Gå til innhold
Arkivverket

[#12502] Drøbak: Lehman-brygga


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Jeg lurer på om det er noen som har kjennskap til Lehman-brygga i Drøbak og som kan fortelle litt om historien til at den fikk dette navnet. Den skal være oppkalt etter en mann i Lehman familien på 1800 en gang.Er interessert i om noen vet noe om denne familien som tok til seg navnet Lehman og om det står noe om denne brygga og familien i noen bøker. - Vennlig hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei May!Ettersom ingen andre har kommet frampå med svar til deg får jeg prøve meg!Som du sikkert har sett bestoLehman familien i Drøbak i 1801 av smeden Gustavus f.ca.1751. Hans kone Christine Hansdtr var f.ca.1767, og sønnene var den 10 år gamle Andreas, 6 årige Gustavus, og fireåringen Hans Jacob.I 1865 finnes det 3 Lehman(n)familier i Drøbak, nemlig1. Carl Chrestian 39 år og skibsfører, med kone Anne Sevrine 36, sønnene Arnaaldus Gaatfred 11 år, Harik Gustav 6 år, og datteren Ema Annette 8 år.2. Hans Jacob (fra 1801 tellingen)har blitt 70 år og er los. Han bor sammen med sønnen August på 26 år som driver 'Beskjæftigelse med Expedition af de private Dampskibe'.3. Hans H. Lehman 36 år er også los, og har sønnene Anton Theodor 4 år, og Hendri Jahmes 2 år.August Lehman f.30.08.1839 blir senere konsul og skipsreder.Losen Hans Lehman hadde en 'galei' med seks roere som ble brukt til å trekke seilskip som lå i vindstille og motstrøm, til å komme gjennom Drøbaksundet.August Lehman's skonnert Augvald forliste under en fryktelig storm utenfor Skotland i oktober 1898.Det var også en Hilmar Lehman f.1868 i Drøbak som var skipsreder en tid. Han eide i perioden 1890-1904 bl.a. barken 'Nornen' bygget i 1850, og briggen 'Lagertha' bygget i 1864.Hilmar finner du i Kr.a.på FT.1900.Det er jo kanksje ikke så rart at disse 'gutta' trengte egen brygge!Jeg foreslår at du kontakter Christian Hinze Holm ved Follo Museum i Drøbak. Han har skrevet bind III av Frogn Bygdebokverk som omhandler tiden 1825-1900. Jeg ville tro at han kan svare bedre på spørsmålene dine enn det jeg kan.På et personlig plan har jeg en Laura Sesilie Lehman Larsen f.1874 Nesodden giftet inn i min slekt (derav interessen) men uten at det har gitt meg noen ekstra opplysninger!Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.