Gå til innhold
Arkivverket

[#12469] Jenta på Jøytil og Suldalskaren (Telemark/Rogaland)


Gjest Ann Helen Gaustad Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

'Finaste jenta på Jøytil der var, så kom der ein kar ifrå Suldalsgar' og tok jenta av meg...' heter det i teksten til ei folkevise fra Telemark. Kan dette ha sin rot i en virkelig hendelse?Navnet Jøytil/(Gjøytil(d) har jeg bare funnet i nåværende Tokke kommune. Avstanden til Suldal er vel ikke verre enn at det kan være overkommelig for en frier.Men hvem kan denne jenta ha vært? Og frieren? Og når har de levd, tro?Dette hadde vært moro å finne ut av! Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Ann Helene, Leste ditt innlegg i Brukarforumet men reagerte litt sent, derfor et noe forsinket innlegg. Jeg har nettopp hatt mitt første innlegg se 12244, Balken, Wisconsin. Denne Balken var gift 2 ganger, Emigrerte med førstekona til Amerika, fikk en datter - men mistet nok kona noen år sendere, for han drar hjem igjen til Norge og får seg et nytt koneemne, som han har meg seg over dammen,de gifter seg i Dane Co i 1880. Og denne kone nr.2 hette Liv Knudsdtr Gjøtil, og kom fra Jøitild, Bratsberg Amt, Laurdal herred. (Gården ligger idag i Tokke)Nå var ikke 'min' Balken fra Suldal, men likevel. Han var nok fra Seljord, så veien var ikke så lang, men det er den jo forsåvidt ikke fra Suldal heller, for en sprek friar!! Skulle gjerne ha hatt hele teksten på folkevisa, hvordan begynner den?? Hilsen John Nordbø (Tørdal/Seljord aner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Her kommer teksten slik jeg har den i hende (Johan Kvandal op. 48 nr.2; utgave for blandet kor): 'Finaste jenta på Gjøytil der var;so kom der ein kar ifrå Suldalsgar' og tok jenta av meg.Var der'kje jentur i Suldal for deg,me du kom hit og tok jenta av meg,du Suldalskarfrå Suldalsgar'?Finaste jenta på Gjøytil der var,ho var so fin og ven og nett,du Suldalskar,på Gjøytilsgar'.Aller hev eg slik jente funnesom hev meg soleis i hugen runne.Allting gløymest no burt med tidi,aller gløymest det eg hev lidi.'Kan hende er visa mye eldre enn din ane Liv Knudsdtr, det er ikke godt å vite med bare notearket i hendene. Men at følelsene har vært sterke også den gangen, er det ingen tvil om!!Kjenner noen andre denne visa? Hvem kan ha vært den forsmådde, hvem var jenta og hvem var Suldalskaren? Finnes det kanskje ei bygdebok på noen av stedene (i Suldal, hvis det var der hun havnet)?Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mariann Stokken

Dette er eigentleg litt på sida av det du spør om, men eg kom over ein interesann artikkel idag!Eg var på eit venterom og der var eit nr. av 'Fjell og vidde' turistforeningen sitt medl.blad.Det var ein artikkel skriven om det å gå over fjellet frå Telemark til Suldal(som er ei svært gammal ferdslerute), det er ein tur på ca.4 mil, og dei rekna ein dag på turen.Dei gjekk til og med frå Telemark og mol korn i Suldal, og gjekk heim igjen!!Det stod også at mange av amerika-fararane sin fyrste tur, gjekk over fjellet og til Suldal(dei reiste vel derifrå og til Stavanger då sikkert..?)Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.