Gå til innhold
Arkivverket

[#12500] Emigranter til USA -Min fars ukjente tanter og onkel


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Min farfar døde i 1945 under en ulykke. Min far kjente bare til 1 onkel og 1 tante. Men de var langt flere.3 av dem dro til Amerika.Osmund Harald Johansen f.1902 i Bodø. Bosatt i Minneapolis i 1931.Dorthea Sofie Johansen,gift Smith,f.1895 i Bodø Bosatt i Barlaw,North Dakota i 1931.Marit Kathrine Johansen,f.01.05.1910 Bosatt i Minneapolis i 1931. Hun emigrerte i 1927 fra Bergen med Borlows(Barlow?) North Dakota som bestemmelsessted.Hvordan gikk det dem? Fikk de barn? Når døde disse 3 (Hvis alle er døde da?)Kan dere hjelpe meg. Jeg trenger hjelp. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du kan jo starte med å prøve deg frem på Familysearch. Du vil finne dem SSDI dersom de er døde. De vil jo være 'fryktelig' gamle om de lever ...Lever de/etterkommere kan du prøve deg frem via Google, dvs. søke på adresser, 'missing people' etc.Det er utrolig hva som er å finne.Har du prøvd deg noe diskusjonsforum der borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har bare fødselsdato på Marit Kathrine Johansen f.01.05.1910 i Bodø. Migrerte i 1827 fra Bergen. Bestemmelsessted: Barlaw,North Dakota. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nei jeg sliter med det. Jeg fant Osmund og Dorthea Sofie på Familysearch med bosted Minneapolis og North Dakota. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jaha, hvordan skrev de navnene sine da? og hva sto det der? Når du har funnet det, behøver jo ikke jeg å bruke tid på å lete også :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

De skrev Harold istedet for Harald, Dorothy istedet for dorthe . Jeg står fortsatt fast. Å hjelpe er jo en frivillig sak. Så all takk til den som har tid og interesse. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jan Frode! Pussig. Jeg greier ikke for mitt bare liv å finne noen av dem i 1930-censusen. Har prøvd de fleste varianter tror jeg...Kanskje de leker gjemsel med oss??Endelig!!! Her reiser Asmund Harald Johnsen!!!Lenkepuh. Jeg trodde han hadde svømt :o)) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tamtaram! Tenker jeg!I 1930 i twp.147 (Barlow) Birtsell North Dakota, FOSTER, Roll 1735 Book 1, Page 296bSchmid, Sam, Head, leier sin bolig, 36 år, var 23 når han giftet seg, f. i Nord Dakota av tyske foreldre, farmer. Schmid, Dorothy, Wife, 35 år, var 21 når hun giftet seg, f. i Norge, immigrerte i 1914. US Citizen.Edwin A/H?? Sønn, 17 år f. i NOrd DakotaFredrik? A. Sønn, 10 år, f. i Nord DakotaDuane H. Sønn, 5 år f. i Nord DakotaDonald, Sønn, 3 år f. i Nord Dakota----------------Lenkeer en index fra cemeteries i Foster, hvor Dorothy og hennes mann Sam er nevnt. Se under Schmid. Det er mulig å få kopier fra den indekserte boken!----------- DOROTHY SCHMID Request Information (SS-5) SSN 501-82-2128 Residence: 58421 Carrington, Foster, ND Born 10 Jan 1895 Last Benefit: Died Sep 1976 Issued: ND (1973)SAM SCHMID Request Information (SS-5) SSN 501-07-0720 Residence: 58421 Carrington, Foster, ND Born 26 Aug 1893 Last Benefit: Died Feb 1969 Issued: ND (Before 1951) ----------- FREDRICK SCHMID Request Information (SS-5) SSN 501-07-5074 Residence: 58421 Carrington, Foster, ND Born 7 Jun 1919 Last Benefit: Died Sep 1986 Issued: ND (Before 1951) -----------Og, fanfare fanfare, DUANE lever sannsynligvis enda: Duane Schmid 6465 9th St NE Carrington, ND 58421 Telefon: 701-984-2627Det ser ut til at det er flere fra samme familien Schmid i Carrington ND: www.switchboard.comLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tenker det var en til som emigrerte jeg?Lenkeer vel din familie, ikke sant?Familien bodde i 1920 i Estabrook, Foster, ND.I 1920 bor en Ross Johnson, 22 år. brother in law (til hovedpersonen som var Sam).Resten av opplysningene er de samme, (barna Fredrik og Edvin var født)Obs! Edvin var 12 år i 1930 censusen, ikke 17!!---- det var igrunnen ikke rart jeg ikke fant dem i 1920-tellingen... se stavemåten på Samuel!! Scherrid, Samuel View Image Online Age: 26 Year: 1920 Birthplace: North Dakota Roll: T625_1334 Race: White Page: 3A State: North Dakota ED: 114 County: Foster Image: 6 Township: Estabrook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom du søker på www.ellisisland.org (Rasmus Johansen) finner du at han skulle til sin svoger Sam. Schmit.)Vel. Nå gir jeg meg til du kommer med dine kommentarer, i tilfelle jeg er på åkern.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser at Marit Katrine oppgir farsnavnet/patronym. Mathias(sen) samt etternavnet Johansen da hun reiste fra Bergen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, jeg så også det. Så jeg avventer nå til Jan Frode er på plass, og han er visst natterangler etter det jeg kan se!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei og takk for hjelpen Laila og Arne. Du har jamen stått på for meg Laila. Dette er jo fantastisk.Da har jeg muligheter til å finne gjenlevende i USA. Thank you! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Puh. :o) Men, har du gått gjennom alt, og sett at dette henger på greip? Stemmer folketellingen her hjemme med navn ol.? Tenker på navnet Mathiasen som Marit dro med seg når hun dro til US. Og, farsnavnet til den Rasmus som dro over....Sjekk nøye, så ser vi om det er riktig! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tror det stemmer. Fikk foressten brev fra en slektning idag med adreesser til slekten i USA. De kan nok fortelle meg mer om sin familie i USA. Takk for hjelpen Laila. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Tenk jeg finner ikke igjen brevet med slektningene i USA !..... Hans Myhre, om du ser dette har du adresser? send meg en mail: jafjohan@start.no Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.