Gå til innhold
Arkivverket

[#12466] Baker Julius Hammer, Grong


Gjest Tore J. Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore J. Øverby

Baker Julius Hammer, Bergsmo, Grong, f. 1939(1942?)på Stjørdalshalsen (Værnæs?) var gift med Margrethe Gundersd. Grandenesset, Overhalla. De hadde ved FT. 1900 ei hjemmeværende datter; Magdalene Juliusd, f. 1884 i Grong. Er det noen som kjenner til om ekteparet hadde flere barn og mer etterslekt?Mvh Tore Øverby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Vet du hvor de har beveget seg? Jeg finner ingen andre Julius i andre tellinger enn for Vardø i 1865, yrke baker/kontorist og mulig fødested Stjørdalen. LenkeHar du sett i kirkebøkene etter flere barn da? Og Margrethe er hun 22 år i 1865? Tjenestejente på gården Opdal i Overhalla? Altså er de ikke gifte før 1865. Hr du mere info enn det du har gitt i ditt innlegg? Forøvrig finnes det nok en eller annen god bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1875 ser de endelig ut til å ha møtt hverandre og da bosatt i Overhalla hvor de begge tjente. J.Hammer/Margrethe Hammer[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71744&variabel=0&postnr=2202&fulle=true&spraak=n>LenkeIngen barn å se ennå.Deres fødested varierer litt ... I 1900 bor de altså i Grong og datteren er født i Overhalla. Da må jo svaret på ditt spørsmål ligge der. Har du forresten sett at Julius har et midlertidig oppholdssted som baker også i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Hei, Nina!Takk for tilsvar! Du spør hvor de har beveget seg-. Jeg vet nok ikke særlig mer enn det som står i etterlysningen. I flg. Bygdebok for Overhalla, b. 4 under Grande, s. 369 er Margrethe f. 22.09.1843 og g. m. Baker Hammer, Bergsmo. Det var visst ikke mer å finne i b. 4 av bygdeboka. De andre bindene har jeg ikke hatt tilgang til. I FT 1900 RHD Tromsø er datteren Magdalene registrert som f. i Grong. I FT 1900 DA Bergen er fødestedet markert med en 't'. Hva står den for? Var det en 'glipp' når du skrev at Magdalene var f. i Overhalla?Jeg hadde nok ikke registrert J. Hammers arbeidsplass i Vardø, og heller ikke hans jobb på Børstads Bakeri. Kjerkebøker har jeg ikke hatt adgang til.N.b. Jeg fekk ikke noe ut av den siste intern.adr. du klikket inn!Mvh Tore Øverby.Er det noen av leserne som har adgang til mulig bygdebok for Grong, og kan gi meg flere opplysninger om familien Hammer på Bergsmoen?Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Neida Overhalla var ingen glipp, alt har jeg funnet her på DA.Min tippoldemor kom fra Sverige med var oppført med en 't' i Kristiania. Jeg har flere ganger sett at 't' har vært brukt for folk som har et helt annet fødselssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.