Gå til innhold
Arkivverket

[#12490] Arne Mohn,fikk barn i Bergen, Hvor kom han fra?


Gjest Torill Tohannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Tohannessen

Arne Mhon f. ca. 1750, gift med Elisabeth Martine Johansdtr/Hansdtr./Jakobsdtr. Dette var hans 2. ekteskap.Hadde to barn felles som var født i Bg:Arne Arnesen Mohn og Hans Martin Arnesen Mohn.Han har i følge 1801 FT, fire eldre barn : Torbjørn, Sivert, Karen Johanne og Marthe Alide. Ingen av disse er født i Bg. Er det noen som vet hvor Arne og Elisabeth Martine kom fra????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De er født i Bergen, og døpt i NK. Ved 1. barn heter foreldrene Arne Torbiørnsen Møen skomaker og Alida Abelone. Nav ved senere barn Arne Torbiørnsen Mohn og hun Alida Busch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Tohannessen

Hei Berit. Takk for opplysningene, jeg jobber nå videre med saken.Men er det noen som vet hvor Arne Torbjørnso Mohn og Elisabeth Martine Jacobsdtr. kom fra????? De giftet seg i 1794 i Bergen NK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ungkarl og mesterskomager Arne Torbjørnsen Mohn og pige Alida Abelone Busch ble viet 23.01.1780 i Korskirken i Bergen. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er født en Arne i Bergen 1752. Han ble døpt 10.11.1752 i Nykirken. Foreldre: Torbiøren Arnesen og Marte Anthoniidtr.Uk.Constab.p. Torbiørn Arnesen og pige Marte Anthoniidtr.viet i Nykirken 13.08.1752.De fikk flere barn og han er da nevnt som Constabel.Kanskje du lurer på hvorfor han ikke het Mohn ? Jo han het det, for i Kb.for Nykirken begravede Torbiøren Arnesen Mon, oppført som mætter hva nå det kan være-60 år og 6 mnd. adresse rode 4-1. Trolig er dette rette mann ,eller hva mener dere andre?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Høyrest ikkje dumt ut. Og Busch-slekta finst det ein del om. Den 'stranda' på det som no heiter Buskøy i Gulen (som dei gav namn til), men som tidlegare høyrde til Askvoll. To av ættlingane var kjøpmenn i Bergen 1702 (sjå artikkel under 'Nyttige lenker' om Bergens-brannnen 1702). Dei hadde handelsgard på Nordnes (rett utom det området som brann). Jacob døydde barnlaus, etter det vi veit, men han hadde ein bror Michael som vi ikkje har granska. Kan hende Alida Abelone var etter han, eller ein annan Busch frå Buskøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg ser at ho Alida døyr i 1793 som kona til Arne Mohn, 48 år gamal. Det skulle tyde på at ho var fødd kring 1745. Men eg finn henne ikkje som døypt. Derimot er der ein Ole Busch som døyper dottera si Alida Abelone 1778. Er det bror til Alida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johannessen

Oooooi det var mange svar,Tusen takk Jan Frode og Bjørn. Det var mange tråder som jeg skal prøve å organisere. Dette ser veldig lovende ut. Skal se nærmere på det seinere i kveld når jeg får bedre tid, men sånn umiddelbart vil jeg spørre Jan Frode hvilket årstall Torbiørn Arnesen Mon dør, før jeg kan svare på om jeg tror det er ham.Har prøvd å finne det på Digitalarkivet, men finner det ikke. Til Bjørn vil jeg si at det er veldig interessant det du skriver om Buch slekten, men det er ikke mine aner. De følger hans andre kone som het Elisabeth Martine Jocobsdte gift 1792 i NK, vet du noe om henne ogaå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johannessen

Hei Tor. Tusen takk for hjelpen, det vae flott. I FT 1801 står det at Elisabeth Maetine var 40 år, så hun er nok født rundt 1860. I Døypte iBg. 1668-1815, finner jeg to Elisabeth Martine, men med feilt farsnavn. De to du nevner er nok for ung. Hun oppererer i forskjellige kilder under forskjellig farsnavn; Jacobsdtr/hansdtr/Johansdtr. Ingen av dem er mannens navn. Dette har jeg Opplevd med andre kvinnelige aner fra samme tid, det kan være litt forvirrende. Er det noen som vet hvorfor de opperere med forskjellige navn, de har da bare en far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det var ikke dåp av EM xxx jeg mente, men ved dåpen av hennes to barn. Jeg ser nå at du hadde nevnt disse i ditt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johannessen

Hei Tor. Ja, selvfølgelig, nå ser jeg hva du mener, takk for du gjorde meg oppmerksom på den misforståelsen.Ingen som kjenner til en Martine Elisabeth Jacob/Hansen/Johannsendtr. f. ca.1760? Antakelig ikke født i Bergen, høyst sansynlig i nærheten. Ders andre sønn heter Hans Martin og er vel kanskje oppkaldt etter si morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.