Gå til innhold
Arkivverket

[#12476] Karen Johansdotter Teiste (Kruckow), ytre Ktoken og Sørheim i Sogn


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

I Lars E. Øyane`s bygdebok, bind 1 / Fortun, undrer gården Eide, finner man på side 420 en Karen Johansdotter f.Teiste. Hun skal være ifra ytre Kroken i Hafslo.i Jon Laberg`s 'Hafslo bygd og ætter', under gården Kroken, på side 586, finner vi henne som Karen Teiste, som først giftet seg med Anders Kristensen (borgermester i Bergen) og senere med Henrik Mund til Iden i Nordhordaland.Så tilbake til Lars E. Øyane, men da bind 3 / Dale2 og Nes sokn. Under gården Sørheim på side 236 finner man Karen Johansdotter Kruckow (f.ca.1526), men her er hun ugift. Ved å sammenligne disse 2 Karen, så viser det seg at de er den samme, men som henholdsvis gift og ugift. Var er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Øyvind !Dette er ikke noe svar på spørsmålet ditt, men du vet kanskje dette også, eller det ikke er samme slekt, men jeg tar det med allikevel.Forfedre til Petter Dass:Tip-tipoldeforeldre til Petter Dass:Adelus Eriksdatter Kruckow født 1470 i Hafslo gift med Torleif Trondsen Benkestok, født 1450 Skjold, Torleif var lensherre og residerte på Haraldseid. Tip-tip-tpoldeforeldre:Erik Andersen Kruckow gift med Margrethe Iversdatter. Erik var ridder og residerte i Fet i Hafslo.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Nei, jeg kjenner ikke til dem, foreløpig.Jeg fant det jeg lette etter, så hjelp er ikke lenger nødvendig. Jeg har blandet sammen 2 Karen, den det gjelder, og tante, så nå faller puslespillet på plass.Navnet Adelus som du refererer til, ligner på en annen Adelus i Kruckow-slekten, også en tante av denne Karen.Forøvrig så er slekten fra Pommern (det nåværende Polen og tidligere Øst-Tyskland).Riddere er det flere av i Kruckow-slekten inne i Sogn. Bl.a. en Hans Kruckow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei ØyvindJeg holder på med nettopp Adelus Kruckow x2 og er svært forvirret. Har du en god oversikt? Hvem var moren til Adelus (f.ca 1524) Og Karen (f.ca 1526) Johansdotter Kruckow. For meg ser det ut som det er uenighet om det er en Adelus, eller Gudrun Tordsdatter Tjerne. Håper du kan hjelpe meg.MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.