Gå til innhold
Arkivverket

[#12496] Ole Jakobsen Lyng f 1835 Levanger NT


Gjest Solvår Nergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Solvår Nergaard

Blant mine aner har jeg en OLE JAKOBSEN LYNG f 11/2 1835 i Levanger d.1/6 1917 i Grong,han ble gift i Grong 1863 med Martha Katrine Jørgensdatter Wist f 1841 i Verdal,d 1924 i Grong. Via forskjellige kilder(usikre)har jeg funnet hans foreldre som Jakob Olsen Lyng f1786, d1848 Ørlandet og Kari Bereth(Maria?)Hansdtr Salthammer f 1804.d?.De skulle visstnok en tid ha bodd på garden Segtnan i Levanger,og der finner jeg også ei Berith Hansd,enke 64år i ft1865.Jeg kan ikke finne Jakob Olsen Lyng i FT1801(men Jakob Olsen er jo ikke så helt uvanlig navn) Er det noen som har tilgang til kirkebøker for Levanger som kan finne ut om jeg har rett navn på foreldrene,tar også gjerne imot andre opplysninger om denne familien. Mvh Solvår Nergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner en Jacob Olsen under Lyng mellem i Verdal hos sin farfar i 1801.Om det er riktig person så kan faren være Ole Jacobsen Lyng, kjøpmann p. Ertsvik i Bjugn, f.p. Lyng(verdal) 1756. En sønn av denne Ole het Jacob Olsen Lyng, Stubbe. 1.gift 1816 Lisa Jensd. f.p. Molberg 1790-1818. 2.gift 1819 Kirsti Olsd. Rosvold, men de fikk ikke barn.Jacob 'Stubbe' kan vel kanskje være den som var hos farfaren i 1801, men eksteskap og koner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Berit, Det er nok min 'lille Jacob' du har funnet ja:)Takk skal du ha!Jeg vet via andres slektsforsk.at denne grenen kommer fra Bjugn.I FT 1801 står Jacobs(Stubbe?)far nevnt som Ole Larsen,men dette må være ment Jacobsen iom både fødselsår og kona Kjerstin Lorenze Fæster stemmer med mine notater(?)Det jeg mangler da er hvem som ble Jacob Olsens(Stubbe?/Segtnan?)f 1786 Ørlandet kone nr 3,evt utenforekteskaplig forhold. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Frå Levanger kirkebok ser eg at Jacob Olsen Lyng kom frå Verdal for å busette seg på Sektnan i Frol i mars 1834. Han vart vigd 1. april 1834 med gdmd.enke Berith Maria Hansdt. Sektnan 30 år. Hennes far var gdmd. Hans Nilsen Salthammer. Elles finn du Jacob si slekt i Verdalsbok nr. 4 side 396. På Biblioteket i Verdal fins og ei bok av Olav Døsvik -Nedtegnelser om Lyng-slekta i Verdal og Bjugn-. Den kan lånes. Mvh Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.