Gå til innhold
Arkivverket

[#12470] KVINNEKLINIKKER - født hjemme eller borte?Jordmødre,eller på lykke og fromme?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor ble barn født til de forskjellige tider i Norge? Var hjemmefødsel det vanligste, og hva med jormødre? De fantes ikke i enhver krok med det store antall barn som ble født før i tiden.I Kristiania kjenner jeg iallefall til Rikshospitalts kvinneklinikk. Så vidt meg bekjent var mange av de som kom dit enslige mødre, eller for den sakens skyld de som satt litt trangt i det. Min tippoldemor kom i ekspressfart fra Sverige og nesten rett inn der. Kanskje var det best å knipe igjen slik at barnet ble norskt :-). Min oldemor beklaget da heller aldri at hun ble norsk!Jeg vil jo anta at det også fantes andre klinikker i f.eks. Kristiania, eller hva? Kan jeg regner med å finne noen lister over de som ble født der? 1909 er året jeg leter i.Hilsen Nina født på 'Josefinegatens kvinneklinikk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk. Ja faktisk så har jeg lett og lett, men ikke etter lista slik. Kanskje det bare er å begynne forfra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.