Gå til innhold
Arkivverket

[#12491] Jevnaker - Etterlyser foreldrene til Hans Olsen Bækkestua f. ca. 1830


Gjest Tore Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Berg

Er det noen som vet noe om foreldrene til min tippoldefar Hans Olsen Bækkestua (under Bjellum i Jevnaker). For en 8-10 år siden var det et stort slektstevne etter ham på Torbjørnrud i Jevnaker så det er tydligvis noen som har jobbet bra med hans etterslekter. Imidlertid har det ikke lykkes meg å finne ut stort om hans aner. Det står i kirkebøkene fra hans vielse at faren het Ole Larsen. Det var vel høyst et par stykker i passende alder med dette navnet i folketellinga for Jevnaker i 1801. Det var dessuten også et par husmannsplasser under Bjellum hvor det bare fantes døtre. Et annet spor jeg har forsøkt å følge er det at Hans Olsens eldste sønn Ole Hansen i folketellinga for 1900 plutselig står som eier av Søndre Strande gård i Gran. Eieren i 1865 og 1875 het Amund Larsen og var barneløs. Kan Ole Larsen og Amund Larsen ha vært brødre slik at Ole Hansen arvet gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Thon

Per Jacob Desserud er en av dem som har skrevet mest om slekt (og ikke minst gardshistorie) for Handeland. I ei liste over barn født før 1838 har han en oversikt over familien i Bjellumseie/Bekkestua. Det er 6 barn i oversikten (alle født i Bjellumseie)og Hans Olsen er født 1/6-1829. I 1847 hadde han barn utenfor ekteskap med Ingeborg Gudbrandsdatter Bjertnæs, og 4/1-1854 ble han gift med Jøran Hermodsdatter Slåtten fra Hallingdal.Foreldrene er Ole Larsen antagelig født i Kjørveneie ca. 1790 (men Desserud har satt et spørsmålstegn her, som betyr at han ikke mener å ha bekreftet det sikkert) død 1838, gift 1825 med Marte Andersdtr. Dølerud f. 1795.Når det gjelder søndre Strande, så burde jeg hatt mer informasjon siden bruket er skilt ut fra Sørum, som er den garden jeg har jobbet mest med, men... litt har jeg. Amund Larsen, den tidligere eieren (og også broren Einar/Ener Larsen på nabobruket Viken) var fra Onsaker i Gran (på vestsida av Randsfjorden, så de er antagelig ikke i slekt med Ole Larsen. Opplysninger i Norske Gardsbruk 1957 skulle tyde på at dagens eiere av søndre Strande er etterkommere etter/eller av samme slekt som Ole Hansen, men jeg får ikke helt bildet til å passe.Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Thon

Glemte å si at 'farskandidat' Ole Larsen antagelig er den du finner som husmannsønn i Felberg i 1801.Siden jeg likevel hadde planer om det, har jeg etter å ha sett ditt innlegg, undersøkt litt mer om de folkene som bodde i søndre Strande i 1900. Det viser seg at det er etterkommere etter dattera Johanne Olsdtr som har hatt bruket seinere, og som fortsatt er der (i hvert fall omkring 1995). Hvis du sender din emailadresse til gthon@online.no kan jeg sende over et notat med det jeg har funnet. Hilsen Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Thon

Så dukket forklaringen på forbindelsen til Amund Larsen opp. I flg. Gran kirkebok ble Ole Hansen fra Bjellumseie gift 20.12.1880 med Anne Einarsdtr fra Viken. Ca. en mnd. før vielsen hadde forøvrig både Ole og Anne fått attest fra hhv. Jevnaker og Gran for flytting til Hønefoss.Anne var datter av Einar Larsen, bror til Amund Larsen i Strande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.