Gå til innhold
Arkivverket

[#12481] Bodahl, Rakkestad, Østfold 1865 Lars Sørensen Kartnæshaugen Bodahl


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jeg undres om noen har informasjon om en Lars Sørensen f.1851 som sønn av Søren Ingebretsen og Anne Cathrine Andersdotter, da på Kartnæshaugen. Lars tar senere navnet Bodahl muligens som en følge av at foreldrene dør og barna blir satt bort på en Bodahl gård. Lars blir gift med Marie Elisabeth Johannessen Grinder fra Aremark i Østfold og er nemnd i slektsheftet 'Slekten fra Grinder i Aremark'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Jeg tar denne opp en gang til for å se om noen drar kjensel på disse. Kartnæs/Kartnæshougen er så vidt jeg ser i Rakkestad Østfold, hvor også Bodahl gården finnes Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mangler dessverre 'riktig' kirkebok mht. fødsel, men finner følgende under konfirmerte (Rakkestad Mini 11 1862-77 7/15 p.235 no.8)den 1. oktober 1865; Lars Sørensen Bodal, f. 10.12.1851 Kartnæshougen, foreldre Søren Ingebrethsen og Anne Katrine Andersdatter, 'meget god' i kunnskap (som alle fikk!), vaksinasjonsattest av 14.08.1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk skal du ha, Geir. Historien er at Lars tok navnet etter sin stefar som bodde på gården Bodal. Denne innføringen kan dermed være med å bekrefte dette. Har du anledning å sjekke evnt dødsfall for Søren Ingebrethsen og Anne Katrine, om det kan være foreldrenes død som førte til at han ble satt bort ? Finnes det bygdebøker for dette området ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Konen (altså gift) Anne Katrine Andersd., 46, Kartnæshougen, død 19.06.1857, begravet 28.06.1857 i Rakkestad. (Rakkestad Mini I 10 1857-1861 6/9 p.102 no.64). Ellers ser jeg en Iver Sørensen Kartnæshougen, 16 år, utflyttet til Christiania med attest av 29.06.1861. (Rakkestad Mini I 10 1857-61 7/9 p,209 no.33). Jeg fant ingen Søren Ingebretsen/Engebretsen død fra 19.06.1857 til 31.12.1865. Jeg kjenner ikke hans alder, men Søren Ingebretsen, 61, enkemann på Rudskoug i FT 1865 kan jo passe?? Om kona på gården Johanne (Sørensdatter) er hans datter, har jeg ikke kirkebøker for å kontrollere. Men det er ingen Søren Ingebretsen blant fadderene til de to yngste barna på Rudskoug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk igjen. Dette var nyttig. Historien sier at kona på Bodahl kanskje var i familie med hans mor, så jeg får se litt nærmere på familiene på Bodal i 1865 FT. Mbh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

'men Søren Ingebretsen, 61, enkemann på Rudskoug i FT 1865 kan jo passe?? Om kona på gården Johanne (Sørensdatter) er hans datter, har jeg ikke kirkebøker for å kontrollere.' Jo dette stemmer no bra. Iht IGI familysearch er Johanne datter av Søren og Anne Cathrine,og f 2.12.1831 i Rakkestad, og det stemmer bra med alderen, så faren bor nok hos datteren på dette tidspunkt. Men hvorfor Lars havner på Bodal og tar dette navnet er enda ikke klart for meg. Gode ideer mottas med takk. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.