Gå til innhold
Arkivverket

[#12498] Bygdebøker fra Vestby


Gjest John Aalen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Aalen

Er det utgitt bygdebøker ifra Vestby? Søker etter Henrik Anton Eilertsen,uekte født i 1849, døpt i Saaner kirke. Foreldre skal være Ellert Olesen og Maria Hansdatter. Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Vestby gårdshistorie, b I & II, av Osvald Martinsen kan fjernlånes på bibliotekene. Såner sogn er omtalt i b II. Bøkene er bra hva gjelder gårdene, men dekker ladestedene (Hølen og Son) dårligere.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Har du noe mer info. Jeg fant han som døpt i vestby på film nr Hf-312. Født 28 mai 1849 og døpt 17 juni 1849 Henrik Anton. Foreldre er som du sier Maria Hansdatter og Eilert Olsen. Lånte med meg bygdeboken hjem fra biblioteket, skal se om jeg finner mer. Så dette blir bare et raskt svar. Har du mer info ? Det står også et par gårdsnavn som jeg må prøve å tyde bedre. Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Tusen takk for svar. Det jeg har av info er: Far til Henrik Anton, Eilert Olsen (olesen) født 19 feb døpt 21 feb 1825 i Vestby.Hans foreldre igjen er Ole Erichsen og Christine Larsdatter, gift 11 sep 1813 i Vestby. Mor til Henrik Anton: Her har jeg kun navnet, noen eldre i slekten mener at Eilert og Marie ikke ble gift, da Eilert emigrerer til Amerika rett etter Henrik`s fødsel, men har ingen bekreftelse på dette. Det var det jeg hadde, håper du finner mer. Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Glemte å nevne at i Henrik`s fødsel i 1849, står det oppført Rød, om det kan være et gårdsnavn er jeg usikker på. Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har tittet litt mer, og blitt ikke så veldig mye klokere. Rød, ja det er en gård i Vestby.For å ta dåpsinnførselen til Henrik Anton først. Mor: Pigen Maria Hansdatter Lybæk. Far: Eilert Olsen. Dette har ikke vært så lett og lese, og det er mye jeg ikke har klart å tyde. Har også spurt flere, men har ikke klart alt allikevel. Det står en del i tillegg til fars navn, deriblandt gårdsnavnet Rød. Faddere: Det jeg har klart å lese er:Andreas Hansen-NN-Johannes Olsen-NN-NN-Helene Hansdatter. Noe flere gårdsnavn kommer ikke med blandt fadderne. Var litt i tvil om jeg skulle skrive dette, da jeg ikke har tydet alt. Men, regnet med at noe er bedre enn ingen tin. Kanskje andre kan si mer.Gårdsnavnet Lybæk, som stod nevnt på Henrik Antons mor, dreier seg om en plass under Gårds nr 4 Rød i Vestby. Lybæk var bruk 1 a, brnr 10 tydeligvis fra 1903. Før det var Lybæk en husmannsplass under samme gård. Under Rød, står det nevnt noen Hansen/Hansdatter i aktuellt tidspunkt. Ta gjerne kontakt med meg på: ham4@c2i.net. Jeg kan sende deg kopi fra Henrik Antons dåp, og evt kopiere sider fra bygdeboken. Dette var ikke så veldig mye mer, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg har etter hvert kommet på at jeg ved en tidligere anledning søkte etter nettopp opphavet til Henrik Anton, men å finne noe var vanskelig. Kirkeboka var utydelig - jeg fant bl.a. ikke at det stod at barnet var født utenfor ekteskap, men jeg tolket saken dithen siden Marias navn var oppført før Eilerts. De fadrene Anne Lene klarte å tyde var omtrent det samme jeg klarte, og de navnene finner vi vel igjen på plasser rundt Lybæk-plassen. Jeg klarte imidlertid ikke å dokumentere hvem som var Eillert Olsens far, og er interessert i om du er sikker på hans opphav.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Til Jarleif. Takk for interessen om Henrik Anton. Det som jeg har funnet ut om Ellert Olsen er at hans foreldre Ole Erichsen og Christine Larsdatter, gift i Vestby den 11 sept 1813. Ellert er en av mange søsken, han derimot ble født den 19 febr og døpt 2 dager etter i 1825. Disse dataene har jeg fått via Family Search. Utenom dette så har jeg via slekten fått bekreftet navnet på farfaren til Henrik Anton Eilertsen. Så noen 100% sikkerhet har jeg ikke for at overnevnte er korrekt, men den saken jobbes det med, Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg er i dag gjort merksam på at du John har hatt dette spørsmålet ute om Henrik Anton Ellertsen (1849-1919). Ættar du kanskje frå eitt av dei ni borni som han fekk med andre kona si, Regine Johanne Marie frå Rekdal i Romsdalen?Eg er interessert i fleire opplysningar om første ekteskapet til Henrik Anton med Gunhild Marie Hansdotter frå Siljan. Veit du til dømes om dei hadde born i lag og kva år dei vart skilde?Og kva yrke hadde Henrik? Blekkslagar, anleggsarbeidar og ??Med venleg helsing,Lars E. Øyane, loya@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei LarsHenrik er min tipp-oldefar og Anna Sofie født 9 Juni 1899 er mi oldemor.Har ikke funnet noen barn av dette paret. Ekteskapet skulle ha vært ' barnløst og ulykkelig 'Henrik får av kongelig resolusjon den 1 Mai, rett til å inngå nytt ekteskap.( fra Y. Nedrebø ) Han giftet seg 14 Mai 1898 i Bergen med Regine Johanne Marie Rasmussdatter Grevle.Henrik Eilertsen jobbet som dykker,blikkenslager, murer, veiarbeider og fisker. Gunhild har jeg ikke noe videre opplysninger om, men fikk en del nytt her på denne debatten.Vennlig hilsen J. Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Kathe E Marsvoll

Hei. Jeg søker etter etterkommere av Henrik Anthon Ellertsen, født 1849 i Vestby i Akershus. Hans far er Eilert Olsen. Henrik Anthon er min oldefar. Dette har jeg akkurat fått å vite. Jeg vil så gjerne få vite mer om min fars side da dette har vert og er for meg et stort savn av familie. Mvh Kathe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.