Gå til innhold
Arkivverket

[#12493] Hvem var Tor Olsen fra Vågå?


Gjest Iver Thorstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Thorstad

Etternavnet mitt kommer av at Tor Olsen for en 150 år sia slo seg ned som husmann i Atnedalen i Østerdalen. Stua hans ble kalt Torstua. Senere overtok bestefaren min husmannsplassen, og mange år senere ble stedet sjøleierbruk og matrikulert under navnet Thorstad. Jeg er altså ikke i slekt med Tor Olsen, men det er spennende å finne ut om ham. Han var født i 1829 og gift med Rønnaug (også 1829. Vet noen om Tor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han er såvidt nevnt i Anders Fosvolds bygdebok om Stor-Elvdal under Tryli i Atnedalen (s.111) 'I sin gårdstid opprettet Torgal Torgalsen en husmannsplass under gården. Den fikk navnet Torstua efter den første husmann Tor Olsen fra Vågå.' (Torgal Torgalsen levde fra 14.11.1842 til 05.04.1921.) Forhenværende skogsarbeider Thor Olsen døde av alderdomssvekkelse på gamlehjemmet i Stor-Elvdal 14.01.1924 og ble begravet to dager senere. 'Begravet før lovlig tid etter at bevis for død var fremlagt' (Stor-Elvdal KLOK 5 1913-1932 7/7 p.191 no.3). (Du har sikkert funnet dem på Hulbækstuen ved folketellingen i 1900. Der har de en pleiesønn Einar som er sønn av den ”besøgende Ingebrigt Botolfsen” i dennes 1.ste ekteskap, Ingebrigt gifter seg for annen gang i 1900 med Marie Haugen som på Hulbækstuen står oppført som ”hørende til familien). Det er kun én person jeg finner som passer som Thors kone under døde etter 1900: ”Randøi Iversen, e” som døde på N.Trønnes (der var aldershjemmet), Stor-Elvdal 25.04.1913 av slag, begravet 02.04.1913 - ifølge kirkeboka født 17.12.1829 i 'Waage'. Enke er hun jo i tilfelle ikke på dette tidspunkt, men feil i kirkebøkene har det vært før. I alle fall en mulig teori inntil deres vielse osv. er kontrollert. Du finner hennes dødsfall i Stor Elvdal Klok 3 1895-1917 9/9 p.275 no.5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Spennende !Jeg har funnet ei Rannei f. 17.12.1829 døpt i Vågå hovedkirke 25.12.1829. Foreldrene var Iver Pedersen og Mari Andersdtr. Lyen-eie. Jeg tror hun er identisk med den 'Randøi Iversen' som står innført under døde i klokkerboka for Stor-Elvdal. Men var hun dermed sagt kona til Tor Olsen ?Når det gjelder Tor, er den nærmeste i alder jeg finner i Vågå kb, Ole Thorsen og Kari Paulsdtr. Rottemseie sin sønn født 18.09.1830 og døpt 19.09.1830.Det rare er at jeg ikke kan finne hverken Rannei/Rønnaug Iversdtr. eller Tor Olsen i folketellingene 1865 og/el. 1875. Søk blant viede og utflyttede fra Vågå har også vært resultatløst så langt.En teori er at Rønnaug og Tor uavhengige av hverandre har dratt avgårde på hver sin kant (uten utflyttingsattest fra presten), og til slutt havnet i Stor-Elvdal hvor de kom i kontakt, og giftet seg der. Vet noen om de hadde barn ? Kanskje det kan være verdt et forsøk å lete blant viede i kirkebøkene for Stor-Elvdal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Flere har lett etter dem i folketellingene 1865/75 uten resultat. Jeg er ganske sikker på at de ikke fikk barn i Stor-Elvdal, men de kan godt å fått barn før de kom dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.