Gå til innhold
Arkivverket

[#12477] Johan Hansson(?) Kruckow (ca.1473 - 1538), fra Kroken til Sørheim


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

I Lars E. Øyane`s bygdebok for Luster / bind 3, Dale2 og Nes sokn, finner man på side 236 under gården Sørheim, denne Johan med spørsmålstegn bak. Er det litt tvil om hvorvidt han var sønn av Hans Kruckow den yngre, som Jon Laberg forteller om i sin 'Hafslo bygd og ætter' under gården Kroken på side 584 og 585?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ja, det er litt tvil om dette. Den beste latinen så langt er vel Henning Sollieds artikkel 'Nogen oplysninger om slekterne Kruckow, Haar og Benkestok.' NST 3 (1932): 274-300, men du skal ikke se bort fra at det vil komme nye, grensesprengende forskningsresultat på Kruckow-familien om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk til dere begge to, Lars og Arne! Jeg får skaffe meg kopier av disse sidene. Slik jeg da forstår det, gjøres det nå mye forskning på slekten, og at det har fremkommet ny kunnskap om slekten. Uansett, spennende er det.Jeg får se hva du har inne på sidene Arne.Du er vel i slekt mede Jon Laberg, Lars, og ikke bare tilfeldig navnbelikhet?Vel, jeg får komme meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.