det helt umulig å finne de man leter etter. Ta f.eks. min mormor som både ble gift og konfirmert. MEN døpt, neida. Ingen spor, ikke engang et lite notat i margen ved konfirmasjonen.Spørsmålet mitt er om det var mulig å 'hoppe over' dåp for å bli konfirmert etc. Var det så nøye egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det kan jo være mange muligheter. For å finne en dåp må man selvfølgelig leite der barnet er døpt, men det er ikke alltid at et barn er døpt der man tror.Et annet problem er jo at dåpen ikke er ført noe sted. Med andre ord glemt. Prestene er/var mennesker og gjorde av og til feil som vi alle gjør. Det hadde i grunnen vært mer oppsiktsvekkende om alt var ført til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hvor nøye det var vet jeg ikke nok til å uttale meg om, men vi må nok regne med at en og annen kirkelig handling kunne finne sted uten å komme i kirkeboken, f.eks. ved at presten rett og slett glemte å føre handlingen inn. Men ellers har jeg selv sett eksempler på at barn kunne bli både født og døpt mens moren oppholdt seg (midlertidig) i et annet prestegjeld enn sitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Å bli konfirmert uten å være døpt virker bokstavelig talt litt selvmotsigende, all den tid konfirmasjonen er en bekreftelse (confirm) på dåpen.. eller ?Forøvrig har jeg sett at presten har ført inn det som bruker å være ført inn ved en dåp, men har glemt å føre inn navnet på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg er ikke teolog, men har fått den forståelse at dåpen er en forutsetning for konfirmasjon. Det er jo også vanlig i dag at barn som ikke er døpt, men ønsker å konfirmere seg, først må foreta en dåp.Konfirmasjonen var en forberedelse/opplæring for å bli verdig til å ta imot sakramentet nattverden som betydde mer før enn i dag. Det er da rimelig å tenke seg dåpen måtte være i orden først. Populært sier vi også at konfirmasjonen er en bekreftelse på dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jada det er vedlig selvmotsigende, kunne f.eks. presten ta morens ord på alvor om hun sa at barnet var døpt et annet sted?Sagt på en annen måte; er det noen andre som har slike erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er nok mest trolig, som det er sagt over, at barnet er uteglemt i kirkeboka eller døpt et ukjent sted. Det er sagt at mange prester skrev de enkelte handlingene opp på lapper, for siden å føre disse inn i kirkeboken. Man kan da også av og til få en mistanke om dette når man på en ellers sirlig ført side, plutselig finner en innførsel klemt inn mellom to andre - åpenbart ført på i ettertid fordi presten av en eller annen grunn hoppet over akkurat denne handlingen tidligere. (Fordi han hadde forlagt en lapp?)I Kråkstad kirkebok i Akershus er det opptil flere av mine forfedre og slektninger som er glemt oppført i listene over døpte på 1700-tallet (1740- til 1760-årene). Så slikt hendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

En del innførsler kan jo tyde på at de ikke alltid hadde lapper heller, men stolte på hukommelsen. Særlig i eldre kirkebøker kan foreldre og faddere være ført, men der barnets navn skulle stå har de satt igjen åpen plass - de husket ikke barnets navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror at barnet ofte ble ført inn i kirkeboka FØR selve dåpshandlingen fant sted, i hvert fall er det mye som tyder på det fra 17- og 1800-tallet. Man kan f.eks. komme over en komplett innførsel med både navnet på barnet, foreldre og faddere, og så har presten i margen gjort anmerkning om at barnet døde før det kom til kirken.Så kan man lure på hvem som ga opplysningene om dåpen til presten: Var det alltid foreldrene? Man kan jo lure litt av og til når et dåpsnavn er strøket over og et nytt navn er oppgitt (foreldrene har vel neppe ombestemt seg?)Og når et navn mangler så betyr det kanskje at den som kom og underrettet presten om at en dåp skulle finne sted, ikke husket/visste hva barnet skulle hete? Jeg har opplevd at presten av og til har ført på dåpsnavn i ettertid - altså fylt ut i utgangspunktet tomme felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette må finnes i 'statistiske lister eller hva det nå heter. Kanskje 'Folkemengdens bevegelse'. Hvert år ble det levert inn lister over fødte, gifte og døde fra hele landet. De er sortert fylkesvis osv. Nå er det litt langt fra Strømstad til Oslo, men skal prøve om jeg rekker å sjekke det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

To sannsynlige forklaringer er nevnt: at barnets dåp er glemt ført inn i kirkeboka, eller at barnet ble døpt et annet (ukjent) sted. Det er også en tredje mulighet, at presten har ført inn feil navn ved dåpen. Det har jeg sett flere eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Feil navn.....det må være den eneste varianten jeg ikke har tatt med i betraktning!! Enten det eller døpt på ukjent sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg har ofte støtt på ved konfirmasjonsinnførsel at der står Med atest fra NN prest,og så har letingen startet etter hvor den nevnte prest har tjenestegjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Nina, hun er nok døpt men det hendte at de ble utglemt i kirkeboka. Noe underlig at det ved konfirmasjon ikke er notert noe hvis hun ikke stod som døpt.Stod det fødselsdato ved konfirmasjonsreg.? Er hun født og (døpt) et annet sted enn konfirmert? Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er ca. 2 år siden sist jeg så i kirkeboka for konfirmerte Sagene, Kristiania. Skal se etter neste gang jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Når jeg leste Svein Arnolf Bjørndal sitt innlegg kunne jeg ikke la være å tenke på den presten som ikke tok det så nøye å føre inn i kirkeboken etter hvert som barna ble født. Han tok seg heller en tur rundt i bygda senere og hentet opplysningene. Da han hadde ført inn de barna han hadde fått vite om, oppdaget han at han hadde ført inn et barn for mye. Han skrev derfor en anmerkning ved siden av. 'Dette siste innførte barn skyldes slurv fra prestens side.'Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her var det nok ingen feil fra hverken prest eller jordmor.Født 11/7-dpt 21/7 1909 Rikshospitalet(Fødselsst.)nr. 238/542 Solveig. Foreldre ug. smed Harald Syvertsen Østgaardsgd. 36, f. 1891, og ug. sypige Margit Sofie Møller, Østgaardsg. 34 ,f. 25/10 1891, Ld. Gurine Holmem og Martha Leer. Viet 12/9 1914 Sagene.Statistisk sentralbyå, folkemengdens bevegelse: Sagene sogn: Gift 9/12 1914 nr. 89, Harald Vilhelm Syversen, smedarb., Dælengg. 36, f. Chr. 1891, fars stilling bybud og Margit Sofie Møller, sypige, Østgaardsg. 34, f. Chr. 1891, fars stilling murer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Olalahhhhhhh, den satt, og TUSEN TAKK til deg Berit!! Altså Rikshospitalets kvinneklinikk, stedet for ugifte mødre. For noen år tilbake klarte en person å så en liten spire av tvil om hvem som var min riktige oldefar. Nå skjønner jeg det hele, de var unge og oldefar var stort sett på hvalfangst i S.Georgia, men bare stort sett. :-): I 1900 fantes Harald på denne adressenLenkeSom adressen viser var veien veldig kort mellom Østgårdsgate 34 og 36 hvor de to turdtelduenes familier da bodde. Husene er bygd vegg i vegg, og de står der faktisk den dag i dag.Nå fikk jeg litt mer inspirasjon til å ta fatt på oldefars del av grena også.Dette betyr mer enn du kan ane. Så takk igjen. Nå har jeg et familiemysterie mindre å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.