Gå til innhold
Arkivverket

[#12484] Haram (Sunnmøre): Foreldre til Peter Pedersen (1801-74)?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

På denne siden har jeg nylig hatt inne dette temaet med en annen vinkling.På 'Familysearch', som jo er ganske ustabile greier, er Peder Arnesen (f. ca. 1767) og enka Eli Rasmusdtr. (f. ca. 1757) satt som foreldre. Der står det også at foreldrene ble gift 1. nov. 1798 i Haram. Men det stoler jeg ikke på.Er det noen som kan gi meg dokumenterte opplysninger om at denne forbindelseslinja er noe å arbeide videre med?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei.I skrift nr 36b, Haram kulturhistoriske Lag (1996)Haram Kyrkjebok 1739-1802, del B, 1770-1802, side 142, gifte 1798: Trolovede: 4.Triad, gifte 1.nov. Ungk. Peder Arnesen Kierstad og enke Eli Rasmusdt. Ulle. Spons. Peder Rasmussen Ulle-Amund Thorsen Haram.Så dette skulle nok stemme.Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk Ingmar!Spørsmålet er om de hadde en sønn som het Peter, f. 1801. I følge folketellingen av 1801 hadde de en datter, Laurentze 3 år. Jeg er altså ute etter forbindelseslinja mellom de nevnte foreldre og Peter.Peter ble jo senere gift med Pernille Larsdtr. (1807-96).Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Ingmar. Går ut fra at dette siste er hentet fra kirkeboka?Vet du eller andre hvem foreldrene til Peder Arnesen og Eli Rasmusdtr. var?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

HeiJa, det er henta frå kirkeboka, eller rettare sagt, frå avskrifter frå kirkebøker frå Haram, utført av Palmar Fjørtoft, Haram kulturhistoriske Lag. Skal ta ein sjekk etter foreldre til Peder og Eli når eg får tid.Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei igjen.Fant ein Eli fødd/døpt? 19 november 1757, foreldre Rasmus Pedersen og og Siri Olsdtr. Ulle. Ulle er Ulla og Ulla ligger på Haramsøya i Haram kommune. Peder fann eg ikkje som fødd i Haram. Ser at dei bodde på Kjerstad (Lepsøy) i folketellinga for 1801, men i folke/preste tellinga for 1815 finner eg dei ikkje igjen. Fant dei heller ikkje som døde mellom 1801 og 1815, men her mangler antagelig ein heil del i kirkeboka, det kan vere månader mellom kvar innføring av døde i dette tidsrommet.Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Ingmar, for hjelpen.Jeg fant Siri Olsdtr. som 70-åring i folketellingen 1801 hos Peder Rasmussen i Haram. Da var mannen Rasmus Pedersen død. Det vil altså si at Eli Rasmusdtr. og Peder Rasmussen, som var forlover (spons.) i Elis bryllup, var søsken. Jeg visste ikke etternavnet på Rasmus før du presenterte det. Vet vi når Rasmus Pedersen levde? Kjenner vi Rasmus' forfedre?Peder Arnesen blir det nok verre med. Har lett etter Arne'er i Mør og Romsdal og funnet, helt villt, Arne Andersen som 85-åring i Stranda - i Herdalen - hos sønnen Martines (f. ca. 1771). Kan denne Arne Andersen (f. ca. 1716) være far til Peder? Er det noen fra Stranda som kjenner til denne forbindelsen?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Meire om desse personer:For. 10 jan 1755, gift. Reminisee, Rasmus Pedersen Ulle, enkemand, med pigen Siri Olsdtr. Flem. Spons: Peder Anfindsen Ulle-Peder Hognesen ibid.Rasmus vart gift 1.ste gang med Brithe Torsdtr (Ulle ?) 19 desember 1752, forlovet 25 oktober samme år. Brithe døde 7 november 1753, 35 år gammal.Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det er storartet, Ingmar, at du vil hjelpe meg med disse skjulte forfedrene. Sitter du på kirkebøkene?* Er Flem på Haramsøya? Vet du foreldrene til Siri Olsdtr. Flem? * På ustadige Familysearch har jeg funnet Peder Rasmussen , f. 1699, som far til Rasmus Pedersen. Det kan jo være riktig, men det er mer perifere greier. Vet du når Rasmus Pedersen var født? 1730?Nå blir det mange spørsmål fra meg, men du kjenner ikke Oline Hansdtr. (f. 1808), sannsynligvis fra Ulla? Oline var gift med Aagne Pedersen (f. 1793), sønn av Peder Rasmussen (bror til Eli Rasmusdtr.).Det er som julaften: Det er bare å vente i spenning....Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei igjen.Sitter på avskrifter av kirkebøkene, utgitt av Haram Kulturhistoriske Lag, 1689 til 1896. Flem er på naboøya til Haramsøy, Flemsøy/Longva/Skuleøy. Veit faktisk ikkje kva som er det riktige namnet i dag. Foreldre til Oline Hansdtr. har eg lagt inn på den orginale etterlysninga di.Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Ingmar, da vet jeg det!!Nå skal jeg ikke være for pågående: Men vet du foreldrene til Siri Olsdtr. Flem på antagelig Flemsøya? Ole på Flem?Det er fortsatt julaften!!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Og jula varer heilt til påske :-))Anno 1729, den 7 sept: døbt Ole Olsen Flæms barn Siri, Fadd: Knud Andersen Flæm, Laurids Arnesen Ib: Ranev Laurids Datter Ib: Mæthe Ols Datter Ib: Elin Arnes Datter Ib.Dette fant eg i avskrift av kyrkjeboka 1689-1738. Denne er skrevet rett av etter orginalen av Palmar Fjørtoft, HKL. Denne er noko rotete å finne ut av, årene og dei forskjellige kirkelige handlinger kjem hulter til bulter så i mange tilfeller kan det ta lang tid å finne ut noko herifrå. Men det gjekk no bra denne gangen. Har notert meg navna så om giftarmålet skulle dukke opp så skal du få beskjed.Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.